överladdning och e85

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
eko
Posts: 101
Joined: 23 Dec 2005, 23:55
Location: Ulricehamn

överladdning och e85

Post by eko »

undrar lite vad ni har för erfarenheter på ämnet,
min tanke var att köra på e85 i sommar (m20b25, 300cc, ca 0.6 bar, snik)
men jag har hört att det inte är nyttigt för motorn av nån anledning.

Så skulle vara tacksam för lite tips i ämnet.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Testa sök, finns lite att läsa. Men ett snabbsvar: kör på V-Power ist.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
eko
Posts: 101
Joined: 23 Dec 2005, 23:55
Location: Ulricehamn

Post by eko »

problemet är att jag har ca 4mil till närmaste V-power pump,
men man kanske ska hålla sig till 98,
läste att e85 var styggt mot ringar och lopp.
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Jag skulle köra med 98 oct soppa, vad jag hört och testat själv är det ingen jätte skillnad mellan Vpower och vanlig 98, men det finns så vitt jag vet inga bra tester utförda på det ännu??

Jag skulle köra med ett chip med nedställd tändning, så man minskar risken för spikning och köra 98 octanig soppa på det, eller E85. Med E85 kommer man behöva större spridare och/eller högre soppatryck, med E85 kan man ladda på rätt bra innan det spikar i jämförelse med 98 oct bensin.

Chip med nedställd tändningen är inte speciellt svårt att komma över till en så gammal och vanlig motor, skicka PM om du behöver tips på det.

Mvh Adde.
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Bäckis och Ärtan har ju testat det. Och kikar man på faktan så är V-power bättre än 98 i vilket fall.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Yes det är provat i bänken.

Den gav 60hk mer med V-power
Misano
Posts: 397
Joined: 20 Nov 2005, 18:05
Location: Karlstad

Post by Misano »

60hk mer på V-power än BF98?
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Bmwandreas wrote:Yes det är provat i bänken.

Den gav 60hk mer med V-power


60hk skillnad på att bara byta från 98 till V-power, inget gjort med mappen?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jo självklart, det tillåter högre tändning och mer ladd.

Även om du håller i racesoppa så blir det inte mer effekt utan att pillra i mappen:)
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Bmwandreas wrote:Jo självklart, det tillåter högre tändning och mer ladd.

Även om du håller i racesoppa så blir det inte mer effekt utan att pillra i mappen:)


Exakt,

helt klart intressant test !!!

Kul att se att det faktiskt gick att kräma ur lite mer ur V-power, därmed kan man konstatera att man bör åka änn säkrare med V-power om man är rädd för att det ska spika etc. Marginalerna blir ju därmed högre,

Mvh Adde.
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
eko
Posts: 101
Joined: 23 Dec 2005, 23:55
Location: Ulricehamn

Post by eko »

FekZen wrote:Jag skulle köra med 98 oct soppa, vad jag hört och testat själv är det ingen jätte skillnad mellan Vpower och vanlig 98, men det finns så vitt jag vet inga bra tester utförda på det ännu??

Jag skulle köra med ett chip med nedställd tändning, så man minskar risken för spikning och köra 98 octanig soppa på det, eller E85. Med E85 kommer man behöva större spridare och/eller högre soppatryck, med E85 kan man ladda på rätt bra innan det spikar i jämförelse med 98 oct bensin.

Chip med nedställd tändningen är inte speciellt svårt att komma över till en så gammal och vanlig motor, skicka PM om du behöver tips på det.

Mvh Adde.




Men om man backar tändningen i chipet får man inte för mycket förtändning när man inte har ladd då?

Min tanke var att sätta på en vanlig fördelare från det gamla styrsystemet
och ta signal ifrån den, var nån tråd här om det för ett tag sen.

Men stämmer det att e85 sliter mycket på motorn. Och behöver jag större spridare än 300cc vid 0.6 med e85.


Nu ska jag bryta min egna tråd lite om det inte är nån som misstycker

Det där med högt mottryck i avgasdelen har jag hört att det kan orsaka spikkänslighet, så jag undrar om min turbo är för liten.

Spec: 740 gruppA avgasdel Resten saab 9000 2.3t
Post Reply