Vilken olja ska jag ha i min m20 325 turbo

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
tobbe b
Posts: 99
Joined: 01 Mar 2006, 12:15
Location: Gimo/uppsala

Vilken olja ska jag ha i min m20 325 turbo

Post by tobbe b »

Som rubriken lyder jag har turbokonvertareat min bmw m20 bilen det sitter nya tätningar lager mm. är inte ens uppstartad ännu men frågan är om jag ska ha mineral eller annan syntetisk olja i motorn?
Isåkare
Posts: 158
Joined: 06 Jan 2006, 16:36
Location: Ekerö

Post by Isåkare »

Jag ska inte svara på vilken olja man ska ha, men detta är en erfarenhet jag har.

Köpte en Toyota Celica GT4 där oljan var väldigt skitig, så jag tänkte göra några snabba upprepade byten för att få ut lite skit. Jag hade ju ingen lust att köpa nån dyr olja för detta ändamål, men köpte iaf Biltemas dyraste helsyntet.

Efter att ha nött ett 10 tal varv på isbanan kunde jag konstatera att oljetrycksmätaren visade oroväckande lågt värde på tomgång, fladrade mellan 0,5-1 kg.

Jag trodde då att det var dax för motorrenovering, men jag provade att hälla i Castrol RS 10-60, efter det var trycket konstant 2,5 kg på tomgång trots timmtals nötande på banan, och grenrör,turbo, kat och downpipen ner till flexröret lyste vitt !!!

Vid senare oljebyten blev det Shells finaste olja, Helix Ultra, funkade fint den med.
Kör 325 E36 -92
530iaT -01
På Is eller asfalt.
Rikard Gjersvold
0705113073
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Enligt experterna på AutoPower så ska man inte köra med mineral olja.. E.t.c.

Ibland då man läser där får man ju skratta ett bra tag.

Nåväl är väll upp till dig själv att bestämma vilken olja du vill köra på.
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

Kör oxå på Castrol Rs 10 - 60.. Körde nån billigare mineral vid inkörningen sen hällde jag i Rs:en då fick jag högre oljetryck på tomgång samt att oljetempen vid hård körning sänktes ca 20 grader + att motorn spinner tyst å fint.. Så jag e mycket nöjd med Rs:en..

Men som sagt alla har olika smaker och åsikter om saker å ting..

Mvh Stefan
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

jag körde på mineral olja, inga problem, Plockade isär min maskin allt så nytt ut!!!
tobbe b
Posts: 99
Joined: 01 Mar 2006, 12:15
Location: Gimo/uppsala

Post by tobbe b »

Det verkar som det är många olika förslag svårt att dra en slutsats eftersom alla säger olika. men jag har iaf 6 liter mineralolja hemma som jag ska slå i. så idag e det fösta gången jag startar maskinen. hoppas på det bästa
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

Det blir bra det, man ska alltid starta på mineral..

Mvh Stefan
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

När det gäller oljans viskositet så bör man se hög viskositet som något nödvändigt ont. En högre viskositet är mer svårpumpad och flödet ut från lager är lägre vilket leder till att man med en högre viskositet får högre oljetryck. Oljetryck smörjer dock ingen motor utan transporterar bara oljan, oljetrycket vill man hålla så lågt som möjligt utan att komponenter blir utan olja. Högre viskositet ökar också friktionen i lagerna, dessutom är förstås effektförlusten till oljepumpen högre så en tjockare olja innebär att man tappar effekt såväl som att bränsleförbrukningen ökar. Högre viskositet innebär dock också att oljan i ett lager lättare bildar en hydrodynamisk oljefilm vilken är nödvändig för att minimera slitaget. I regel är detta dock inga problem, men höga temperaturer, skuvningar och bränslerester i oljan kan resultera i att oljans viskositet sjunker. I regel skulle jag dock rekommendera att man försöker få ner oljetemperaturen innan man ger sig på tjockare oljor.

För en personbil som ska kallstartas vill man ha en olja med låg vinter viskositet, ex. 0W, 5W eller liknande, detta minskar slitaget. Nackdelen är att dessa oljor kan innehålla högre halter av viskositetsförbättrare tillsammans med en tunnare basolja, problem kan då uppkomma om viskositetsförbättrarna efter en viss tid börjar tappa sin funktion. Racingoljor är därför i regel inte lika "breda", istället kör man med ex. 15W-30 eller liknande.

När det gäller friktion och slitage så är dessa vid hydrodynamisk smörjning huvudsakligen beroende av oljans viskositet. Vid gränsskiktssmörjning så är de istället huvudsakligen beroende på oljans addetivpaket och vid blandsmörjning blir det en blandning av dessa två. För att sänka friktionen kan oljor innehålla friktionsmodifierare.

Lite intressant läsning skrivet av SaabJohan på Zatzy.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply