535 lmm behöver jag ha spridare.( nu med sakerna på bilen)

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

535 lmm behöver jag ha spridare.( nu med sakerna på bilen)

Post by Svintoleffe »

Som jag skrivit måste jag ha 535 spridare elelr räcker dte med orginal spridare elelr går den för snålt.?
Last edited by Svintoleffe on 25 Mar 2006, 09:24, edited 1 time in total.
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Ingen som vet om det är ett måste för att man sakkunna köra emd 535 lmm,
Jag syftar mest på om bilen komemr o gå snålt eller inte.
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

motor? sprut?

Ändring av dimension på LMM behöver justering av bränslemängd antingen genom att man byter spridare eller genom att tex justerar det i programmet.

Mvh Adde
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
User avatar
Turbo_folke
Posts: 601
Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund

Post by Turbo_folke »

Varför ska du bara byta lmm? Finns nog en hel del 535spridare till salu, för ett billigt pris.
Den kommer att gå snålare med större lmm.
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

det enda jagf har till bilen nu är en ppf kam i bilen så har jag justerbar btr till den ochså.

Oså vill jag byta lmm nu för o få lite mer pulver i bilen, då det är välkännt att orginal lmm är för liten.

Bilen ifrån är en 325 med m20b25 motorn i.
brun
Posts: 134
Joined: 20 Nov 2005, 17:28
Location: fiskvik/Bergsjö

Post by brun »

det är liite mer pulver det... men byt lmm å kör me orginal spridare på lite högre tryck, tror inte du behöver byta spridare.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Läste om nån snubbe från USA (hittar inte länken nu) som konverterat sin 325 (sugmotor) med 535lmm och spridare + några andra små saker, och det gjorde klar skillnad! Går inte m20b25 ganska leant original?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

skilnaden är att i saterna så fick dom en 2,7l logkompvertion av M20 spisen, den går att trimma ganska lätt

även kallad ETA

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Igår då soppade jag o kompisen i 535 lmm o spridarna o ett stor fint filter till den :D


Jag kan säga som så att det blev bra stor skillnad på bilen :D

Nu går dte inte snålt på toppen längre som den gjorde förut :)


Jag ska ta o knäppa lite kort på hur vi gjorde med sakerna så att alla får se dte.


Dock besannades nog kompisen o mina misstankar om att min data box nog inet är helt frisk. :( .
Så jag ska försöka inhandla en annan databox, för det finns inget annat som kan tjalla med bränslet förutom databoxen om den är pucko :( .

För lambdan har vi ute slutit totalt nu, för den ger fina värden när vi kör med multimeterna på den.

Så det är nog databoxen som inte är så kry längre :(
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

vad är det fär fel på bilen då?
eftesom du tror att det är databoxen?
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

jo det visar sig att bilen ställer om sig själv helt plötsligt då går bilen jätte bra man behöver knappt hålla foten på gaspedalen o den låter jätte vass i motorn.

Nästa dag då kan den låta trög i motorn det är inte alls samma klipp i motorn som det var innan, oså stiger tempmätaren över mitten.

Men när dne går bra då gör den inte det.

Samnt att med orginal spridarna då fick vi maxa dom dvs köra med 4,1 bar i tryck för att bilen skulle gå som folk, o då rörde bilen på sig ruskigt bra kan jag tillägga, när vi körde med 4,1bar i tryck då fick vi bra värden ifrån lambdan över dock inte på toppen där bränslet inte räckte till :(

Men nu börjar vi o få fason bränslet över hela registret med dessa spridare o lmm.

Det är många som har sagt att det är lmbdan som har gjort sitt, men då ska bilen enbart gå in på nödprogramet hela tiden, o inte visa några värden alls, men det gör den inte. Därför tror jag att databoxen är vrickad o inte lambdan, för tyderligen såp är dte ett litet standard fel på 87 att databoxen pajar :(
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

bilen behöver inte gå på nödprogrammet bara för att lambdan kukar ur, men testa att jacka ur kontakten och kör å se hur den beter sej.
mvh
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Men om man säger som så, lambdan kan inet justera bränslet p¨å topp varvcen utan den funkar bara på låg last om jag inte minns fel.

Så hur man än vrider o vänder på det, så är jag o kompisen ganska tveksam på att lambdan är trasig, för vi körde med dom gamla spridarna på 4,1 kilos tryck o dom gick den snålt på toppen fortfarande.

Nu som först går den inte snålt på toppen o då är det med 535 lmm o spridare så något vajsing är det o vi gissar på boxen.

Men jag sak försöka ta o dra ur sladden o se hur bilen beter sig..
Redaktören
Posts: 7
Joined: 27 Mar 2006, 21:42

Post by Redaktören »

var sitter lambdan,

bredbands lamda, vad är skilnaden?
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

lambdan sitter på Down Pipen (avgasröret efter turbon)

En bredbandslambda visar rätt värden hela tiden när man kör
En "smalbandslambda" visar bara rätt värden på tomgång
Post Reply