Hur mycket lutar framhjulen inåt på en sänkt E30?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Hur mycket lutar framhjulen inåt på en sänkt E30?

Post by Nisse977 »

Hej!

Jag har ett problem med min E30 som jag väldigt gärna vill bli av med!! Det är så att vänster framhjul lutar en del inåt medan högerhjulet nästan är rakt? Alltså mer minuscamber på vänster sida. Bilen har H&R fjädrar + Bilstein Grupp N dämpare så den är lite lägre än original :)
Jag har kryssmätt diverse saker i motorrummet utan att hitta något som är snett, sen har jag byt både motorbalk och länkarmar utan att få bukt på problemet?

I förrgår mätte jag hur hjulaxlarna på fjäderbenen egentligen lutar jämfört med fjäderbenen, det visade sig att det skiljer ca 1 grad mellan höger och vänster sida, det är väl inte så himla mycket egentligen?
Jag har ett extra vänsterben som jag också mätte upp, men det hade samma vilkel som det vänsterbenet har som sitter på bilen... så är det högerbenet som spökar kanske?

Vilket är rätt? Ska framhjulen luta inåt när bilen är sänkt eller blir de helt raka?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
PegiPax
Posts: 1199
Joined: 09 Dec 2006, 15:38
Location: Finland

Post by PegiPax »

Min ena e30 som jag har sänkt så mycket så däcken är innanför skärmkanterna så ser ej jag nån skillnad på att däcken lutar dom står spik raka gemfört med vad bakhjulen gör :lol: så dom ska nog vara raka
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Det konstiga är ju att även det andra vänsterbenet jag har innehar ungefär samma vinkel...?

Så här ser det ut framifrån, och det är inte speciellt överdrivet.
I verkligheten lutar högerframhjul in 1cm om man jämför under och överkant på däcket, och vänstersidan lutar in 3cm.
Så vi kan ju säga att det skiljer knappt 2 grader mellan höger och vänster sida, och det ser man tydligt.
På bilden ser vi bilen framifrån

Image

Så fort jag monterat fjäderbenen på bilen så syntes det på naven att det inte var samma vinkel.....
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Denna bild är med de riktiga värdena. 1 grads lutning på högerhjulet och 3 grader på vänster.

Image
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Hur sitter bakre bärarmsbussningarna? är de excentriska? Kan väl bli lite konstigt med det mesta om de skulle sitta lite snett i förhållande till varandra?
Japmax
Posts: 144
Joined: 30 Aug 2008, 17:14

Post by Japmax »

3 grader är ju ganska mkt..

Jag tippar på att ditt nav har fått sig en smäll nångång helt enkelt.
Byt fjäderben och nav.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

M3JONAS wrote:Hur sitter bakre bärarmsbussningarna? är de excentriska? Kan väl bli lite konstigt med det mesta om de skulle sitta lite snett i förhållande till varandra?

De är exentriska i delrin, men de påverkar ju mer castervinkeln än cambervinkeln.

Japmax wrote:3 grader är ju ganska mkt..

Jag tippar på att ditt nav har fått sig en smäll nångång helt enkelt.
Byt fjäderben och nav.

Det är bytt framhjulslager på båda sidor så dem är det inget fel på, men fjäderbenen kan ju vara lite stukade där man sätter fast lagren.. Det var så här så fort föregående ägare satt ihop bilen med dåvarande framvagnsdelar och gjorde en hjulinställning.... Och nu är det samma visa när jag bytt allt utom just fjäderbenen.

När man tittar på bilen framifrån syns det tydligt utan att mäta något. Men när man börjar mäta hittar man inte så mycket fel, förutom lite på fjäderbenen då. Men det borde teoretiskt sett inte göra så här stor skillnad enligt vad jag mätt fram.

Känns som det är nya fjäderben som gäller..... eller begagnade som är raka. Jag vill inte köpa båda benen om det bara är det ena som är felaktigt. Jag ska se om jag kan låna nått ben av Pelko i stan, så får jag mäta och se om det är någon skillnad mot de jag har.


Japmax wrote:3 grader är ju ganska mkt..

Jag tippar på att ditt nav har fått sig en smäll nångång helt enkelt.
Byt fjäderben och nav.

Ja visst låter det mycket.. Det låter mer normalt med 1grads lutning som det är på andra sidan.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Jag har ett men det är ganska rötet. Det skulle inte gå att köra med.

Men jag kan komma ut med det någon dag här så kan du få kolla om det fungerar att mäta med, annars är det bara att kasta.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Flyttar tråden till Övrigt också.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Ja det låter fint! Jag kan kanske hämta det själv och kika på din bil om du är hemma i helgen?

Övrigt passar kanske bättre, det har ju inget med överladdning att göra direkt, men om själva bilen 8)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Jag är hemma, bara ring!

Kan ju skvallra lite och säga att det snart kommer finnas en liten avdelning för chassi och övrig kaross...

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
ecm_z28
Posts: 298
Joined: 06 Jul 2006, 10:43
Location: Haninge

Post by ecm_z28 »

en grad gör en jävla massa ute på hjulet, jag har provat riktat ett fjäderben, och det vart allt utom perfekt... var knappt synbart eller mätbart på bromsskivan, men på hjulet krävdes de 3mm mer spacer för clear'a hjulet mot fjäderbenet jämfört med andra sidan som var rak.
Björn Strömberg
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Det är lurigt, särskilt eftersom det syns MER än det hittills gått att mäta fram :(

Jag ringer Pelko i morgon och ser om jag kan få fram något mått på hans fjäderben att jämföra mitt eget ben med...
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Nu har jag mätt fjäderben så det räcker.. Och resultatet var 0,5 graders skillnad mellan höger och vänster ben.... :( Så jag fattar inte vad som är fel?

Jag ska testa att montera samma fjäderben på båda sidor på bilen och se om det ger olika vinklar :shock:
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Post by kristov »

Nisse977 wrote:Nu har jag mätt fjäderben så det räcker.. Och resultatet var 0,5 graders skillnad mellan höger och vänster ben.... :( Så jag fattar inte vad som är fel?

Jag ska testa att montera samma fjäderben på båda sidor på bilen och se om det ger olika vinklar :shock:


Du har inga luriga topplager?

Finns juh några med extra camber.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

kristov wrote:Du har inga luriga topplager?

Finns juh några med extra camber.

Nej, nu har jag Millway ställbara (står i noll-läge nu när jag felsöker), förut hade jag original, i båda fallen har jag samma camberfel i framvagnen...

För att det ska skilja 2 grader i vinkel på hjulen måste det vara antingen topplagringen eller länkarmen som är förskjuten hela 20mm.... och så mycket lär ju synas OCH gå att mäta fram, men allt jag kryssmätt i motorrummet är rakt i princip på millimetern, så jag fattar inte vad som är fel?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Post by kristov »

Inte hela framvagnen som är sne då?

Evt balken bara.

Har hört at dämpartornen kan gje vika med.
Post Reply