Var kan jag köpa Alumec?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Daniel.B

Var kan jag köpa Alumec?

Post by Daniel.B »

Söker Alumec eller liknande för tillverkning av bromsok.

Söker företag som säljer till privatpersoner.
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Vi kan säkert få tag på, exakt hur stor bit behöver du?
Daniel.B

Post by Daniel.B »

Har ej klart med modellen för oket ännu, men går det att få ett riktpris per kilo?

Men det lär ju bli en skaplig bit då minst 2 ok ska tillverkas, troligen 4.
Bolt on till E30 såklart =)
slimm

Post by slimm »

Jasså du Danne, börjar det dra ihop sig till avancerat hempul på jobbet nu? ;-)

Ev. 4 ok säger du ... två till mig då eller?
The best drug in the world is still adrenaline.
Magnaten

Post by Magnaten »

Daniel.B wrote:Har ej klart med modellen för oket ännu, men går det att få ett riktpris per kilo?

Men det lär ju bli en skaplig bit då minst 2 ok ska tillverkas, troligen 4.
Bolt on till E30 såklart =)

gör inte tabbarna som tidigare okbyggare gjort bara.
ska du göra ett chysst ok så ska du ta en titt på hur hi-spec oken ser ut,dom har sorterat ut alla "buggar" med sina senaste modeller

när du gjort soliden klart så vill jag ta en titt om det går bra. och nej jag är inte intresserad av att sno iden,de e jag för slö för =)
Daniel.B

Post by Daniel.B »

Jag kommer att snegla på högpresterande ok när jag gör mina. Tanken är ju att bra material, + en design som fungerar för värre applikationer + lite extra material för att vara säker.

Kommer troligen (hrrmm) plagiera något högpresterande ok vad gäller belägg och kolvar för att ha bra tillgång till packningar och såna delar.

Men innan jag går vidare så måste jag räkna på allt. Maskintiden är ju gratis, men material och så vidare kanske kostar en del ju.
Magnaten

Post by Magnaten »

50 spänn kilot klarar du dej på skulle jag tro.

jag skulle nog satsa på EN AW 7075-T5 ett riktigt hårt alu. misstänker att alumec flexar för mkt. man vill ju ha ett hårt material så man kan göra oken så smidiga som möjligt.
Daniel.B

Post by Daniel.B »

Kommer man undan med 50 spänn kilot så är det löjligt bra. Jag tror risken är att man får dubbla den summan.

Ska kolla upp materialet du rekommenderade. Kan vara nåt som du säger att det flexar mindre än alumec.
Magnaten

Post by Magnaten »

om du har tänkt fräsa dom själv så borde du mao jobba på en mekanisk verkstad som du kan handla materialet genom.
firman jag jobbar åt köper ett antal ton alu per år så jag vet att det blir ganska fina rabatter då.
Daniel.B

Post by Daniel.B »

Jo, jag jobbar på en rätt avancerad mekanisk verkstad och har inga som helst problem med att tillverka en rätt enkel konstruktion som ok ändå är. Dock så är det en känd lastbilstillverkares egna verkstad för utveckling, prototyper och testutrustning, så de e lite svårt att köpa material till privatjobb via företaget. Ser inte sååå bra ut ;)
M-man

Post by M-man »

Vilken dimension letar du efter?
Daniel.B

Post by Daniel.B »

plåt typ ~100mm tjock bredd och längd 300+. allt runt eller mer än det är intressant.
Torjoki

Post by Torjoki »

Daniel.B wrote:Kommer man undan med 50 spänn kilot så är det löjligt bra. Jag tror risken är att man får dubbla den summan.

Ska kolla upp materialet du rekommenderade. Kan vara nåt som du säger att det flexar mindre än alumec.

Den starkaste 7075 legeringen heter T6510, och den är sämre på det mesta om man gämför med Alumec, Alumec flexar mindre än 7075 :shock:
Magnaten

Post by Magnaten »

hmm har jävligt svårt att tro att alumec flexar mindre, men kanske är så
Torjoki

Post by Torjoki »

Magnaten wrote:hmm har jävligt svårt att tro att alumec flexar mindre, men kanske är så

Kolla här http://www.uddeholm.se/swedish/b_91.php#Alumec

och här http://www.alutrade.se/p1241/p1241_swe.php

Sen har Alumec massa andra fördelar gentemot 7075, men den är lite dyrare oxå
Daniel.B

Post by Daniel.B »

Intressant detta. Men det verkar ju förhålla sig så att Alumec är ett något vassare material för mitt syfte. Problemet är som sagt att hitta ett företag som kan leverera till privatpersoner i mindre bitar. Det kostar mucho att köpa en plåt på 100x1600x3000 =\
Post Reply