Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Pimplaren , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 16 Feb 2006, 08:52
T-kors oljetryckskontakten.
salman
Posts: 20 Joined: 15 Feb 2006, 18:27
Post
by salman » 17 Feb 2006, 13:07
Går inte sveta på en alu bit på filter huset och sen montera nippel??
Fido85
Posts: 1633 Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)
Post
by Fido85 » 18 Feb 2006, 09:57
du gör enklast som andreas berättade...kostar ju int så mkt en stålomspunnen slang eller vad du nu tar och ett T-kors...
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Muxxor
Posts: 389 Joined: 20 Nov 2005, 15:14
Location: Uppsala
Post
by Muxxor » 14 Mar 2006, 17:57
[quote="Bmwandreas"]T-kors oljetryckskontakten.[/quote]
Brukar ni göra så? Är det inte risk att det blir olika flöde genom båda kretsarna?
peppe
Moderator
Posts: 4284 Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:
Post
by peppe » 14 Mar 2006, 18:31
Muxxor wrote: Bmwandreas wrote: T-kors oljetryckskontakten.
Brukar ni göra så? Är det inte risk att det blir olika flöde genom båda kretsarna?
Jag tror inte att det är någon risk, har aldrig stött på problem, eller märkt skillnad på oljetrycket vid t-korsning eller inte.
Dofilus
Posts: 310 Joined: 16 Mar 2006, 17:51
Location: Örebro
Post
by Dofilus » 18 Apr 2006, 21:45
Tryck är som spänning(el). samma vid paralell koppling
Firebird formula 400-71 BW480 Vipec v88, Cbr 1000rr-07
Mavoma
Posts: 67 Joined: 28 Dec 2005, 16:37
Post
by Mavoma » 26 Apr 2006, 10:59
hmmm... returen min er 20mm utvendig, håper det går bra :
325 m50 turbo
peppe
Moderator
Posts: 4284 Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:
Post
by peppe » 26 Apr 2006, 13:30
Mavoma wrote: hmmm... returen min er 20mm utvendig, håper det går bra :
Vad är det för innermått då? Det är ju det som är intressant.
17-18mm ?
Overcharged
Posts: 1874 Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:
Post
by Overcharged » 04 Sep 2006, 17:22
röret har ni konat det och tryckt in det en bit in i tråget och sedan svetsat det?
spelar det ngn jätte stor roll vilken lutning returen har på tråget?
och att turbon kommer exakt vid returen?
går det att göra ngn slags plugg man kan ha när man inte kör turbo?
kan man bara ta en bit slang och en bit aluminium?
tack för svar!
---------------------------------
Rickard
Overcharged
Posts: 1874 Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:
Post
by Overcharged » 05 Sep 2006, 22:26
en fråga till:
Är det svårt att få plats med en Hx40 på samma ställe som ppf har satt turbon?
någon som vet?
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 05 Sep 2006, 22:29
Overcharged wrote: röret har ni konat det och tryckt in det en bit in i tråget och sedan svetsat det? spelar det ngn jätte stor roll vilken lutning returen har på tråget? och att turbon kommer exakt vid returen? går det att göra ngn slags plugg man kan ha när man inte kör turbo? kan man bara ta en bit slang och en bit aluminium? tack för svar! --------------------------------- Rickard
Röret måste ha lite fall ner i tråget.
Det är ett helt runt 25mm rör.
Och JA det är svårt att få plats med HX40, men det går om man ger sig fan på det:)
bmw_fredde
Posts: 4015 Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena
Post
by bmw_fredde » 05 Sep 2006, 22:40
Jobbigt som faan å få plats men ja lyckades klämma ner en hx50 på min förra motor!
Overcharged
Posts: 1874 Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:
Post
by Overcharged » 06 Sep 2006, 15:17
fan också låter jobbigt
men om man monterar turbon jäms med topplocket vbar ska man ta oljereturen då?
måste man ta den i blocket lr?
Hx35 är den mycket mindre än hx40 måttmässigt?
schysst att ni svarar på frågorna, det tackar man för
inte lätt när man alldrig byggt något liknande förr
zeiss
Posts: 16 Joined: 16 Nov 2006, 20:55
Post
by zeiss » 23 Nov 2006, 15:40
Jag undrar samma sak som Overcharged här, hur gör man oljereturen när man kör turbon ovanför grenröret?
Svetsa rör vid samma plats på tråget och längre slang bara eller finns det smidigare/bättre sätt?
Bäckis
Admin
Posts: 6534 Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:
Post
by Bäckis » 23 Nov 2006, 16:10
Med turbon högt har man fler alternativ. Vi brukar gänga och dra i en koppling i bröstkåpan.
sotarn
Posts: 92 Joined: 01 Jul 2006, 20:43
Location: Alingsås
Post
by sotarn » 05 Dec 2006, 16:48
vad e bröst kåpan??