original oljekylare?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

original oljekylare?

Post by Zwofurti »

Tjena..

har juh två bilar, bruksbilen, 325 ix. och projektet är en 320.

på 325:an sitter juh oljekylare, som läker olja där vid filteranslutningen.

inte behöver man väl oljekylaren på bruksbilen?
kör inte speciellt hårt med den heller.

hur gör man om man ska ta bort den, behöver man nå specialgrejer eller är det bara att gänga på filret på blocket som vanligt?
ska man ha nåt annat filter isf?

tänkte isf renovera med ny packningssats å sätta på turbon, där behövs det garanterat bättre för den kommer spöas.

nån som har invändningar mot min ide?

är det dåligt att ta bort oljekylaren?

vilka har det standard?
320 har väl inte, har 323:an?

alla 325 har som jag förstår det.

//emil
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Jag kör utan oljekylare på min Oranga fara. Har inte piskat den hårt på banan eller under varma sommar dagar ännu.

Men räknar med att det ska funka utan, fick tipps ac "coachen" att det gick bra utan.

Du behöver en "mutter" så du kan skruva filtret direkt på blocket. Annars är det inge mer.
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

aha.. vars fasiken får jag tag i en sån "mutter"?

nån som har?=)
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

har läst lite på autopower och enligt folk där så behvs inte oljekylaren om man inte piskar bana exempelvis, tror termostaten sällan öppnar sig ens i vanlig körning.

vad menar du med mutter egentligen, fattar inte:)
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

såhär ser juh original oljekylare ut, alltså man tar bort bulten och ersätter dem med nån sorts gänga för oljefiltret?

http://hem.bredband.net/mirre75/P4.jpg

edit:

och såhär ser det ut utan den grejen du snackar om?

http://i24.photobucket.com/albums/c50/karlaugust/BMW_m20b25_turbo/block2.jpg
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

"Muttern" du behöver gör att du kan gänga på oljefiltret så det pekar rakt ut från blocket (90 grader). Den har du ju på din 320. Du förstår om du tar bort filtret.
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Ximon wrote:"Muttern" du behöver gör att du kan gänga på oljefiltret så det pekar rakt ut från blocket (90 grader). Den har du ju på din 320. Du förstår om du tar bort filtret.


yep jag harsjälvklart den på min b20, men den behöver jagpåden tills jag får dit oljekylaren., ska inte dit på en gång..

nån som har en liggandes!?

den borde ju gåatt skicka i brev, betalar fetaepngar om nån har, skulle vara jäkligt bra om nån orkar?=)
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

sådär ser den ut?

Image
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Japp, det är den där "muttern" du behöver.

Jag har gett bort alla 3st som jag hade liggandes. Rätt typiskt :S
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

omnån ser detta så SÄLJ EN ÅT MIG!=)

pm:a om nån har en liggandes.
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

faktist så öppnad termostaten vid vanlig körning.
Det märks väldigt klart att den öppnar.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

njaa..den brukar då inte bli varm vid vanlig körning. testade nyss.

sen for jag ochkörde den riktig varm, då öppnade den, och då var det riktigt hård körning.

klarar mig fint utan den på brukspulkan, slipper jag det där förbannade läckaget också.

man hinner fasiken aldrig vara utan bil nog länge för att fixa det.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Med BMW's oljetråg tycker man ju att oljekylare är överskattat. Snacka om att dom har en plog där :P
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Jag skulle då inte köra utan oljekylare på någon som helst typ av räser när det e standard på 325orna.

Ska pröva detta konceptet: Mattsvart block, originalkylare och original oljekylare och se om man kan knäppa lite folk på näsan som tycker att originalkylningen inte räcker till på en m20 turbo :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Du och jag broder.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

räser å räser, den orkar inte ens dra lös alla fyra på asfalt :lol:
User avatar
e30 344i
Posts: 1281
Joined: 27 Nov 2005, 01:48
Location: K-na & Kallinge..

Post by e30 344i »

Har du ingen BMW handlare i närheten av där du bor?
Jag tror inte den är serskilt dyr..
Post Reply