koppling tar ej M20

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

schimsa ut tryckplattan?
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

ja brickor.

vet ej, var bara ett förslag, är nog olika från bil till bil.

pröva sök på 618
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Men om man shimsar ut trycklplattan greppar ju inte kopplingen eller...
Trycket blir ju mindre på lamellen :roll:

Förläng armen i koplingscylindern i stället...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

Shimsa!
Att förlänga armen hjälper inte alls då slaglängden på huvudcylindern (koplings pedalen) inte räcker.
Om man shimsar tryckplattan rätt så får man ut max tryck. Även en original tryckplatta håller en hel del om man shimsar den rätt!
User avatar
stecka
Posts: 549
Joined: 14 Apr 2006, 23:58
Location: Östersund

Post by stecka »

User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

Jag har faktist kapat ett hål (80x40mm) på undersidan av växellådan så att man kan se tryckplattan och shimsar den lätt utan att riva ner lådan, på det vis kan man prova sig fram till bästa tryck!

Förresten.. dum fråga, men sätter du lamellen på rätt håll?
User avatar
BmwFredrik
Posts: 514
Joined: 22 Nov 2005, 21:55
Location: Dalarna/Långshyttan

Post by BmwFredrik »

det kan inte vara så att pinnen i slavcylindern är för kort. vet att om man monterar zf låda på m20 skall den förlängas cirka 1cm

mvh
Allt under 3liter är startmotorer!

0707133777
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

rör sig slavcylindern över huvudtaget när du frikopplar?
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Jag kör block och låda ifrån en 5serie (M20) i min e30.
Har smäckat dit en 618 och en 4-p sinter.

Har precis samma jäkla problem som dig, testade först att förlänga min gamla slav till 320in som ska ha 19 slag med först 1cm, sen 1,2 sen 1,8
:twisted:
Köpte nu på mig en slav till en 5serie med 22 i slag och monterade den igår!

Luftat duktigt, bytt alla slangar, ny olja, hel och jätte fin huvudcylinder!
Lika fasiken så vill den inte koppla ur. är så att man kan rotera däcken när man har 5an i, men man hör hur sintern glider emot. Vad kan vara galet? kan det vara gaffeln eller urtrampningslagret som har fått sig en dänga någon gång? Hjälp uppskattas mycket!
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
Allx
Posts: 212
Joined: 24 Aug 2008, 11:16
Location: Västerås

Post by Allx »

Polarn monterade lamell åt fel håll och det blev precis som du skrev. Svårt å få i växlar samt att den rullar när man väl fått i en. Så han fick riva igen och sen blev det bra.
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Kontrollerade allt när jag plockade ihop det. Men ska riva för att se så allt annat står rätt till.. Är det så illa så att den sitter åt fel håll, då säljer jag aset och börja mecka 3hjuling! :roll:

Edit: till e30 står det ju att det ska vara 20.2mm slag eller vad det var, min slav slår ju 22.2.. Vad kan hända ifall jag använder denna fortfarande och det är det felet som skrevs ovan? :O
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
Martinssonn
Posts: 380
Joined: 05 Dec 2008, 12:32
Location: Örebro

Post by Martinssonn »

hade samma problem på min 325 e36 med org koppling, då låg kopplingsgaffeln Lite fel när jag satte upp växellådan. Luftade o grejjade i flera timmar utan resultat, tog ner lådan o rengjorde o monterade rätt så funkade det sen, kan vara ett tips.
Post Reply