Ang effekt och m20b25 utbytes topp..

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Ang effekt och m20b25 utbytes topp..

Post by xelerator »

tja..

Undrar hur mycket effekt en utbytes topp från BMW tål..

De e dem som man kan/kunde köpa nya...

INTE svetsad, dock ordentligt portad...

mvh
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Tål? Med 2,3 eller 4bars laddtryck? Rätt relevant.

Den är inget bättre än dom gamla förutom att den inte spricker, så packningen går alltså lika lätt som på dom gamla.
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

säg runt 1 bar??? siktar på runt en 400hk, det skulle va guld :D...

hur mycke ladd tål en sån topp för övrigt... på ett ungefär bara...

skulle va kul o veta ungefärliga laddtrycksmax på orig. topp o svetsad topp oxo..

mvh
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vi har bara laddat 3.05 bar med svetsad och orig packning:)
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

jaja "bara" 3.05 bar.. de e ju ingenting :wink:..

men angående utbytes toppen....
kommer ja ha en schysst säkerhetsmarginal om ja laddar typ 1 bar o siktar på typ 400hk..

hur mycket effekt o ladd skulle ja kunna köra med innan de sk*iter sig...

mvh
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

1 bar ska du kunna åka med utan svetsat.
Flaxis
Posts: 195
Joined: 22 Nov 2005, 03:51
Location: gbg

Post by Flaxis »

En liten fundering bara...
Oavsett om man laddar 1bar eller 9bar, så är ju detta inte ens i närheten, gämfört med förbränningstrycket...
förstår inte varför just laddtrycket skulle vara så relevant i samanhanget?
Ok att högre ladd oftast innebär högre förbränningstryck, men funderingen gällde alltså varför det alltid tjatas om detta laddtryck?
Detta är ju vanligt även i diskutioner om t.ex hur högt tryck ett kolvtak klarar, eller hur mycket man vågar ladda med std-stakar etc.
over and out//Flaxis
förvirrad!!!
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Jag är med dig Flaxis.

Har alltid förundrats över den typen av diskussion.
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Jamen, det är ju jätteviktigt när man ska ha reda på om man behöver ljusblåa eller grönturkosa spridare........ :roll:
/Per
a.k.a. Jevlar
Flaxis
Posts: 195
Joined: 22 Nov 2005, 03:51
Location: gbg

Post by Flaxis »

Per Eriksson wrote:Jamen, det är ju jätteviktigt när man ska ha reda på om man behöver ljusblåa eller grönturkosa spridare........ :roll:


bahaha :lol:
//Flaxis
förvirrad!!!
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

vet att man egentligen ska kolla men förbränningstrycket, men då ja inte riktigt vet exakt vilket förbränningstyck man har i orig. utförande, o med olika laddtryck blir de mycket enklare o helt enkelt kolla vilket ladd man ska ligga under för att vara på den säkra sidan...

dessutom ökar ju inte förbränningstrycket linjärt med laddtrycket så att man enkelt kan kolla vilket förbränningstryck man ska ligga under o därmed vilket laddtryck, eller har ja fel...
Post Reply