Chrille - BMW E30 M50 M-Tech II Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

flp wrote:jag rensa hela kabelhärvan. använde bara några av kablarna mot säkringslådan. tex till generator, startmotor, tempmätare, varvräknare osv.

MVH Micke


jag tänkte bara löda på tändningen och bränslepumpen....för nå mer ska ja väl inte behöva...för boxen får ju sitta kvar ändå...kommer ju ge felmeddelanden förmodligen men det spelar väl ingen roll då jag inte har originalkontakterna på motorn?
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Ja det är ju flera grejor. tex. oljetryck, laddningslampa, oljenivå, checkcontrol etc.. såna grejor som e roliga att ha kvar :)
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

Ser bra ut! hoppas du reder ut dom resterande kablarna.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Det finns nog ett hopp om att få åka lite i sommar ändå :D

Image
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Du kan vara lugn om du bara fick sådär få kablar över.
I och för sig så var min M20-kontakt nästan fullkopplad och E36-kontakten hade rätt många tåtar den med. Det blev ca. tio kablar lödda mot varandra för mig.
Image
Tyckte det var skönt med en adapter för då kan man ju ta med sig "härvan" in i bra arbetsmiljö och felsöka.

Ditt schema är jag lite intresserad av. Har du det på datorn och kan maila mig det tror du?
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Hittade det på detta forumet: http://www.e30.lv/forum/showthread.php?p=40030
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Tänkte på det här med laddtryck vs. effekt.

Min mapsensor räcker bara till 1,5 bar men misstänker att bottendelen inte gillar så mycket mer än det ändå...

Men får jag mina önskade 500hk i motorn på 1,5 bar?


Har ju 328 vev och kolvar som ligger som är tänkta att petas i om något falerar, men jag river inte motorn igen nu när den väl sitter i...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
JMK Racing
Posts: 587
Joined: 14 Jul 2008, 18:34
Location: Karlstad///SunCity

Post by JMK Racing »

vad är skilnaden på en MED vanos/utan när man bygger m50-turbo?dom mesta man ser har ju non-vanos motorer,NACKDEL/FÖRDEL??JAG BYGGER OCKSÅ MED M50 vanos så det hade ju vart kul o hört från er som är riktgt insatta..
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

JohanE wrote:Du kan vara lugn om du bara fick sådär få kablar över.
I och för sig så var min M20-kontakt nästan fullkopplad och E36-kontakten hade rätt många tåtar den med. Det blev ca. tio kablar lödda mot varandra för mig.
Image
Tyckte det var skönt med en adapter för då kan man ju ta med sig "härvan" in i bra arbetsmiljö och felsöka.

Ditt schema är jag lite intresserad av. Har du det på datorn och kan maila mig det tror du?


Jag håller på med att koppla mitt sprut med mot originalhärvan dock ingen m50 i utan m20snurran...

Vad jag fattat så är den grön/lila grova kontakten bränslepumpen och den grövsta svarta varvsignalen?
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Enligt schemat jag hittade så stämmer det ja.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Chrille wrote:Enligt schemat jag hittade så stämmer det ja.


då får det bära eller brista =)
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

SATAN!!!!!


I dag var det dags för uppstart!!!!

Kabelbrand!!! Pisschema...

När jag nu tittar på bilderna tidigare i tråden så sitter röd/vit och brun ihop vilket i mitt huvud betyder ström och jord i hop...

Rök jävlar gjorde det!


Orkade inte riva i skiten men hoppas att det bara brunnit fram till kontakten... den röd/vita kabeln verkar ha klarat sig men den bruna brann upp totalt...

Är det någon som har ett schema över hur man ska koppla som verkligen funkar... Fy fan nu står inte den där biljäveln högt i kurs! :evil:
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

13400kr bjudet :lol:

Lita inte på alla scheman enbart, mät upp själv också :D

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Efter o tittat lite mer på schemat och gått baklänges så ser det ut som att den bruna skall i hop med M50-härvans svarta (varvsignal)


Den röd/vita från M50 härvan står som ABS-Controller och står att den skall kopplas i hop med brun i E30 härvan men det funkade ju inget vidare :cry:
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
roosen69
Posts: 226
Joined: 11 Jan 2008, 15:46
Location: Norrland

Post by roosen69 »

Tråkigt de ska strula så mycke för dig...väntar ju
med spänning på att få se första filmen med nya motorn :)
du har ju trots allt en läcker e30 8)
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

http://www.akgmotorsport.com/e30convpins.html

följde det schemat och kopplade i min, blev toppen första gången (räckte till att starta iaf) sedan fick jag koppla varvräknar kabeln och hastighetsgivar kabeln...
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Tackar!

Efter en smärre kabelbrand i går efter felkoppling p.g.a skumt kopplingschema är den nu startad...

Härligt uppstartsdatum 080808 :)

Vanos:en rasslar som aset men skall ju ändå låsas i högvarvsläge och blir då mycket tystare.
Tycker de flesta M50 låter mer eller mindre illa om vanosen men detta var rätt extremt... Skitsamma... Skönhetsfel...

Lite rassel o lite pling, men de gör nästan ingenting :)


Film så klart!!!
http://www.vimeo.com/1493702
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Post Reply