FAQ Drivlina

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

Va är det för Uvxl på Alpina B7diffarna samma som till dom M535, fick tag på en sådan, men han visste inte utvxl var, skit samma han "trodde" det va 3,07, hur kan man kolla upp det?

Köpt den här dvs. http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... ht=#167951


MvH
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
User avatar
Resgard
Posts: 1561
Joined: 07 Jul 2008, 23:26
Location: Mora

Post by Resgard »

Fredriktak wrote:Va är det för Uvxl på Alpina B7diffarna samma som till dom M535, fick tag på en sådan, men han visste inte utvxl var, skit samma han "trodde" det va 3,07, hur kan man kolla upp det?

Köpt den här dvs. http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... ht=#167951


MvH


Du får snurra på medbringaren ett varv och hålla koll på hur många varv ingående axeln i diffen snurrar, men det är ju svårt att få till det exakt. Om du vill veta exakt vilken utv det är i klumpen så får du räkna antalet kuggar på krondrevet (det största) samt pinjongen som sitter på ingående axeln. Sedan tar du krondrevets kuggar dividerat med pinjongens kuggar så får du ut exakta utväxlingen på diffen.
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

Resgard wrote:
Fredriktak wrote:Va är det för Uvxl på Alpina B7diffarna samma som till dom M535, fick tag på en sådan, men han visste inte utvxl var, skit samma han "trodde" det va 3,07, hur kan man kolla upp det?

Köpt den här dvs. http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... ht=#167951


MvH


Du får snurra på medbringaren ett varv och hålla koll på hur många varv ingående axeln i diffen snurrar, men det är ju svårt att få till det exakt. Om du vill veta exakt vilken utv det är i klumpen så får du räkna antalet kuggar på krondrevet (det största) samt pinjongen som sitter på ingående axeln. Sedan tar du krondrevets kuggar dividerat med pinjongens kuggar så får du ut exakta utväxlingen på diffen.


Tusen tack, ska plocka isär den och kolla det i morrn eller övermorrn, men kollar på det lite mindre exakta sättet ikväll.


MvH
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
xulex
Posts: 72
Joined: 06 Oct 2006, 21:13

Post by xulex »

Jag har köpt mig en komplett 535 E28 bakvagn. Hurvida passar den på min E30? Har inte börjat riva ännu och vill ha lite mer kött på benen innan jag börjar.

Passar 535 bakvagnsbryggan på min E30 utan större modifikation? Då tänker jag om bultdelningen är samma och spårvidden är densamma?
Isåfall passar mina E30 nav på 535 bärarmarna annars får jag ju byta nav fram eftersom det blir fembultat. Passar isåfall medbringarna/axlarna från 535 i längd eller måste jag ha kortare/längre axlar då?

Annars får jag ju flytta över 535 klumpen till min e30brygga och då undrar jag hur mycket jobb det är, är det samma bultdelning i infästningen till bryggan? Jag såg att diffkåpan skiljde sig finns det isåfall någon som passar på 535 e28 klumpen som passar i E30 karossen?
Hur är det med medbringarna/axlarna, är 535 för långa/korta då?
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Någon som monterat m3e36 bakvagn på e30? :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Allx
Posts: 212
Joined: 24 Aug 2008, 11:16
Location: Västerås

Post by Allx »

Ska snart montera en M20b25 och 260 låda från en 525i -89 i en 320 touring -88. Lilla M-paketet på 320. Kommer det bli helt knasig utväxling med den bakaxeln jag har med nya motorn å lådan eller kommer det fungera som vanligt?
User avatar
timpa
Posts: 111
Joined: 13 Jul 2008, 11:03
Location: Stockholm

Post by timpa »

Det är en annan diffratio för M3 här än vad det står i tabellen på första sidan i denna tråd: http://www.e30eta.com/ecdiff.htm
Är det 4.1 eller 3.25 som gäller? Det första kanske var speciellt för usamodeller?
Staffe
Posts: 148
Joined: 11 Aug 2007, 19:50
Location: Vinslöv

Post by Staffe »

Hej!

Skulle vilja veta när ger m3/328 (fem växlade) upp ?

Samt när börjar m3/Z3M diffarna ge upp?
/Staffan Nilsson

Audi S2

9,47 259km/h 402m @ 2,9bar
6,27 198km/h 201m @ 2,9bar

Mail: Staffe.Performance@Hotmail.com
User avatar
Resgard
Posts: 1561
Joined: 07 Jul 2008, 23:26
Location: Mora

Post by Resgard »

Hur mycket effekt/vrid klarar en orginal e30 325 bakvagn av innan man börjar köra sönder knutar, medbringare osv. Har 318is lika bakvagn som 325, lr är den mindre?
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Jag har inte pajjat nåt än iaf :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Nisse Järnet wrote:Jag har inte pajjat nåt än iaf :)


vad har du för spec då? :)
User avatar
Resgard
Posts: 1561
Joined: 07 Jul 2008, 23:26
Location: Mora

Post by Resgard »

Nisse Järnet wrote:Jag har inte pajjat nåt än iaf :)


Kör du med sviktstålsaxlar, lr orginal? För började fundera när skottsäkerbakvagns konceptet vad för saker som skulle hålla för över 700 hk om de inte duger med 325 om man hamnar runt 500 :P
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
loka
Posts: 141
Joined: 20 Nov 2005, 14:39
Location: Kalix
Contact:

Post by loka »

hoek wrote:Hur är det med Tds lådorna, vad har de för utväxlingar? kortare / längre än vanliga eller är det ungefär samma?


Utväxling på ZF lådan till e34 525 tds


1:an 5,09
2:an 2,80
3:an 1,76
4:an 1,25
5:an 1,00
Japmax
Posts: 144
Joined: 30 Aug 2008, 17:14

Post by Japmax »

loka wrote:
hoek wrote:Hur är det med Tds lådorna, vad har de för utväxlingar? kortare / längre än vanliga eller är det ungefär samma?


Utväxling på ZF lådan till e34 525 tds


1:an 5,09
2:an 2,80
3:an 1,76
4:an 1,25
5:an 1,00


Säker? Det va inget dåligt hopp mellan 1an o 2an isf :P
loka
Posts: 141
Joined: 20 Nov 2005, 14:39
Location: Kalix
Contact:

Post by loka »

Japmax wrote:
loka wrote:
hoek wrote:Hur är det med Tds lådorna, vad har de för utväxlingar? kortare / längre än vanliga eller är det ungefär samma?


Utväxling på ZF lådan till e34 525 tds


1:an 5,09
2:an 2,80
3:an 1,76
4:an 1,25
5:an 1,00


Säker? Det va inget dåligt hopp mellan 1an o 2an isf :P


Har tagit det från instruktionboken och om du kollar på sidan 5 i länken nedan så finns samma hopp mellan 1:an och 2:an i en av ZF S5-31 lådorna.

http://www.zf.com/na/content/media/impo ... g/S531.pdf
paran0id
Posts: 126
Joined: 23 Sep 2008, 16:36
Location: Kristianstad

Post by paran0id »

Vilka olika möjligheter har man att använda sig av till en Getrag 260 låda i form av kardan/bakklump?
Gällande m30 då förstås..

Håller på att konvertera min 525'a till 535 turbo, men behöver ju då fixa både kardan och klump.

Kan man använda klumpen från automatare?
Har uppfattat det som att kardanen skiljer sig så fortfarande manual-kardan som gäller antar jag.

Ska man ta hela bakaxeln från automataren som jag kan plocka delar ifrån kanske?
Henrik Olsen
0704-88 08 27
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Hur löser man problemet med att man tagit en Getrag 260 ifrån 5serie och således har stora flänsen/hardyn och petat i den i en e30? Har ingen vidare lust att börja grotta bort flänsen och byta den. Finns det några alternativ vad gällande kardan som passar mot vanliga diffen och denna bjässe till fläns? stora diffhuset har jag.
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
Post Reply