Vilken E36 styrväxel har minst antal rattvarv?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
Det var samma splinesaxel på e36 växeln som det är på rattstången. Så jag tog två st "överdelar" av knuten och satte ihop för att få passande knut. Har man däremot hela knuten från en E30 servo så skall det passa rakt av har jag hört...
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Är ju bara ta en rörbit i lämplig dimension och kapa av?
Flyttar till Övrigt.
Mvh Mathias
Flyttar till Övrigt.
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
Styrstag från E30 också.
Vad är det för distanser ni talar om på 13.5mm?
Mvh Mathias
Vad är det för distanser ni talar om på 13.5mm?
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
pelko wrote:Styrstag från E30 också.
Vad är det för distanser ni talar om på 13.5mm?
Mvh Mathias
Varför skulle det inte funka med e36 styrstag/styrled ?
Han kanske syftar på distanserna vid infästningen emot framvagnsbalken?
Har gjort en enkel ritning för er alla att ta del av! Har måttat på min m3 3.0 styrväxel så kan inte garantera att måtten är exakt densamma på alla e36 styrväxlar men å andra sidan är inte måtten helt 100% nödvändiga eller helt 100% måttade.
Det enda måttet som är viktigt är egentligen innermåttet emot axeln, yttermåttet är mest viktigt att det inte tar i växelhuset.
Endast mått A jag är bombsäker på att det är rätt mått, B och C får man göra lite efter eget tycke.
Notera även att dom är gjorda runda på ritningen för enkelhetens skull vid svarvning, sedan tar man bara fram sågen sen och sågar lite i dom så man kan trä dom över "axeln". Förutsatt att man gjort dom i plast dvs.
Har som ni kanske sett inte skrivit någon tjocklek i ritningen av den enkla anledningen att det varierar lite beroende på hjul och eftersom jag inte är klar ännu så vet jag inte ens vilken tjocklek jag själv kommer använda. Har dock 13mm plast liggandes i garaget så lutar nog emot att göra utav dom...
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
r.ivars wrote:jag körde min karatepulka utan servo i somras, fast det var en stryservoväxel... Altså när jag skulle ut i garaget vart det som ett gympass... SÅ JÄÄÄÄÄÄÄÄÄVLA trögstyrt så det fanns inte... Lagom okul att drifta med mao
Så jag har en e36 växel från 328 jag täntke dunka dit, eller blir det ingen skillnad mot min e30 styservo?
äh vadå ? Körde med trasig servo på min bmw 740 e38 halva sommarn