Bild oljeretur E-36.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

T-kors oljetryckskontakten.
salman
Posts: 20
Joined: 15 Feb 2006, 18:27

Post by salman »

Går inte sveta på en alu bit på filter huset och sen montera nippel??
salman
Posts: 20
Joined: 15 Feb 2006, 18:27

Post by salman »

Någon??
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

du gör enklast som andreas berättade...kostar ju int så mkt en stålomspunnen slang eller vad du nu tar och ett T-kors...
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Muxxor
Posts: 389
Joined: 20 Nov 2005, 15:14
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

[quote="Bmwandreas"]T-kors oljetryckskontakten.[/quote]

Brukar ni göra så? Är det inte risk att det blir olika flöde genom båda kretsarna?
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Muxxor wrote:
Bmwandreas wrote:T-kors oljetryckskontakten.


Brukar ni göra så? Är det inte risk att det blir olika flöde genom båda kretsarna?


Jag tror inte att det är någon risk, har aldrig stött på problem, eller märkt skillnad på oljetrycket vid t-korsning eller inte.
User avatar
Dofilus
Posts: 310
Joined: 16 Mar 2006, 17:51
Location: Örebro

Post by Dofilus »

Tryck är som spänning(el). samma vid paralell koppling
Firebird formula 400-71 BW480 Vipec v88, Cbr 1000rr-07
Mavoma
Posts: 67
Joined: 28 Dec 2005, 16:37

Post by Mavoma »

hmmm... returen min er 20mm utvendig, håper det går bra : :shock:
325 m50 turbo
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Mavoma wrote:hmmm... returen min er 20mm utvendig, håper det går bra : :shock:


Vad är det för innermått då? Det är ju det som är intressant.

17-18mm ?
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

röret har ni konat det och tryckt in det en bit in i tråget och sedan svetsat det?
spelar det ngn jätte stor roll vilken lutning returen har på tråget?
och att turbon kommer exakt vid returen?
går det att göra ngn slags plugg man kan ha när man inte kör turbo?
kan man bara ta en bit slang och en bit aluminium?

tack för svar!

---------------------------------
Rickard
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

en fråga till:
Är det svårt att få plats med en Hx40 på samma ställe som ppf har satt turbon?

någon som vet?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Overcharged wrote:röret har ni konat det och tryckt in det en bit in i tråget och sedan svetsat det?
spelar det ngn jätte stor roll vilken lutning returen har på tråget?
och att turbon kommer exakt vid returen?
går det att göra ngn slags plugg man kan ha när man inte kör turbo?
kan man bara ta en bit slang och en bit aluminium?

tack för svar!

---------------------------------
Rickard


Röret måste ha lite fall ner i tråget.
Det är ett helt runt 25mm rör.


Och JA det är svårt att få plats med HX40, men det går om man ger sig fan på det:)
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Jobbigt som faan å få plats men ja lyckades klämma ner en hx50 på min förra motor!
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

fan också låter jobbigt :(

men om man monterar turbon jäms med topplocket vbar ska man ta oljereturen då?
måste man ta den i blocket lr?

Hx35 är den mycket mindre än hx40 måttmässigt?

schysst att ni svarar på frågorna, det tackar man för :wink:

inte lätt när man alldrig byggt något liknande förr :)
zeiss
Posts: 16
Joined: 16 Nov 2006, 20:55

Post by zeiss »

Jag undrar samma sak som Overcharged här, hur gör man oljereturen när man kör turbon ovanför grenröret?
Svetsa rör vid samma plats på tråget och längre slang bara eller finns det smidigare/bättre sätt?
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Med turbon högt har man fler alternativ. Vi brukar gänga och dra i en koppling i bröstkåpan.
sotarn
Posts: 92
Joined: 01 Jul 2006, 20:43
Location: Alingsås

Post by sotarn »

vad e bröst kåpan?? :oops: :oops:
Post Reply