KALL: Går fett!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Är den blåa givaren på termostathuset den enda givaren på hela motorn som talar om hur varm/kall den är?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
M5 S62 IMOLA II
Är tomgången högre precis när du startar bilen så kan det ju förklara lite varför soppatrycket är högre men det bör ju inte göra så mycket...
Byt ut den blå givaren den kanske är kass, ska vara den enda tempgivaren som går till styrboxen. (du har inte kopplat något fel?)
Beror på om du åker med luftmängdmätare så har du ju en tempgivare där som kan ha ballat så han mäter att insugsluften är väldigt kall då kompenserar han ju upp bränslet en del också.
Kan vara något som ballat i styrboxen, men då borde det bli så galet att bilen inte skulle gå alls.
Mvh/Henrik
Byt ut den blå givaren den kanske är kass, ska vara den enda tempgivaren som går till styrboxen. (du har inte kopplat något fel?)
Beror på om du åker med luftmängdmätare så har du ju en tempgivare där som kan ha ballat så han mäter att insugsluften är väldigt kall då kompenserar han ju upp bränslet en del också.
Kan vara något som ballat i styrboxen, men då borde det bli så galet att bilen inte skulle gå alls.
Mvh/Henrik
3430cc sugis
Andersson wrote:Är tomgången högre precis när du startar bilen så kan det ju förklara lite varför soppatrycket är högre men det bör ju inte göra så mycket...
Mvh/Henrik
har mätt upp givaren o den verkar vara hel ( ger samma värden som en annan som ja har lös)
Åker med me 535 LMM den ska vara ok... Borde inte gått när den var varm då...
är det verkligen ingen som haft samma problem som ja?
Chrille Gustavson
M5 S62 IMOLA II
M5 S62 IMOLA II
- Strandholm
-
Amplify wrote:jo, svintoleffe
Jaap jag har typ samma fel
Fast jag har en skum bil som ändrar sig från dag till dga o start till start.
Kör du orginal btr.?
Isånt fall om den stiger över orginal trycket då är dne paj=((
För den ska aldrig kunna flöda över orginal trycket, utan då sak den baar släppa igenom soppa i returen o tillbaak, annast verkar det som att den hänger sig.
Hur mycket har du vridit tillbaka lmm o såna saker vad kör du emd för spridare, o kör du med annan justerbar btr.?
Det kan ju hjälpa lite.
Jag har råkat ut för väldigt skumma saker, då något har hängt sig på bilen, så att man får ett lamnbda värde som börjar på 850 orginal o baar stiger ju avrmare bilen blir, behvöer jag ens nämna att man tankar för 100 kr o knappt komemr två mil så är soppan slut, skoj nääää
Svintoleffe wrote:Amplify wrote:jo, svintoleffe
Jaap jag har typ samma fel
Fast jag har en skum bil som ändrar sig från dag till dga o start till start.
Kör du orginal btr.?
Isånt fall om den stiger över orginal trycket då är dne paj=((
För den ska aldrig kunna flöda över orginal trycket, utan då sak den baar släppa igenom soppa i returen o tillbaak, annast verkar det som att den hänger sig.
Hur mycket har du vridit tillbaka lmm o såna saker vad kör du emd för spridare, o kör du med annan justerbar btr.?
Det kan ju hjälpa lite.
Jag har råkat ut för väldigt skumma saker, då något har hängt sig på bilen, så att man får ett lamnbda värde som börjar på 850 orginal o baar stiger ju avrmare bilen blir, behvöer jag ens nämna att man tankar för 100 kr o knappt komemr två mil så är soppan slut, skoj nääää
Jag har kvar orginal BTR:en (ryckt slang) och kör med en progressiv Malpassi me justerbat grundtryck...
LMM:en är spänd..... a lot! ja ska ut till garaget nu o försöka spänna den lite till.
ja kör me några orange/bruna spridare.. Tror dem kommer från Volvo.. flödar 340cc
Chrille Gustavson
M5 S62 IMOLA II
M5 S62 IMOLA II
-
Jag tror att du har fleet igenom att du baar spänenr lmm hela tiden, efter som att lmm går in hela tiden o arbetra när bilen är kall, sen när bilen är varm då tar lamnbdan över o reglar soppan.
O dåp slutar lmm o arbeta, den enda gången lmm går in då är på toppvarven.
Samnt hade jag varit dig, hade jag nog ochså tagit bort orginal btr, o gjort fin sak o satt mallpassin där btr igneltigen ska sitta.
Detta felet kan vaar både btr, och lmm, men det låter näsatn mest som lmm.
Samnt för att få ett korrekt btr tryck, så ska man mäta på ingående slang till spridarna då får man korrekt bränsletryck.
O dåp slutar lmm o arbeta, den enda gången lmm går in då är på toppvarven.
Samnt hade jag varit dig, hade jag nog ochså tagit bort orginal btr, o gjort fin sak o satt mallpassin där btr igneltigen ska sitta.
Detta felet kan vaar både btr, och lmm, men det låter näsatn mest som lmm.
Samnt för att få ett korrekt btr tryck, så ska man mäta på ingående slang till spridarna då får man korrekt bränsletryck.
LMM:en är problemet...
I min jakt på gasrespons har ja spännt upp LMM:en rejält vilket resulterar i att den står i nolläge (stängt) på tomgång...
öppnar ja den lite... 1cm typ så går den perfekt på tomgången... Frågan är om de är fel på LMM:en eller om den ska bete sig så...
Lättar ja på fjädern så blir gasresponsen lidande men tomgången vidd kall då helt perfekt och slutar fetta......
Frågan är om man kan modda LMM:en så att den alldrig stänger helt... då skulle problemet vara löst... va tror ni om det?
men varför fettar den på när LMM:en är stängd.... ska väll vara tvärt om?
I min jakt på gasrespons har ja spännt upp LMM:en rejält vilket resulterar i att den står i nolläge (stängt) på tomgång...
öppnar ja den lite... 1cm typ så går den perfekt på tomgången... Frågan är om de är fel på LMM:en eller om den ska bete sig så...
Lättar ja på fjädern så blir gasresponsen lidande men tomgången vidd kall då helt perfekt och slutar fetta......
Frågan är om man kan modda LMM:en så att den alldrig stänger helt... då skulle problemet vara löst... va tror ni om det?
men varför fettar den på när LMM:en är stängd.... ska väll vara tvärt om?
Chrille Gustavson
M5 S62 IMOLA II
M5 S62 IMOLA II
-
nja... Har E30:n "nödprogram" ?
Släpper ja så det står lite öppen på tomgång blir bilen het okörbar, man får sitta o smyga upp vavet till 2000 innan man kan ge fullt utan att den tjuvstannar...
Släpper ja så det står lite öppen på tomgång blir bilen het okörbar, man får sitta o smyga upp vavet till 2000 innan man kan ge fullt utan att den tjuvstannar...
Chrille Gustavson
M5 S62 IMOLA II
M5 S62 IMOLA II
-
Jaap enligt vad jag har har hört så finns det ett nöd program.
Om vi säger att lmabdan pajar på bilen, då ställer sig lambdan på ett låst läge o egr samma soppa hela tiden till bilen.
Det ska den inte göra,
O om jag inte minsn fel, så körde du med den så att du trycksätetr gienom den.?
Har du prövat o ändra på det så att du suger igneom den, o ser omd et är samma sak där.?
Kan avar värt o prova om det blir skillnad.
Men om bilen böar som du säger om du släpper på den, då lär du öka btr trycket så att den får emd soppa då sak den inte böa mer.
prova det med.
Som sagt jag kör 3,9 kilo i btr tryck på bilen nu.
vad kör du för btr tryck.?
Om vi säger att lmabdan pajar på bilen, då ställer sig lambdan på ett låst läge o egr samma soppa hela tiden till bilen.
Det ska den inte göra,
O om jag inte minsn fel, så körde du med den så att du trycksätetr gienom den.?
Har du prövat o ändra på det så att du suger igneom den, o ser omd et är samma sak där.?
Kan avar värt o prova om det blir skillnad.
Men om bilen böar som du säger om du släpper på den, då lär du öka btr trycket så att den får emd soppa då sak den inte böa mer.
prova det med.
Som sagt jag kör 3,9 kilo i btr tryck på bilen nu.
vad kör du för btr tryck.?
- Nisse Järnet
- Turbo_folke