ställbar triggerskiva för att backa tändning

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

ställbar triggerskiva för att backa tändning

Post by Erki87 »

Hejsan

som rubriken låter skulle det vara möjligt att backa tändningen på min m42 318is 16v motor genom att göra triggerskivan ställbar ungefär som ett ställbart kamdrev ser ut?

Och genom att backa tändning så kan jag ladda på mer utan att det spikar.

Vad vet ni om det?

hör av er med andra idéer som man kan göra fär att hålla kostnaderna nere vid en snikturbokonvertering

mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

alså i princip lura motorn o tro att den tänder som den ska när den tänder senare än vad den egentligen ska.

mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

styrs inte spridarna också över triggergivaren, alltså när spridarna skall börja dra...eller är jag helt ute på krokiga vägar :?:
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

jag har ingen aning. så är det kanske ja.

ingen som vet?
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

tror det är lättare att flytta triggergivaren.

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Tveksamt... Festet för givaren sitter i hop med bröstkåtan.
Svängningsdämparen / triggerskivan sätter man upp i en delningsaparat och sedan fräser man hålen ovala..
Jag vet att några har gjort så på M20
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Bonje wrote:Tveksamt... Festet för givaren sitter i hop med bröstkåtan.


:oops:
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
hoek
Posts: 38
Joined: 22 Nov 2005, 00:18
Location: jakobstad (FIN)

Post by hoek »

det borde gå att ändra tändningen så, ändrar visserligen spridarnas öppning/stängning men mängden ändras ju inte.
porsche som backup/vinterbil...
User avatar
Fredrik_lindström
Posts: 30
Joined: 31 Mar 2006, 16:30
Location: Gävle
Contact:

Post by Fredrik_lindström »

men om du backar tändningen så kommer motorn gå dåligt helatiden när du inte har nå laddtryck....man ska ju backa tändningen allteftersom turbotrycket ökar.
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

Ja det är väll det man kallar en mappnings kurva.
/mvh jonas
Team MolotovRacing
[Prezident]
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

jaha så i moderna tändsystem så backas tändningen propetionerligt mot varvtalet altså?

Det gör ju inte så mycket om motorn går dåligt på låga varv. Fördelen är ju att jag kan ladda på mer útan att det börjar spika.

det blir ju nycket billigare o köpa riktigt sprut och tändning.

mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
Post Reply