Vilken olja ska jag ha i min m20 325 turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Vilken olja ska jag ha i min m20 325 turbo
Som rubriken lyder jag har turbokonvertareat min bmw m20 bilen det sitter nya tätningar lager mm. är inte ens uppstartad ännu men frågan är om jag ska ha mineral eller annan syntetisk olja i motorn?
Jag ska inte svara på vilken olja man ska ha, men detta är en erfarenhet jag har.
Köpte en Toyota Celica GT4 där oljan var väldigt skitig, så jag tänkte göra några snabba upprepade byten för att få ut lite skit. Jag hade ju ingen lust att köpa nån dyr olja för detta ändamål, men köpte iaf Biltemas dyraste helsyntet.
Efter att ha nött ett 10 tal varv på isbanan kunde jag konstatera att oljetrycksmätaren visade oroväckande lågt värde på tomgång, fladrade mellan 0,5-1 kg.
Jag trodde då att det var dax för motorrenovering, men jag provade att hälla i Castrol RS 10-60, efter det var trycket konstant 2,5 kg på tomgång trots timmtals nötande på banan, och grenrör,turbo, kat och downpipen ner till flexröret lyste vitt !!!
Vid senare oljebyten blev det Shells finaste olja, Helix Ultra, funkade fint den med.
Köpte en Toyota Celica GT4 där oljan var väldigt skitig, så jag tänkte göra några snabba upprepade byten för att få ut lite skit. Jag hade ju ingen lust att köpa nån dyr olja för detta ändamål, men köpte iaf Biltemas dyraste helsyntet.
Efter att ha nött ett 10 tal varv på isbanan kunde jag konstatera att oljetrycksmätaren visade oroväckande lågt värde på tomgång, fladrade mellan 0,5-1 kg.
Jag trodde då att det var dax för motorrenovering, men jag provade att hälla i Castrol RS 10-60, efter det var trycket konstant 2,5 kg på tomgång trots timmtals nötande på banan, och grenrör,turbo, kat och downpipen ner till flexröret lyste vitt !!!
Vid senare oljebyten blev det Shells finaste olja, Helix Ultra, funkade fint den med.
Kör 325 E36 -92
530iaT -01
På Is eller asfalt.
Rikard Gjersvold
0705113073
530iaT -01
På Is eller asfalt.
Rikard Gjersvold
0705113073
Kör oxå på Castrol Rs 10 - 60.. Körde nån billigare mineral vid inkörningen sen hällde jag i Rs:en då fick jag högre oljetryck på tomgång samt att oljetempen vid hård körning sänktes ca 20 grader + att motorn spinner tyst å fint.. Så jag e mycket nöjd med Rs:en..
Men som sagt alla har olika smaker och åsikter om saker å ting..
Mvh Stefan
Men som sagt alla har olika smaker och åsikter om saker å ting..
Mvh Stefan
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Det blir bra det, man ska alltid starta på mineral..
Mvh Stefan
Mvh Stefan
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
När det gäller oljans viskositet så bör man se hög viskositet som något nödvändigt ont. En högre viskositet är mer svårpumpad och flödet ut från lager är lägre vilket leder till att man med en högre viskositet får högre oljetryck. Oljetryck smörjer dock ingen motor utan transporterar bara oljan, oljetrycket vill man hålla så lågt som möjligt utan att komponenter blir utan olja. Högre viskositet ökar också friktionen i lagerna, dessutom är förstås effektförlusten till oljepumpen högre så en tjockare olja innebär att man tappar effekt såväl som att bränsleförbrukningen ökar. Högre viskositet innebär dock också att oljan i ett lager lättare bildar en hydrodynamisk oljefilm vilken är nödvändig för att minimera slitaget. I regel är detta dock inga problem, men höga temperaturer, skuvningar och bränslerester i oljan kan resultera i att oljans viskositet sjunker. I regel skulle jag dock rekommendera att man försöker få ner oljetemperaturen innan man ger sig på tjockare oljor.
För en personbil som ska kallstartas vill man ha en olja med låg vinter viskositet, ex. 0W, 5W eller liknande, detta minskar slitaget. Nackdelen är att dessa oljor kan innehålla högre halter av viskositetsförbättrare tillsammans med en tunnare basolja, problem kan då uppkomma om viskositetsförbättrarna efter en viss tid börjar tappa sin funktion. Racingoljor är därför i regel inte lika "breda", istället kör man med ex. 15W-30 eller liknande.
När det gäller friktion och slitage så är dessa vid hydrodynamisk smörjning huvudsakligen beroende av oljans viskositet. Vid gränsskiktssmörjning så är de istället huvudsakligen beroende på oljans addetivpaket och vid blandsmörjning blir det en blandning av dessa två. För att sänka friktionen kan oljor innehålla friktionsmodifierare.
Lite intressant läsning skrivet av SaabJohan på Zatzy.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.