Dom är inte jättestabila, men dom funkar. Bilen hänger dock inte bara i stativet utan vilar på 2 st tomdäck så det är ingen sidovikt så det riskerar att välta. Har funderat på att göra utskjutbara sidor nertill vid julen så att det blir stabilare, men det får nog bli ett framtida problem. Har annat att göra =]Murén wrote:blir ju riktigt fint med rent underrede och du verkar lägga lite energi på rostlagningen oxå inte bara dit med en plåt.
har tittat igenom ett par gånger och det verkar som du kommer få en riktigt rolig och fin bil när den blir färdig.
en annan sak, du har inte funderat på att bredda dina stativ nertill ser minst sagt instabilt ut. kanske bara ser så ut..
E30 KiC - 1072 kg
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Då var jag färdig med underredsmassan där jag kommer åt. Resten får blästern ta när jag ska rulla in den i stora blästerskåpet.
Men nu tar jag hand om grovrosten. Har som ni ser ovan påbörjat golvet på passagerarsidan. Nu ska vi på standardrosten på E30.
Jag lyfte på locket dvs dom gamla lagningarna som jag inte vad jag ska kalla dom.
Här va det lilla hålet:

Har ritat upp lite provisoriskt där det kanske är frisk plåt =/
Ja jag har ju morgondagen räddad då jag inte firar jul. Lär ta ett par timmar
att laga detta.
Någon som har bild på hur det egentligen ska se ut?
Behöver något att gå efter annars får jag improvisera. Har redan klurat ut
hur jag ska göra på en del av det iaf.
Sen nästa fråga.
Detta är balken som går över där diffen sitter.
Ska det vara lutning på balken eller har den blivit modifierad?
Se bilder:


Men nu tar jag hand om grovrosten. Har som ni ser ovan påbörjat golvet på passagerarsidan. Nu ska vi på standardrosten på E30.
Jag lyfte på locket dvs dom gamla lagningarna som jag inte vad jag ska kalla dom.
Här va det lilla hålet:

Har ritat upp lite provisoriskt där det kanske är frisk plåt =/
Ja jag har ju morgondagen räddad då jag inte firar jul. Lär ta ett par timmar
att laga detta.
Någon som har bild på hur det egentligen ska se ut?
Behöver något att gå efter annars får jag improvisera. Har redan klurat ut
hur jag ska göra på en del av det iaf.
Sen nästa fråga.
Detta är balken som går över där diffen sitter.
Ska det vara lutning på balken eller har den blivit modifierad?
Se bilder:


Last edited by ZAK on 18 Feb 2009, 17:02, edited 1 time in total.
Tror inte själva trösklarna är så farligt rostiga. Men det får vi se när jag ska öppna upp =] men som vanligt har jag förberett!Drullen wrote:Du jobbar på, Trevligt Mini =)
Ja har en ny tröskel om du behöver, Tror de var vänster ja hade.. Du kanske minns de bättre än mej, haha..
Har både höger och vänster liggandes.. hihi
Vart några timmar i garaget idag med.. klurat och påbörjat rostlagningen för hålet jag kapade upp igår.
Uppkapat till det inte var rost..

var rätt ruttet i detta området faktiskt

Hade inget bockningsverktyg så man fick ta vad man hava

Färdig plåtbit ^^

Efter lite svetsande, bankande och slipande så såg det ut så här!

Nästan lite som trolleri =]

Jag fortsätter i morgon säkerligen.
Uppkapat till det inte var rost..

var rätt ruttet i detta området faktiskt

Hade inget bockningsverktyg så man fick ta vad man hava

Färdig plåtbit ^^

Efter lite svetsande, bankande och slipande så såg det ut så här!

Nästan lite som trolleri =]

Jag fortsätter i morgon säkerligen.
Last edited by ZAK on 18 Feb 2009, 17:02, edited 1 time in total.
idag var det inte många knop i verkstaden efter en rätt så blöt utekväll igår.
Lyckades lägga lite pussel iaf och kapa till rätt form inför igensvetsning.
Lite olika vinklar:




Ska slipa ner svetsarna lite bara sen är det klart i det området.
Lyckades lägga lite pussel iaf och kapa till rätt form inför igensvetsning.
Lite olika vinklar:




Ska slipa ner svetsarna lite bara sen är det klart i det området.
Last edited by ZAK on 18 Feb 2009, 17:03, edited 1 time in total.
Då börjar jag sy igen hålet jag var tvungen att öppna för den här operationen.
Bockat till en plåt och punktat den lite lätt..

Borrade även 5mm hål så jag kunde punkta fast den i chassit nedertill som det sitter original

Knackade plåten rätt nertill och passade ihop plåten med överkant samt grovslipat ner

Helsvetsade även på andra sidan.

Sen tog slipskivan slut så kunde inte slipa ner helt..
Jag återkommer!
Bockat till en plåt och punktat den lite lätt..

Borrade även 5mm hål så jag kunde punkta fast den i chassit nedertill som det sitter original

Knackade plåten rätt nertill och passade ihop plåten med överkant samt grovslipat ner

Helsvetsade även på andra sidan.

Sen tog slipskivan slut så kunde inte slipa ner helt..
Jag återkommer!
Last edited by ZAK on 18 Feb 2009, 17:04, edited 1 time in total.
Då börjar det hela ta form iaf och snart inne på sluttampen på detta enorma hål.
Började med att förlänga golvet

Efter det lappa ihop själva tröskeln med hjulhuset och knackade till formen med hammare och diverse tillbehör

Sedan tog jag golvet och förde samman med tröskeln för att få rätt form och vinkel

Sen fick golv, tröskeln och hjulhus äntligen känna på varandra igen

bild underifrån

Bild från höger

Några timmar till och det ska nog vara klart.
Det går som sagt inte snabbt, men det blir bra
Började med att förlänga golvet

Efter det lappa ihop själva tröskeln med hjulhuset och knackade till formen med hammare och diverse tillbehör

Sedan tog jag golvet och förde samman med tröskeln för att få rätt form och vinkel

Sen fick golv, tröskeln och hjulhus äntligen känna på varandra igen

bild underifrån

Bild från höger

Några timmar till och det ska nog vara klart.
Det går som sagt inte snabbt, men det blir bra
Last edited by ZAK on 18 Feb 2009, 17:06, edited 1 time in total.