Strandholm - 100% laglig S50 E30 Touring.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
i väntan på delar ifrån BMW så kom syrrans kille förbi och hjälpte mig med ombyggnationen av mtech2 kopian som jag skall använda för banåka. RIKTIGT nöjd med resultatet och det tog inte mer än kanske 3 timmar.
NO MTECH2 SKIRTS WHERE HURT DURING THIS EXPERIMENT!
Ni kan hitta ett utav hans projekt här:
http://www.zatzy.com/projekt/209738-exett-cheva-ck10cc-monster-edition.html
Förarbete:
Färdigplastad:
Lite spackel och färg på det där så...!
NO MTECH2 SKIRTS WHERE HURT DURING THIS EXPERIMENT!
Ni kan hitta ett utav hans projekt här:
http://www.zatzy.com/projekt/209738-exett-cheva-ck10cc-monster-edition.html
Förarbete:
Färdigplastad:
Lite spackel och färg på det där så...!
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Fronten ser riktigt bra ut lär jag säga.
På med färg så vi får se slutresultatet!
På med färg så vi får se slutresultatet!
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Har gluttat förbi tråden massa gnåger men inte skrivit något fan va nice projekt linus, ser fram imot att se den i sommar kanske vi syns på någon bana eller så . Lycka till med projektet iaf vi lär ses och höras
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
Ser fint ut Linus! Du var ju händigare än jag trodde
Lars 0708-520373
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
hehe trevligt att ni gillar den lika mycket som mig. Betydligt stilrenare än det mesta som inte är original mtech2 om jag får säga mitt. :]
Är inga problem att göra en gjutform när den väl är klar men överlåter nog massproduceringen till någon annan. Bäckis kanske är sugen?
händig var nog att ta i. Resultatet är till 99% Jockes förtjänst då det var han som såg till att det blev nått utav det. Jag stod bara brevid och sa hur jag ville ha det! :]
Det är en mtech2 kopia som är b.la kortad så i färdig form blir den endast 2-3cm lägre än en vanlig mtech2 front föratt det inte ska se ut som något jävla överbett.
Detta må påminna på om 80talet men detta är modern design i 80tals tappning!
Används t.ex på audi:
Är inga problem att göra en gjutform när den väl är klar men överlåter nog massproduceringen till någon annan. Bäckis kanske är sugen?
händig var nog att ta i. Resultatet är till 99% Jockes förtjänst då det var han som såg till att det blev nått utav det. Jag stod bara brevid och sa hur jag ville ha det! :]
Det är en mtech2 kopia som är b.la kortad så i färdig form blir den endast 2-3cm lägre än en vanlig mtech2 front föratt det inte ska se ut som något jävla överbett.
Detta må påminna på om 80talet men detta är modern design i 80tals tappning!
Används t.ex på audi:
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
tog lite tid men nu är ju iaf hylsor och muttrar klara..
vi struntade i m4 låsningen, behövs dom kan vi fixa det efteråt.. känns dock som att det kan rosta och bli jobbigt att få bort dom små satarna..
dom ligger i bilen så vi får väl mötas någon dag efter jobbet..
ps. lätta skiten ur det där svänghjulet nu...
vi struntade i m4 låsningen, behövs dom kan vi fixa det efteråt.. känns dock som att det kan rosta och bli jobbigt att få bort dom små satarna..
dom ligger i bilen så vi får väl mötas någon dag efter jobbet..
ps. lätta skiten ur det där svänghjulet nu...
Björn Strömberg
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Då får du lätta det annars snålar jag nog in på dinarerna då det börjar sina ganska kraftigt. Jobbar 24/7 nu i princip, är det inte vitt så är det svart eller på bilen hehe.
Får bärarmarna idag sedan har jag allting föratt få ner han på hjul ivarjefall! Sen får du komma och titta när jag kliar mig i huvudet föratt bygga adaptrar till bromsarna.
Har även köpt nya bromssköldar (m3 3.0) som skall moddas så det passar.
Har även beställt en ny E34 M50 oljepickup av BMW. Kostade endast ca 250kr så ni vet.
Även handlat nya e30 original kylarfötter som gjorde såatt jag fick dit m3 kylaren så den ser ut som den suttit där ifrån fabrik.
+ massor med andra delar har anlänt.
Fråga:
Någon som vet åt vilket håll man skall montera powerflex på e30 bakvagnsbryggan? Skall den lilla delen vara uppe eller nere? Verkar passa lika illa åt båda hållen?
fotnot: har gett upp jobbet med fronten, efter typ 10timmars slipning och spackling så tycker jag att lackeraren får göra det där.
Får bärarmarna idag sedan har jag allting föratt få ner han på hjul ivarjefall! Sen får du komma och titta när jag kliar mig i huvudet föratt bygga adaptrar till bromsarna.
Har även köpt nya bromssköldar (m3 3.0) som skall moddas så det passar.
Har även beställt en ny E34 M50 oljepickup av BMW. Kostade endast ca 250kr så ni vet.
Även handlat nya e30 original kylarfötter som gjorde såatt jag fick dit m3 kylaren så den ser ut som den suttit där ifrån fabrik.
+ massor med andra delar har anlänt.
Fråga:
Någon som vet åt vilket håll man skall montera powerflex på e30 bakvagnsbryggan? Skall den lilla delen vara uppe eller nere? Verkar passa lika illa åt båda hållen?
fotnot: har gett upp jobbet med fronten, efter typ 10timmars slipning och spackling så tycker jag att lackeraren får göra det där.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
- Christer K
- Posts: 305
- Joined: 10 Jan 2006, 19:14
- Location: Sthlm
- Contact:
Stora delen pressas i under i från, och den lilla hatten på ovansidan. Glöm inte sätta tillbaka original stålbrickorna på toppen av allt sen bara!
Brickan är nr 12 på länken http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=30
Ett annat hett tips.. Kapa att kapa av lite på "hörnat" av hatten om man har byggt om för justerbara camber/toe med exentriska skruvar.
Anledningen är att det är annars vääldigt trångt att komma år muttern längst ut mot silentblocken när bakvagnen är monterad på bilen.
Brickan är nr 12 på länken http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=30
Ett annat hett tips.. Kapa att kapa av lite på "hörnat" av hatten om man har byggt om för justerbara camber/toe med exentriska skruvar.
Anledningen är att det är annars vääldigt trångt att komma år muttern längst ut mot silentblocken när bakvagnen är monterad på bilen.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Tack för tipsen bonje. Tips är alltid välkomna!
Var först inne på att den skulle sitta nere för den trädde över så fint där men styrningen och hålet såg mer inpassat ut för att sitta överst så blev lite konfunderad.
Får väll ta och snida av lite på bussningarna. :]
Så fort bromssköldarna är färdiga så ska den ner på hjul igen!(i helgen)
Var först inne på att den skulle sitta nere för den trädde över så fint där men styrningen och hålet såg mer inpassat ut för att sitta överst så blev lite konfunderad.
Får väll ta och snida av lite på bussningarna. :]
Så fort bromssköldarna är färdiga så ska den ner på hjul igen!(i helgen)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Du skulle lyssnat på mig, jag sa ju att den större delen av bussningen ska vara nere
Lars 0708-520373
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
En lååång kväll avklarad. Funderade några timmar på hur i helvete jag skall få handbromsen på m3 skivorna att lira med e30 bärarmen då innerdiametern på skivan där backarna ligger är 18cm medans standard på e30 är 16cm. Har dock kommit fram till en bra lösning, vet inte riktigt om det är "standard procedure" att göra så hehe men någon måste ju pröva
Framvagnen fick lite kärlek den med, tog lite bilder föratt underlätta för andra som funderar på att göra samma operation.
Tack till Björne(ecm_z28) för hylsorna och muttrarna!
Mått på hylsa och mutter:
Vet ej vem som gjort ritningarna men tack så jättemycket!
(Vi skippade dock m4 låsningsfunktionen)
Ett stycke m3 e36 3.0 bromssköld. Passar förvånandsvärt bra på e30. Bara kapa lite på ett ställe och böjja lite på han och fixa infästningarna så är man hemma. Tar max 10min! Observera att även e30 lagerdammskyddet sitter monterat. Det fungerar utmärkt att ha det kvar tack vare den tjocka flänsen på hylsan. 5mm eller mer rekomenderas. (Bonjes ritning säger 1.5mm om jag inte minns fel)
Hylsa och mutter på plats.
(hylsjäveln svalnade så satans snabbt då jag endast hade en kaffebryggare att värma han i haha så fick tvinga i han genom att skruva i muttern. Inget som rekomenderas om man är hispig över gängorna
unt e36 nav monterat bitte
den obligatoriska skrytbilden
Imorgon skall bakvagnen ihop!
Framvagnen fick lite kärlek den med, tog lite bilder föratt underlätta för andra som funderar på att göra samma operation.
Tack till Björne(ecm_z28) för hylsorna och muttrarna!
Mått på hylsa och mutter:
Vet ej vem som gjort ritningarna men tack så jättemycket!
(Vi skippade dock m4 låsningsfunktionen)
Ett stycke m3 e36 3.0 bromssköld. Passar förvånandsvärt bra på e30. Bara kapa lite på ett ställe och böjja lite på han och fixa infästningarna så är man hemma. Tar max 10min! Observera att även e30 lagerdammskyddet sitter monterat. Det fungerar utmärkt att ha det kvar tack vare den tjocka flänsen på hylsan. 5mm eller mer rekomenderas. (Bonjes ritning säger 1.5mm om jag inte minns fel)
Hylsa och mutter på plats.
(hylsjäveln svalnade så satans snabbt då jag endast hade en kaffebryggare att värma han i haha så fick tvinga i han genom att skruva i muttern. Inget som rekomenderas om man är hispig över gängorna
unt e36 nav monterat bitte
den obligatoriska skrytbilden
Imorgon skall bakvagnen ihop!
Last edited by Strandholm on 18 Oct 2008, 01:09, edited 1 time in total.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.