Som jag misstänkte mao.. Vet du fler än du själv som har fått sprickor på det här viset i S14 motorer?
Jag tänkte på ditt nya EVO 2 block. Du skulle borra till 85mm sa du, för att få 2,5 liter.
Är det inte lite dumt att borra ännu större (även om det blocket har annan gjutning) Har det mer gods runt loppen eller?
Last edited by Bonje on 27 Aug 2008, 20:07, edited 1 time in total.
Vet ingen mer än jag som spräckt lopp. En på ett forum i USA hade samma problem med lagerbockarna som på mitt första block.
Tidigare i min tråd är det länkat till en tråd på s14.net där man jämför DTM, Evo2 och standard 2,3(som ska vara samma som Evo2 men jag orkade inte chansa).
DTM blocket suger. Evo 2 har förstärkta lagerbockar, rejält, dessutom 2mm tjockare cylinderväggar. Även med 1mm större borr har jag 1mm tjockare väggar än nu, så det är nog ingen fara.
Jag har köpt Evo 2 block som ska vara här vilken dag som helst nu....
Maskinen ska bli såååå fin nu. Nytt block, nya kolvar och gördel åker såklart på även denna gång.
Känner en kille som har spräckt ett block på samma sätt. Han satte ihop en motor med nytt block och satte upp den i bromsbänk. Han trodde också att det var toppackningen som gått men det var blocket där också. Det var ett evo 3 block.
Vid ramarna vet jag ett annat block som spruckit efter flera års användning med mycket effekt.
Tror att nya motorn blir kanon Bäckis. Du får se till att den är hel någon gång så man får sig en åktur så man "tvingas" trimma mera...