MrQuickzilver´s E30 M50. Kasst kamöverfall...

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Tittade på din mapp. Är du helt säker på att lambdan är kalibrerad och justerad rätt mot sprutet? Du har ju använt någon egen tabell ist för standard värdena som föreskrivs. Problemet är att den tabellen du använt inte verkar linjär mot volt talet. Gör som vi sa innan och använd linear wideband lambda example och ställ in din lambda likadant.

Vet du vad dina spridare har för offset? Om offseten är fel inställd så kommer de att agera konstigt och ge fel bränslemängd vid fel volttal.

Sist men inte minst, du kör med vanlig bensin va? Tänkte om du missat att ställa in vilket bränsle du kör så här i Etanol stinna tider.
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

johankihl wrote:Tittade på din mapp. Är du helt säker på att lambdan är kalibrerad och justerad rätt mot sprutet? Du har ju använt någon egen tabell ist för standard värdena som föreskrivs. Problemet är att den tabellen du använt inte verkar linjär mot volt talet. Gör som vi sa innan och använd linear wideband lambda example och ställ in din lambda likadant.

Vet du vad dina spridare har för offset? Om offseten är fel inställd så kommer de att agera konstigt och ge fel bränslemängd vid fel volttal.

Sist men inte minst, du kör med vanlig bensin va? Tänkte om du missat att ställa in vilket bränsle du kör så här i Etanol stinna tider.


Ja får väl testa me en annan lambda intällning oxå.

Detta e va ja fick fram på spridarna:
Gain: 0.11ms/mg
Offset: 0.055ms
Turn on time @ 14VDC: 1.14ms
Turn off time: 0.85ms @ 600KPa

Jo d vanlig bensin i än så länge. :)
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Post by Marco Garver »

vectramicke wrote:den kommer inte starta om du svängt trådarna i triggern. poffar lite bara.


Kan tänka mig att i just detta fallet har vev & kamsignal kommit samtidigt, när ni polvände vevaxelgivaren försköts detta och därför startade maskin.

Precis som Herr Kihl skrev ser lambda tabellen konstig ut, vad har du för inställningar på lambdamätaren.

Vad har du för MAP sensor?

/M
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Marco Garver wrote:
vectramicke wrote:den kommer inte starta om du svängt trådarna i triggern. poffar lite bara.


Kan tänka mig att i just detta fallet har vev & kamsignal kommit samtidigt, när ni polvände vevaxelgivaren försköts detta och därför startade maskin.

Precis som Herr Kihl skrev ser lambda tabellen konstig ut, vad har du för inställningar på lambdamätaren.

/M


Lambbdan e programmerad 0,1V=0,5lambda och 1,1V=1,15lambda
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Post by Marco Garver »

Där har du ju ett problem, i din mapp är det ju angivet 1.1V vid lambda 1,5.

Dock rekommenderar jag dig att använda linear wideband sensor example i Nirat & ställa in LC1an efter det.

/M
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Marco Garver wrote:Där har du ju ett problem, i din mapp är det ju angivet 1.1V vid lambda 1,5.

Dock rekommenderar jag dig att använda linear wideband sensor example i Nirat & ställa in LC1an efter det.

/M


Observera att d e olika lambda inställningar i mapparna ja lagt upp...gamla visade 1,5, men ja ska förja era råd o ändra igen. :)
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Nu när man började få ordning på sprutet så fick ja oljeläckage på främre packboxen på veven...IGEN...fan va trött man blir! :cry:
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
bmwHolmberg
Posts: 346
Joined: 02 Apr 2006, 21:45
Location: Skellefteå

Post by bmwHolmberg »

Fan vad jobbigt :(
Låter konstigt att det börjar läka bara sådär, om dom är korrekt monterade, det råkar inte vara så att äldre packboxar svarvat ett djupt spår i veven då?
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

bmwHolmberg wrote:Fan vad jobbigt :(
Har äldre packboxar svarvat ett spår i veven så läkage uppstår?


Tyckte inte det såg så farligt ut och försökte även att inte sätta den nya packboxen så den hamnade i samma spår, får väl se hur det ser ut när ja plockar dort den igen.
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Oljeläckan verkade inte va nån läcka så det är ju positivt.
Va ute o skulle mappa lite utan ladd i eftermiddag och det gick rätt bra upp till 4500rpm sen börjar den ladda 0,2bar UTAN wg-fjäder, nån som har nåt tips på varför den gör det, själv tippar ja på för dålig wg-retur?
Sen verkar d va nåt strul me en spridarutgång som ja får larm på för för hög ström så den stänger av utgången så den inte går på alla burkar. men det tror ja löser sej me motstång i serie me spridarna.

Får väl bjuda på lite bilder iaf, har inte hittat nåt filter som passar så d får bli såhär ist...


Image

Image

Image


På bilderna syns även mina hemfixade svarta strålkastare me angeleyes!
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Att få den att inte ladda alls kan du nog glömma om du inte monterar en 100mm wastegate.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Bäckis wrote:Att få den att inte ladda alls kan du nog glömma om du inte monterar en 100mm wastegate.


Ok, då kan ja bara glömma detta o köra på som vanligt...
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

min laddar inget när jag tar bort fjädern, dock 60mm WG
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Thörn wrote:min laddar inget när jag tar bort fjädern, dock 60mm WG


har du WG-returen ner i downpipen eller rakt ut?
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Post by E30Anders »

Jag har kört med både msd 1000cc förra året och bosch 1660cc nu och aldrig fått larm på spridarutgångarna (utan motstånd).
Vad kör du för spridare och vad är larmgränsen ställd till?

Mvh/ Anders
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

E30Anders wrote:Jag har kört med både msd 1000cc förra året och bosch 1660cc nu och aldrig fått larm på spridarutgångarna (utan motstånd).
Vad kör du för spridare och vad är larmgränsen ställd till?

Mvh/ Anders


E dom lågohm? Kör du oxå me nira? Kör med delphi 1150cc lågohm (2,1ohm) 2st i serie per utgång, larmgränsen e 3A.
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Post by Marco Garver »

Höj strömgränsen till 3.5A

/M
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
Post Reply