Hur mycket lutar framhjulen inåt på en sänkt E30?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Hur mycket lutar framhjulen inåt på en sänkt E30?
Hej!
Jag har ett problem med min E30 som jag väldigt gärna vill bli av med!! Det är så att vänster framhjul lutar en del inåt medan högerhjulet nästan är rakt? Alltså mer minuscamber på vänster sida. Bilen har H&R fjädrar + Bilstein Grupp N dämpare så den är lite lägre än original
Jag har kryssmätt diverse saker i motorrummet utan att hitta något som är snett, sen har jag byt både motorbalk och länkarmar utan att få bukt på problemet?
I förrgår mätte jag hur hjulaxlarna på fjäderbenen egentligen lutar jämfört med fjäderbenen, det visade sig att det skiljer ca 1 grad mellan höger och vänster sida, det är väl inte så himla mycket egentligen?
Jag har ett extra vänsterben som jag också mätte upp, men det hade samma vilkel som det vänsterbenet har som sitter på bilen... så är det högerbenet som spökar kanske?
Vilket är rätt? Ska framhjulen luta inåt när bilen är sänkt eller blir de helt raka?
Jag har ett problem med min E30 som jag väldigt gärna vill bli av med!! Det är så att vänster framhjul lutar en del inåt medan högerhjulet nästan är rakt? Alltså mer minuscamber på vänster sida. Bilen har H&R fjädrar + Bilstein Grupp N dämpare så den är lite lägre än original
Jag har kryssmätt diverse saker i motorrummet utan att hitta något som är snett, sen har jag byt både motorbalk och länkarmar utan att få bukt på problemet?
I förrgår mätte jag hur hjulaxlarna på fjäderbenen egentligen lutar jämfört med fjäderbenen, det visade sig att det skiljer ca 1 grad mellan höger och vänster sida, det är väl inte så himla mycket egentligen?
Jag har ett extra vänsterben som jag också mätte upp, men det hade samma vilkel som det vänsterbenet har som sitter på bilen... så är det högerbenet som spökar kanske?
Vilket är rätt? Ska framhjulen luta inåt när bilen är sänkt eller blir de helt raka?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Det konstiga är ju att även det andra vänsterbenet jag har innehar ungefär samma vinkel...?
Så här ser det ut framifrån, och det är inte speciellt överdrivet.
I verkligheten lutar högerframhjul in 1cm om man jämför under och överkant på däcket, och vänstersidan lutar in 3cm.
Så vi kan ju säga att det skiljer knappt 2 grader mellan höger och vänster sida, och det ser man tydligt.
På bilden ser vi bilen framifrån
Så fort jag monterat fjäderbenen på bilen så syntes det på naven att det inte var samma vinkel.....
Så här ser det ut framifrån, och det är inte speciellt överdrivet.
I verkligheten lutar högerframhjul in 1cm om man jämför under och överkant på däcket, och vänstersidan lutar in 3cm.
Så vi kan ju säga att det skiljer knappt 2 grader mellan höger och vänster sida, och det ser man tydligt.
På bilden ser vi bilen framifrån
Så fort jag monterat fjäderbenen på bilen så syntes det på naven att det inte var samma vinkel.....
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Hur sitter bakre bärarmsbussningarna? är de excentriska? Kan väl bli lite konstigt med det mesta om de skulle sitta lite snett i förhållande till varandra?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
M3JONAS wrote:Hur sitter bakre bärarmsbussningarna? är de excentriska? Kan väl bli lite konstigt med det mesta om de skulle sitta lite snett i förhållande till varandra?
De är exentriska i delrin, men de påverkar ju mer castervinkeln än cambervinkeln.
Japmax wrote:3 grader är ju ganska mkt..
Jag tippar på att ditt nav har fått sig en smäll nångång helt enkelt.
Byt fjäderben och nav.
Det är bytt framhjulslager på båda sidor så dem är det inget fel på, men fjäderbenen kan ju vara lite stukade där man sätter fast lagren.. Det var så här så fort föregående ägare satt ihop bilen med dåvarande framvagnsdelar och gjorde en hjulinställning.... Och nu är det samma visa när jag bytt allt utom just fjäderbenen.
När man tittar på bilen framifrån syns det tydligt utan att mäta något. Men när man börjar mäta hittar man inte så mycket fel, förutom lite på fjäderbenen då. Men det borde teoretiskt sett inte göra så här stor skillnad enligt vad jag mätt fram.
Känns som det är nya fjäderben som gäller..... eller begagnade som är raka. Jag vill inte köpa båda benen om det bara är det ena som är felaktigt. Jag ska se om jag kan låna nått ben av Pelko i stan, så får jag mäta och se om det är någon skillnad mot de jag har.
Japmax wrote:3 grader är ju ganska mkt..
Jag tippar på att ditt nav har fått sig en smäll nångång helt enkelt.
Byt fjäderben och nav.
Ja visst låter det mycket.. Det låter mer normalt med 1grads lutning som det är på andra sidan.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Jag har ett men det är ganska rötet. Det skulle inte gå att köra med.
Men jag kan komma ut med det någon dag här så kan du få kolla om det fungerar att mäta med, annars är det bara att kasta.
Mvh Mathias
Men jag kan komma ut med det någon dag här så kan du få kolla om det fungerar att mäta med, annars är det bara att kasta.
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Jag är hemma, bara ring!
Kan ju skvallra lite och säga att det snart kommer finnas en liten avdelning för chassi och övrig kaross...
Mvh Mathias
Kan ju skvallra lite och säga att det snart kommer finnas en liten avdelning för chassi och övrig kaross...
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Nu har jag mätt fjäderben så det räcker.. Och resultatet var 0,5 graders skillnad mellan höger och vänster ben.... Så jag fattar inte vad som är fel?
Jag ska testa att montera samma fjäderben på båda sidor på bilen och se om det ger olika vinklar
Jag ska testa att montera samma fjäderben på båda sidor på bilen och se om det ger olika vinklar
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Nisse977 wrote:Nu har jag mätt fjäderben så det räcker.. Och resultatet var 0,5 graders skillnad mellan höger och vänster ben.... Så jag fattar inte vad som är fel?
Du har inga luriga topplager?
Finns juh några med extra camber.
kristov wrote:Du har inga luriga topplager?
Finns juh några med extra camber.
Nej, nu har jag Millway ställbara (står i noll-läge nu när jag felsöker), förut hade jag original, i båda fallen har jag samma camberfel i framvagnen...
För att det ska skilja 2 grader i vinkel på hjulen måste det vara antingen topplagringen eller länkarmen som är förskjuten hela 20mm.... och så mycket lär ju synas OCH gå att mäta fram, men allt jag kryssmätt i motorrummet är rakt i princip på millimetern, så jag fattar inte vad som är fel?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen