Mickes 328IX Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- skarvsladden
- Posts: 55
- Joined: 21 Jun 2007, 07:45
- Location: Eskilstuna
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Hur går det?
Du får inte sluta uppdatera nu. Det här är grymt intressant..
Du får inte sluta uppdatera nu. Det här är grymt intressant..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
- skarvsladden
- Posts: 55
- Joined: 21 Jun 2007, 07:45
- Location: Eskilstuna
- skarvsladden
- Posts: 55
- Joined: 21 Jun 2007, 07:45
- Location: Eskilstuna
Lite update.
Turbon:
Bilen i dagsläget.
Bilen i dagsläget.
Last edited by skarvsladden on 22 Nov 2009, 22:21, edited 2 times in total.
- Ronnie AVR
- Posts: 1348
- Joined: 07 Sep 2007, 16:58
- Location: STHLM
- skarvsladden
- Posts: 55
- Joined: 21 Jun 2007, 07:45
- Location: Eskilstuna
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
skarvsladden wrote:Är inte helt säker på att cosworth har samma fördelningslåda.
Ford använder nog inte ZF lådor tror att dem har Borg Warner.
Klart du ska bygga busbil.. :)
Mja, både BMW iX och Sierra/Escort Cosworth har Ferguson fördelningslåda. Inte helt identiska men fullt jämförbara. Ursprungligen konstruerade för Jensen Interceptor dimensionerade för en 440 cui. Den håller! På Fordarna är den integrerad med växellådan och har därför fått dåligt rykte då Fordlådorna inte tål spö.
Jag har klurat på exakt den lösningen med extra diffdrev du grejar med i framdiffen. Borde göra hela skillnaden!
Lycka till!
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
- Fredriktak
- Posts: 1263
- Joined: 16 Apr 2006, 18:44
- Location: Hedemora
Re: Lite update.
skarvsladden wrote:Bilen i dagsläget.
IC`n sitter som handen i handsken ser det ut som Hur mycket klarar en sån där IC?
Coolt att nån bygger på en IX! Lycka till
MvH
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
- skarvsladden
- Posts: 55
- Joined: 21 Jun 2007, 07:45
- Location: Eskilstuna
Spiidfriik wrote:skarvsladden wrote:Är inte helt säker på att cosworth har samma fördelningslåda.
Ford använder nog inte ZF lådor tror att dem har Borg Warner.
Klart du ska bygga busbil..
Mja, både BMW iX och Sierra/Escort Cosworth har Ferguson fördelningslåda. Inte helt identiska men fullt jämförbara. Ursprungligen konstruerade för Jensen Interceptor dimensionerade för en 440 cui. Den håller! På Fordarna är den integrerad med växellådan och har därför fått dåligt rykte då Fordlådorna inte tål spö.
Jag har klurat på exakt den lösningen med extra diffdrev du grejar med i framdiffen. Borde göra hela skillnaden!
Lycka till!
Tack!
Jag har en ZF fördelningslåda i min bil ,enligt skylten på lådan.
Jag hoppas framdiffen håller ,annars blir det någon annan lösning.
- skarvsladden
- Posts: 55
- Joined: 21 Jun 2007, 07:45
- Location: Eskilstuna
Re: Lite update.
Fredriktak wrote:skarvsladden wrote:Bilen i dagsläget.
IC`n sitter som handen i handsken ser det ut som Hur mycket klarar en sån där IC?
Coolt att nån bygger på en IX! Lycka till
MvH
Tackar!
Hoppas på att IC skall klara ca 800hk
Måtten är 600x300x76
-
- Posts: 1035
- Joined: 03 Jan 2006, 20:34
- Location: Ljungby
Re: Lite update.
skarvsladden wrote:Tackar!
Hoppas på att IC skall klara ca 800hk
Måtten är 600x300x76
På Kl racings hemsida står det max 500hk på en sådan IC vill jag minnas (har en likadan själv)
Re: Lite update.
Peter_1982 wrote:skarvsladden wrote:Tackar!
Hoppas på att IC skall klara ca 800hk
Måtten är 600x300x76
På Kl racings hemsida står det max 500hk på en sådan IC vill jag minnas (har en likadan själv)
Man ska inte tro på allt man läser...
Vad en intercooler klarar för effekt gå inte bara att säga så där rakt upp o ner.
Många faktore spelar in!
*Hur sitter den placerad, får den luftgenomströmming eller ej?
*Storlek på turbon. Har man en liten turbo som får ladda 3 bar och är utanför sin kompressormapp med 250 graders laddtemp som följd.
Eller har man en stor turbo som behöver ladda 1 bar och 100 grader för att få samma effekt?
* Sen är det ett luddigt bergepp också. Vad menas med att den klarar max 500Hk?
Är det 500Hk innan den börjar strypa effekten där eller går det inte att plocka mmer än så???? Det är bara siffror tagna ur luften!
Det är måååånga som har motorer på långt över 500hk med såna här IC.
Nog om det!
Micke. Har du fått hem dina kolvar än? glöm inte bort att jag vill kolla på dom INNAN du har monterat dom!
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Det är ett schysst bygge du har! Jag undrar bara över bilden där man ser ena förpumpen. Jag håller på med att bygga tankarmatur för första gången och jag undrar vart du fått tag på det vita filtet som man ser lite av på bilden. Sedan undrar jag också över det svarta kontaktstycket ovan på pumpen, vart man får tag på ett sådant? Ser det ut så orginal?
Fan vad najs! Har väntat på att nån ska bygga en grym IX!
Och dessutom i Eskilstuna, då kanske man får se den på några nattliga aktiviteter eller så
Det gick/byggdes ju en grym IX i stan för några år sedan, det är kanske den du skrev om? Snackades om 500+ i den, har lite bilder på den men såg den aldrig in action så att säga.
Lycka till med bygget!
Och dessutom i Eskilstuna, då kanske man får se den på några nattliga aktiviteter eller så
Det gick/byggdes ju en grym IX i stan för några år sedan, det är kanske den du skrev om? Snackades om 500+ i den, har lite bilder på den men såg den aldrig in action så att säga.
Lycka till med bygget!