överladdning och e85
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
överladdning och e85
undrar lite vad ni har för erfarenheter på ämnet,
min tanke var att köra på e85 i sommar (m20b25, 300cc, ca 0.6 bar, snik)
men jag har hört att det inte är nyttigt för motorn av nån anledning.
Så skulle vara tacksam för lite tips i ämnet.
min tanke var att köra på e85 i sommar (m20b25, 300cc, ca 0.6 bar, snik)
men jag har hört att det inte är nyttigt för motorn av nån anledning.
Så skulle vara tacksam för lite tips i ämnet.
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Jag skulle köra med 98 oct soppa, vad jag hört och testat själv är det ingen jätte skillnad mellan Vpower och vanlig 98, men det finns så vitt jag vet inga bra tester utförda på det ännu??
Jag skulle köra med ett chip med nedställd tändning, så man minskar risken för spikning och köra 98 octanig soppa på det, eller E85. Med E85 kommer man behöva större spridare och/eller högre soppatryck, med E85 kan man ladda på rätt bra innan det spikar i jämförelse med 98 oct bensin.
Chip med nedställd tändningen är inte speciellt svårt att komma över till en så gammal och vanlig motor, skicka PM om du behöver tips på det.
Mvh Adde.
Jag skulle köra med ett chip med nedställd tändning, så man minskar risken för spikning och köra 98 octanig soppa på det, eller E85. Med E85 kommer man behöva större spridare och/eller högre soppatryck, med E85 kan man ladda på rätt bra innan det spikar i jämförelse med 98 oct bensin.
Chip med nedställd tändningen är inte speciellt svårt att komma över till en så gammal och vanlig motor, skicka PM om du behöver tips på det.
Mvh Adde.
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Bmwandreas wrote:Jo självklart, det tillåter högre tändning och mer ladd.
Även om du håller i racesoppa så blir det inte mer effekt utan att pillra i mappen:)
Exakt,
helt klart intressant test !!!
Kul att se att det faktiskt gick att kräma ur lite mer ur V-power, därmed kan man konstatera att man bör åka änn säkrare med V-power om man är rädd för att det ska spika etc. Marginalerna blir ju därmed högre,
Mvh Adde.
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
FekZen wrote:Jag skulle köra med 98 oct soppa, vad jag hört och testat själv är det ingen jätte skillnad mellan Vpower och vanlig 98, men det finns så vitt jag vet inga bra tester utförda på det ännu??
Jag skulle köra med ett chip med nedställd tändning, så man minskar risken för spikning och köra 98 octanig soppa på det, eller E85. Med E85 kommer man behöva större spridare och/eller högre soppatryck, med E85 kan man ladda på rätt bra innan det spikar i jämförelse med 98 oct bensin.
Chip med nedställd tändningen är inte speciellt svårt att komma över till en så gammal och vanlig motor, skicka PM om du behöver tips på det.
Mvh Adde.
Men om man backar tändningen i chipet får man inte för mycket förtändning när man inte har ladd då?
Min tanke var att sätta på en vanlig fördelare från det gamla styrsystemet
och ta signal ifrån den, var nån tråd här om det för ett tag sen.
Men stämmer det att e85 sliter mycket på motorn. Och behöver jag större spridare än 300cc vid 0.6 med e85.
Nu ska jag bryta min egna tråd lite om det inte är nån som misstycker
Det där med högt mottryck i avgasdelen har jag hört att det kan orsaka spikkänslighet, så jag undrar om min turbo är för liten.
Spec: 740 gruppA avgasdel Resten saab 9000 2.3t