koppling tar ej M20

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

salmon

Post by salmon »

har ni kollar så ni inte har förstor diameter på lamellen? och sinter kopplingar är oftast tjockare änn en standard så shimsa börman iallafall kontrolera, och tillsist har ni smort in splinesen på växel lådan, med fett avsett för ändamålet,,
"Race in a jap car is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded"
Snekast

Post by Snekast »

salmon wrote:har ni kollar så ni inte har förstor diameter på lamellen? och sinter kopplingar är oftast tjockare änn en standard så shimsa börman iallafall kontrolera, och tillsist har ni smort in splinesen på växel lådan, med fett avsett för ändamålet,,
Rätt diameter är det!
Har inte shimsat, så det ska också kontrollmätas när jag plockar isär. Smort spinesen har jag gjort.

Återstår att se idag kanske imorgon vad felet är.
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
DrKamikaze

Post by DrKamikaze »

Kan passa på att ställa en fråga som har med ämnet att göra.

Monterade koppling och låda i helgen, när lådan skulle monteras så den sista biten (ca 0,5-1cm var det mellan block och låda) så verkade det precis som att urtrampningslagret gick emot fjädrarna på tryckplattan. Så lådan fick pressas/tvingas på plats den sista biten. (också 618 tryckplatta)

Är detta normalt eller kommer det innebära problem, samma som trådskaparens kanske?
pelko

Post by pelko »

Lite halvbökigt har det alltid varit då jag monterat och bytt org saker så det är nog ingen fara. Man får känna sig fram lite och se men 10mm är inget ovanligt på org saker.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Nisse977

Post by Nisse977 »

Jag ska montera ihop min M20B25 med org (men lättat) svänghjul, 6-puck sinter med e36 ZF 328i låda i helgen. Jag önskar att slippa strul, så jag tänkte montera ZF-lådans medföljande slavcylinder.

Det måste väl ändå funka eller?

:?: :idea:
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Snekast

Post by Snekast »

Beror väll på hur mkt extra/mindre spel det blir mellan m20in och den andra lådan?

Är ju säkerligen inte exakt samma avstånd till prylarna på orginalmotorn till din nya låda.. Men har du tur så funkar det ju bra :)

den 4-puckade Lamellen ska sitta med den utstickande "splinespuckeln" ifrån motorn eller hur? Alltså den plana delen på lamellen med nitarna ska ligga mot svänghjulet?
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
Nisse977

Post by Nisse977 »

Jag har en 6-puckad PPF-lamell och den passar bara med utstickande delen MOT VÄXELLÅDAN. Så sätter man ihop det åt andra hållet lär det nog bli rätt mycket fel.

Jag kollade igår längden på slavcylindern i vilande tillstånd, alltså pinnen åker ut längst ut... Den stack ut närmare 30mm MER på ZF-slaven än Getragens slav... så jag fattar att det blir problem med en Getrag-slav i en ZF-låda...

När jag körde in en skruvmejsel i hålet för slaven på lådan och pressade kopplingsarmen med urtramplager mot kopplingen för att sedan mäta hur långt in jag fick den, så ser jag att ZF-slavcylindern kan trycka ytterligare 1cm längre än vad mejseln gick in, alltså den kan koppla ur :)

Jag tror därmed att det kommer funka bra med tillhörande slavcylinder.
Last edited by Nisse977 on 30 Jan 2009, 15:53, edited 1 time in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Snekast

Post by Snekast »

Precis! då ska det var så ;)

Jo det är välla därför det blir lite bekymmer. Hoppas det funkar bra, så du inte behöver dalta så jäkligt som jag behövt!
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
Nisse977

Post by Nisse977 »

Nu är prylarna ihop monterade. Tyvärr var det väldigt svårt att lufta kopplingen?? Hur ska man göra egentligen?

Jag har testat att trycka ned pedalen och samtidigt släppa på nippeln
Har testat spruta vätska in i nippeln i förhoppning om att få bort luften bakvägen
Efter att ja fått lite motstånd i pedalen testade jag att åter släppa på nippeln, då kommer lite vätska och luft ut, men sedan när jag tar nytt tag med stängd nippel trillar pedalen rakt ned i botten utan motstånd igen.....

Hur ska man lufta ett helt tomt system smidigast?

:cry: :roll:
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Snekast

Post by Snekast »

Nisse977 wrote:Nu är prylarna ihop monterade. Tyvärr var det väldigt svårt att lufta kopplingen?? Hur ska man göra egentligen?

Jag har testat att trycka ned pedalen och samtidigt släppa på nippeln
Har testat spruta vätska in i nippeln i förhoppning om att få bort luften bakvägen
Efter att ja fått lite motstånd i pedalen testade jag att åter släppa på nippeln, då kommer lite vätska och luft ut, men sedan när jag tar nytt tag med stängd nippel trillar pedalen rakt ned i botten utan motstånd igen.....

Hur ska man lufta ett helt tomt system smidigast?

:cry: :roll:

ta ur lite ur behållaren och tryck det bakvägen alltså ifrån nippeln tills du har helt full behållare.. Trampa långsamt neråt och dra upp pedalen längst upp igen.. låt den vara så och kolla i behållaren.. nu ska det krypa upp lite luftbubblor..

Det blir ju som 2kretsar.. en ifrån pedalcylindern till slaven och en krets som är trycklös ifrån behållaren till pedalen. Därimellan gillar det tydligen att ligga luft..

Upprepa detta såfort du inte ser några bubblor längre. Men denna gång ber du någon hjälpa dig lufta på vanligt sett.. se till att du trycker långsamt och att du drar upp den längst upp och väntar tills det bubblat klart! Detta funkade för mig.. och för mig har det verkligen strulat!!
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
Nisse977

Post by Nisse977 »

Ok tackar!! Ska testa detta!

Jag körde i vätska bakvägen flera gånger, men tryckte sedan ned pedalen flera gånger tills den blev motståndslöst igen.... Skulle jag bara väntat lite på bubblorna kanske det hade funkat.....

Mvh
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Snekast

Post by Snekast »

Nisse977 wrote:Ok tackar!! Ska testa detta!

Jag körde i vätska bakvägen flera gånger, men tryckte sedan ned pedalen flera gånger tills den blev motståndslöst igen.... Skulle jag bara väntat lite på bubblorna kanske det hade funkat.....

Mvh
Japp, det som hände där var att det var luft vid huvudcylindern som numera säkert är någonstans vid slaven :P
Gör om proceduren och var skitnoga med att det slutar bubbla och börja inte lufta med nippeln förens du är helt säker på att det inte kommer mer bubblor i behållaren när pedalen är längst upp.. låt den gärna stå lite efter också så det inte är någon som är lite långsam.
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
Karl_W

Post by Karl_W »

När jag luftar koppling så brukar jag köra med ett "trycksättningsverktyg" från mekonomen (Art nr 42-71340). Det är egentligen till för att användas ihop med trycket i framdäcket men jag tycker det är lite onödigt högt så jag brukar koppla den till kompressorn istället och köra max ca 0.5 bar. Sen är det bara att näst intill breddfylla bromsvätskebehållaren och öppna nippeln på slaven ordentligt så att all luft spolas ut. Har funkat jättebra hittills och då slipper man även böket med att trycka upp vätska baklänges (och i värsta fall få smuts i bromskretsen). Det gäller bara att hålla stenkoll på vätskenivån i behållaren eftersom den töms fort med den här metoden.

Och en slang på nippeln så man ser ordentligt hur vätskan ser måste man ju ha, men det kör väl alla med? :wink:
/Karl
Nisse977

Post by Nisse977 »

Jag har en sån där slang med fjäderbelastad kulvenil i ändan, den är smidig om man ska lufta själv.

Ska testa att få ut alla bubblor först så får vi se. Jag har tyvärr ingen kompressor i garaget, men hjul med luft i har jag ju.

Mvh
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Karl_W

Post by Karl_W »

I och med att du har tryck pålagt så kan du skippa backventilen. Ingen risk att du får luft upp baklänges så att säga. Du kan styra hela förloppet med nippeln ensam. Dessutom flödar det bättre utan backventilen så att du kan "spola ut luften" men se till att hålla ett öga på nivån som sagt. Det tömmer fort.

Om du använder däckstrycket, tänk på att inte tömma hjulet ifall du har långt till påfyllningen. Läcker det minsta lilla om slangansultningen så går trycket snabbt ur och man vill ju inte åka ett par mil med 1 bar i framhjulet. :( Kanske läge att använda reservhjul om sådant finns tillgängligt? (Eller varför inte vinterhjulen om den står på sommarmackorna nu eller vise versa)
/Karl
tÅfe

Post by tÅfe »

för mig funkade att ha nippeln öppet och pumpa igenom systemet med myyycket vätska, se till att behållarn är full hela tiden! Jag pumpa säkert igenom 2-3 dl. Sen stängde ja nippel och pumpa upp tryck o lufta vanligt.

Men lättast är det ha en riktig avluftare :wink:
///M

Full gas i varje fas!

Living my life sideways!

C. Lindqvist
+358445342429
Setsorized@hotmail.com
Nisse977

Post by Nisse977 »

Så nu har jag lagt ytterligare 3 timmar på att försöka lufta kopplingen utan bra resultat :(

När jag väl förstod var det skulle bubbla så hade det gått ett par timmar och ingen mer bromsvätska att fylla på med. Ska beställa mer nu så har jag den till nästa försök.

Den bästa resultatet jag lyckades med, var att den kopplar ur, men pedalen går ej tillbaka helt när man släppt den, de två-tre centimetrarna får man fortfarande dra tillbaka.

Det är inte så att det inte funkar med min huvudcylinder ihop med ZF-ens slavcylinder?

Det kopplar ur fint, det har jag kollat, men det kopplar inte ur förän pedalen är långt ned i botten och så går pedalen som sagt ej helt tillbaka av sig själv.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Post Reply