FAQ Drivlina
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Fredriktak
- Posts: 1263
- Joined: 16 Apr 2006, 18:44
- Location: Hedemora
Va är det för Uvxl på Alpina B7diffarna samma som till dom M535, fick tag på en sådan, men han visste inte utvxl var, skit samma han "trodde" det va 3,07, hur kan man kolla upp det?
Köpt den här dvs. http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... ht=#167951
MvH
Köpt den här dvs. http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... ht=#167951
MvH
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Fredriktak wrote:Va är det för Uvxl på Alpina B7diffarna samma som till dom M535, fick tag på en sådan, men han visste inte utvxl var, skit samma han "trodde" det va 3,07, hur kan man kolla upp det?
Köpt den här dvs. http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... ht=#167951
MvH
Du får snurra på medbringaren ett varv och hålla koll på hur många varv ingående axeln i diffen snurrar, men det är ju svårt att få till det exakt. Om du vill veta exakt vilken utv det är i klumpen så får du räkna antalet kuggar på krondrevet (det största) samt pinjongen som sitter på ingående axeln. Sedan tar du krondrevets kuggar dividerat med pinjongens kuggar så får du ut exakta utväxlingen på diffen.
Gasar tills det rasar!
Bygger 335iM Turbo
Bygger 335iM Turbo
- Fredriktak
- Posts: 1263
- Joined: 16 Apr 2006, 18:44
- Location: Hedemora
Resgard wrote:Fredriktak wrote:Va är det för Uvxl på Alpina B7diffarna samma som till dom M535, fick tag på en sådan, men han visste inte utvxl var, skit samma han "trodde" det va 3,07, hur kan man kolla upp det?
Köpt den här dvs. http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... ht=#167951
MvH
Du får snurra på medbringaren ett varv och hålla koll på hur många varv ingående axeln i diffen snurrar, men det är ju svårt att få till det exakt. Om du vill veta exakt vilken utv det är i klumpen så får du räkna antalet kuggar på krondrevet (det största) samt pinjongen som sitter på ingående axeln. Sedan tar du krondrevets kuggar dividerat med pinjongens kuggar så får du ut exakta utväxlingen på diffen.
Tusen tack, ska plocka isär den och kolla det i morrn eller övermorrn, men kollar på det lite mindre exakta sättet ikväll.
MvH
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Jag har köpt mig en komplett 535 E28 bakvagn. Hurvida passar den på min E30? Har inte börjat riva ännu och vill ha lite mer kött på benen innan jag börjar.
Passar 535 bakvagnsbryggan på min E30 utan större modifikation? Då tänker jag om bultdelningen är samma och spårvidden är densamma?
Isåfall passar mina E30 nav på 535 bärarmarna annars får jag ju byta nav fram eftersom det blir fembultat. Passar isåfall medbringarna/axlarna från 535 i längd eller måste jag ha kortare/längre axlar då?
Annars får jag ju flytta över 535 klumpen till min e30brygga och då undrar jag hur mycket jobb det är, är det samma bultdelning i infästningen till bryggan? Jag såg att diffkåpan skiljde sig finns det isåfall någon som passar på 535 e28 klumpen som passar i E30 karossen?
Hur är det med medbringarna/axlarna, är 535 för långa/korta då?
Passar 535 bakvagnsbryggan på min E30 utan större modifikation? Då tänker jag om bultdelningen är samma och spårvidden är densamma?
Isåfall passar mina E30 nav på 535 bärarmarna annars får jag ju byta nav fram eftersom det blir fembultat. Passar isåfall medbringarna/axlarna från 535 i längd eller måste jag ha kortare/längre axlar då?
Annars får jag ju flytta över 535 klumpen till min e30brygga och då undrar jag hur mycket jobb det är, är det samma bultdelning i infästningen till bryggan? Jag såg att diffkåpan skiljde sig finns det isåfall någon som passar på 535 e28 klumpen som passar i E30 karossen?
Hur är det med medbringarna/axlarna, är 535 för långa/korta då?
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Det är en annan diffratio för M3 här än vad det står i tabellen på första sidan i denna tråd: http://www.e30eta.com/ecdiff.htm
Är det 4.1 eller 3.25 som gäller? Det första kanske var speciellt för usamodeller?
Är det 4.1 eller 3.25 som gäller? Det första kanske var speciellt för usamodeller?
Hej!
Skulle vilja veta när ger m3/328 (fem växlade) upp ?
Samt när börjar m3/Z3M diffarna ge upp?
Skulle vilja veta när ger m3/328 (fem växlade) upp ?
Samt när börjar m3/Z3M diffarna ge upp?
/Staffan Nilsson
Audi S2
9,47 259km/h 402m @ 2,9bar
6,27 198km/h 201m @ 2,9bar
Mail: Staffe.Performance@Hotmail.com
Audi S2
9,47 259km/h 402m @ 2,9bar
6,27 198km/h 201m @ 2,9bar
Mail: Staffe.Performance@Hotmail.com
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Japmax wrote:loka wrote:hoek wrote:Hur är det med Tds lådorna, vad har de för utväxlingar? kortare / längre än vanliga eller är det ungefär samma?
Utväxling på ZF lådan till e34 525 tds
1:an 5,09
2:an 2,80
3:an 1,76
4:an 1,25
5:an 1,00
Säker? Det va inget dåligt hopp mellan 1an o 2an isf
Har tagit det från instruktionboken och om du kollar på sidan 5 i länken nedan så finns samma hopp mellan 1:an och 2:an i en av ZF S5-31 lådorna.
http://www.zf.com/na/content/media/impo ... g/S531.pdf
Vilka olika möjligheter har man att använda sig av till en Getrag 260 låda i form av kardan/bakklump?
Gällande m30 då förstås..
Håller på att konvertera min 525'a till 535 turbo, men behöver ju då fixa både kardan och klump.
Kan man använda klumpen från automatare?
Har uppfattat det som att kardanen skiljer sig så fortfarande manual-kardan som gäller antar jag.
Ska man ta hela bakaxeln från automataren som jag kan plocka delar ifrån kanske?
Gällande m30 då förstås..
Håller på att konvertera min 525'a till 535 turbo, men behöver ju då fixa både kardan och klump.
Kan man använda klumpen från automatare?
Har uppfattat det som att kardanen skiljer sig så fortfarande manual-kardan som gäller antar jag.
Ska man ta hela bakaxeln från automataren som jag kan plocka delar ifrån kanske?
Henrik Olsen
0704-88 08 27
0704-88 08 27
Hur löser man problemet med att man tagit en Getrag 260 ifrån 5serie och således har stora flänsen/hardyn och petat i den i en e30? Har ingen vidare lust att börja grotta bort flänsen och byta den. Finns det några alternativ vad gällande kardan som passar mot vanliga diffen och denna bjässe till fläns? stora diffhuset har jag.
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
E39 523i Vinterpulka