BMW 325 med 450hk VS Gallardo med 520hk

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Muxxor
Posts: 389
Joined: 20 Nov 2005, 15:14
Location: Uppsala

BMW 325 med 450hk VS Gallardo med 520hk

Post by Muxxor »

Hur står sig bimmern mot lambon? Lambon väger strax över 1600kg och har 4-hjulsdrift, men har även mer mos i maskin. 325an väger mindre och har förmodligen lite mindre effektförluster.

Frågan är om bimmern är avhängd eller om det blir ett jämt race? 0-100, 0-200, 0-402m osv elasticiteten borde vara bra på bimmern tycker man, typ 50-150km/h...

Vad tror ni?
Muxxor
Posts: 389
Joined: 20 Nov 2005, 15:14
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

Båda? :) är väl inte så stor skillnad?
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

0-100 har inte bmw:n det minsta chans törs jag garantera.
Muxxor
Posts: 389
Joined: 20 Nov 2005, 15:14
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

[quote="Zwofurti"]0-100 har inte bmw:n det minsta chans törs jag garantera.[/quote]

Näe, med LC så ska gallardon göra 0-100 på 3.9x sek, men då håller kopplingen bara 10-15ggr. Om man säger en lite mjukare start så borde det bli lite jämnare även om lambon förmodligen tar det. Vad kan en 450hästars E36a för 0-100på? Den som PPF byggde hade 400 och gjorde väl 0-100 på typ 4.5-5sek?
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Muxxor wrote:
Zwofurti wrote:0-100 har inte bmw:n det minsta chans törs jag garantera.


Näe, med LC så ska gallardon göra 0-100 på 3.9x sek, men då håller kopplingen bara 10-15ggr. Om man säger en lite mjukare start så borde det bli lite jämnare även om lambon förmodligen tar det. Vad kan en 450hästars E36a för 0-100på? Den som PPF byggde hade 400 och gjorde väl 0-100 på typ 4.5-5sek?


ja det beror juh helt på hur mkt det spinner:)

e36:an har väl bättre bakvagn, suger fast i marken bättre vad jag förstått och erfarat.

men lambon spöar nog 0-100iaf, resten har jagfaktsikt inte den blekaste aning om. men jag tror lambon ligger bra till överallt, dom är snabba. iofs rätt tunga.
Muxxor
Posts: 389
Joined: 20 Nov 2005, 15:14
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

Fick åka en sväng i en Gallardo i helgen, och jag tyckte det matade på som SATAN. Själv har man lite planer på att bygga en turbobil och undrar hur den kommer stå sig i jämförelse. På bana är man chanslös, så är det bara... Otrolig väghållning, nästan magiskt på något sätt :)
User avatar
TurboRobban
Posts: 119
Joined: 20 Nov 2005, 21:13
Location: avesta

Post by TurboRobban »

rakt fram tror ja faktist gallardon skulle få de tufft, men en kurvig väg eller racingbana så tror ja de blir svårt för bmw:n :?:
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Lambon lär ju ha liiiite bättre aerodynamik :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Zwofurti wrote:Med LC så ska gallardon göra 0-100 på 3.9x sek, men då håller kopplingen bara 10-15ggr.


Utveckla gärna detta?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

jag skrev inte det där :lol:

han menar nog att med launch control håller bara kopplingen 10-15ggr.

låter som en klen koppling i mina öron :)
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Raktfram så tror jag E30in eller E36:an vinner. Om fästet finns.
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

jag är tveksam till att ene30 har nåt att säga till 0-100 på vanlig asfalt.

gallardon har trots allt 4wd och tja, 335:or eller liknande bak + 285 eller liknande fram.

en e30/e36 med den effekten spinner bort sig rätt duktigt på gatan.

på stripp däremot tror jag beemern vinner.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Jag har sett en E30 göra sjuka 60 fots tider på hösten här i Norrland, kall gata. Så visst går det om man har chassie för det.
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Ah okej.. på gatdäck?

gillar hur bmw:s suger fast i backen i växlingarna :)
Muxxor
Posts: 389
Joined: 20 Nov 2005, 15:14
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

[quote="Chrille"][quote="Zwofurti"]
Med LC så ska gallardon göra 0-100 på 3.9x sek, men då håller kopplingen bara 10-15ggr. [/quote]

Utveckla gärna detta?[/quote]

Med launch control precis som Zwofurti säger... Men klen koppling, mja, kanske med om man tänker på att det är en bil med 4wd och väger 1600kg+ med en motor på 520nm som vrider för fullt så lär det äta koppling rätt bra :)

Tror det är 295or runt om...

Edit: Varför blir mina quotes alltid sådär muppiga?
Muxxor
Posts: 389
Joined: 20 Nov 2005, 15:14
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

[quote="Zwofurti"]Ah okej.. på gatdäck?

gillar hur bmw:s suger fast i backen i växlingarna :)[/quote]

Ja hur funkar det där egentligen? Jag har nästan lyckas stegra med min bil som har slut dämpare och fjädrar :)
Post Reply