Söderlings Volvo 242 -75 M50B29

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Henrik
Posts: 288
Joined: 20 Nov 2005, 17:36
Location: Växjö
Contact:

Post by Henrik »

Nu kopplade det på mig villkens volvo som ritade på hela rakan!
Cool bil :D
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Här är lite bilder som är inlaggda på andra forum.

MasterDevil wrote:Här kommer lite bilder som jag har knäppt på bilen på Mantorp Gatebil 2008

Image

Image


Image


Image

Image


Har Fler bilder på den med,
om du vill ha dom så kan jag skicka dom till dig om du vill.

// Marcus



Ja hoppas ingen har nått imot att ja länkat deras bilder vidare, isf är det bara att PM:a mig.
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Blir det ngn uppdate i vinter med bilen?
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Grefven

Post by Grefven »

tulo wrote:menade inte att den var slö, men med över 800hk, breda slicks o 4 länk så borde den gå bättre :wink: är väl bara o prova på en riktig stripp i sommar :lol:



jag hade kompisar med 530hk som åkte 0-100 på 9 sekunder med en AP-22 performancemeter (samma typ av grej som g-tech). långsammare än vad bilen i fråga hade original.

men ibland så kom han iväg och satte 4,x sekunder 0-100 när allt klaffade.

det jag vill säga är att man kan missa ibland oavsett vapen.
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Pitbull wrote:Blir det ngn uppdate i vinter med bilen?


Mer info kommer imorgon om allt går som det ska och vad som ska göras i vinter.
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

DET VAR FAN PÅ TIDEN ATT DET UPPDATERAS LITE!!! =)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Då kommer det äntligen lite uppdatering :D

Idag har bilen genomgått Registreringsbesiktning och Kontrollbesiktning utan anmärkning igen.

Denna gång har jag reggat bilen med rallystolar, 325mm bromsskivor med wilwood 6-kolvs ok fram, singel torkare (dom missade den förra gången) samt så är den :D TURBOKONVERTERAD :D nu.

Så att bilen är helt godkänd som den står nu med turbo och allt.

Bilderna är tagna direkt när ja fick in bilen i garaget efter besiktning idag.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
sidenmark
Posts: 634
Joined: 20 Nov 2005, 16:54
Location: örebro

Post by sidenmark »

tjenare får grattulera , måste kännas skönt att kunna få den igenom med turbo o allt :) är det nya regler som gör det möjligt eller ?? trode det ej gick
om man ej hade motor som det satt turbo på från fabrik

mvh robban
070-4944680
User avatar
hebbe
Posts: 419
Joined: 27 Dec 2005, 20:01
Location: Lidköping
Contact:

Post by hebbe »

Gött med reggat..

Kan det ha att göra med att det är en 75:a? kanske bara chansar brukar ju vara lite lättare med de mesta då.
E30 325 Turbo
Pojekttråd
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

sidenmark wrote:tjenare får grattulera , måste kännas skönt att kunna få den igenom med turbo o allt :) är det nya regler som gör det möjligt eller ?? trode det ej gick
om man ej hade motor som det satt turbo på från fabrik

mvh robban


Stämmer bra att det är för att det är en -75 samt att den är reggad som ombyggt fordon.
Då gäller inga mer avgaskrav än max 4.5 i CO och sluten vevhusventilation. Och sen max 15kw/100kg

Hittade dom nya uppgifterna på VV.se om bilen nu:

Regnr: HCL748
Färg: LILA

Fabrikat: VOLVO 242 1112111 B
Fordonsslag: PB


Tillägginformation

Informationen nedan redovisas obehandlad från vägtrafikregistret. Om det är tomt innebär det att det inte finns någon tilläggsinformation om fordonet.


MOTOR:BMW 6 CYL.TYP M50B25 KONVERTERAD TILL TURBODRIFT
VÄXELLÅDA:BMW 5-VÄXLAD
BROMSAR FRAM: VENTILERADE SKIVOR 325 MM, WILLWOOD 6-KOLVS OK
HJULUPPHÄNGNING BAK:EGEN TILLVERKNING,4-LÄNK
BENSINTANK PLACERAD I BAGAGEUTRYMME
T12B OMBYGGT FORDON
T31A MOTORN UTBYTT
T31B MOTORN ÄNDRAD
T71E SKYDDSBUR
T71K SPÅRVIDD FRAM 1440 MM
T71L SPÅRVIDD BAK 1380 MM
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Grattis Tomas. Bra jobbat!
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

rätt ultimat reggpapper grattis!!
ms racing
vicco
Posts: 304
Joined: 09 May 2007, 07:22
Location: Karlskrona

Post by vicco »

Grattis, riktigt tuff bil måste jag säga.

Man var mycket imponerad av den när du körde på mantorp :)
Viktor Andreasson
Vesslan
Posts: 109
Joined: 30 May 2007, 20:44

Post by Vesslan »

HOjj... Fan va gött o åka lagligt:P hehe har jag missat ellr reggades den öven med E85 bränsle???
MVH Robin
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Kul att det går att få till så fina papper!
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Vesslan wrote:HOjj... Fan va gött o åka lagligt:P hehe har jag missat ellr reggades den öven med E85 bränsle???


Nej ja struntade i det pga att man var tvungen att ha intyg på att allt i bränslesystemet var godkänt för Etanol.
Och som på mina stålomspunna soppaslangar finns det inga märkningar på. Då hade ja fått byta dom isf fast ja vet att dom är godkända fast ja inte kan bevisa det.
Så ja tyckte det vart alldeles för mycket utgifter och pappersjobb för att få nått sånt igenom.
Sen vad ja vet så är det inte förbjudet att köra Etanol i en bensinbil idag.
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Fråga dom inget hur mycke effekt det va i bilen?
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
Post Reply