Mickes 328IX Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Madgas
Posts: 60
Joined: 27 Mar 2006, 12:39
Location: Stockholm

Post by Madgas »

Coolt! Fördelningslådan är samma som cosworth har så den pallar effekt men främre diffen är rätt svag. Har hört att om man stum monterar motor och låda så ska det hålla bättre men vet int säkert. har själv en ix som jag funderar på att bygga turbo i men vi får se
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Post by skarvsladden »

Är inte helt säker på att cosworth har samma fördelningslåda.
Ford använder nog inte ZF lådor tror att dem har Borg Warner.

Klart du ska bygga busbil.. :)
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Du har säkert redan sett det, men kikade lite på drivlinan på IX förut och en populär som folk gjorde var att fixa längre till splines till framdiffens drivning eller nåt sånt :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Hur går det?

Du får inte sluta uppdatera nu. Det här är grymt intressant..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

ska bli kul att se det här bygget färdigt =)
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Post by skarvsladden »

Har inte hunnit uppdatera ,fixade dit intercoolern idag och småfixade mest.
Man måste ju hinna åka lite hoj oxå.
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Lite update.

Post by skarvsladden »

Turbon:
Image

Bilen i dagsläget.
Image
Last edited by skarvsladden on 22 Nov 2009, 22:21, edited 2 times in total.
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Post by Ronnie AVR »

satte du dubbla pumpar i tanken på varsin sida eller? eller sitter det så på IX kanske :D
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Post by skarvsladden »

Ronnie AVR wrote:satte du dubbla pumpar i tanken på varsin sida eller? eller sitter det så på IX kanske :D


Jag satte dubbla pumpar i varsin sida på tanken ,IX har bara en orginal. men det sitter 2 tankmätare orginal
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Post by Spiidfriik »

skarvsladden wrote:Är inte helt säker på att cosworth har samma fördelningslåda.
Ford använder nog inte ZF lådor tror att dem har Borg Warner.

Klart du ska bygga busbil.. :)


Mja, både BMW iX och Sierra/Escort Cosworth har Ferguson fördelningslåda. Inte helt identiska men fullt jämförbara. Ursprungligen konstruerade för Jensen Interceptor dimensionerade för en 440 cui. Den håller! På Fordarna är den integrerad med växellådan och har därför fått dåligt rykte då Fordlådorna inte tål spö.

Jag har klurat på exakt den lösningen med extra diffdrev du grejar med i framdiffen. Borde göra hela skillnaden!

Lycka till!
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Re: Lite update.

Post by Fredriktak »

skarvsladden wrote:Bilen i dagsläget.
Image



IC`n sitter som handen i handsken ser det ut som ;) Hur mycket klarar en sån där IC?

Coolt att nån bygger på en IX! Lycka till :)



MvH
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Post by skarvsladden »

Spiidfriik wrote:
skarvsladden wrote:Är inte helt säker på att cosworth har samma fördelningslåda.
Ford använder nog inte ZF lådor tror att dem har Borg Warner.

Klart du ska bygga busbil.. :)


Mja, både BMW iX och Sierra/Escort Cosworth har Ferguson fördelningslåda. Inte helt identiska men fullt jämförbara. Ursprungligen konstruerade för Jensen Interceptor dimensionerade för en 440 cui. Den håller! På Fordarna är den integrerad med växellådan och har därför fått dåligt rykte då Fordlådorna inte tål spö.

Jag har klurat på exakt den lösningen med extra diffdrev du grejar med i framdiffen. Borde göra hela skillnaden!

Lycka till!

Tack!

Jag har en ZF fördelningslåda i min bil ,enligt skylten på lådan.
Jag hoppas framdiffen håller ,annars blir det någon annan lösning.
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Re: Lite update.

Post by skarvsladden »

Fredriktak wrote:
skarvsladden wrote:Bilen i dagsläget.
Image



IC`n sitter som handen i handsken ser det ut som ;) Hur mycket klarar en sån där IC?

Coolt att nån bygger på en IX! Lycka till :)



MvH


Tackar!

Hoppas på att IC skall klara ca 800hk
Måtten är 600x300x76
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Re: Lite update.

Post by Peter_1982 »

skarvsladden wrote:Tackar!

Hoppas på att IC skall klara ca 800hk
Måtten är 600x300x76


På Kl racings hemsida står det max 500hk på en sådan IC vill jag minnas (har en likadan själv)
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Lite update.

Post by Bonje »

Peter_1982 wrote:
skarvsladden wrote:Tackar!

Hoppas på att IC skall klara ca 800hk
Måtten är 600x300x76


På Kl racings hemsida står det max 500hk på en sådan IC vill jag minnas (har en likadan själv)


Man ska inte tro på allt man läser...
Vad en intercooler klarar för effekt gå inte bara att säga så där rakt upp o ner.
Många faktore spelar in!
*Hur sitter den placerad, får den luftgenomströmming eller ej?
*Storlek på turbon. Har man en liten turbo som får ladda 3 bar och är utanför sin kompressormapp med 250 graders laddtemp som följd.
Eller har man en stor turbo som behöver ladda 1 bar och 100 grader för att få samma effekt?
* Sen är det ett luddigt bergepp också. Vad menas med att den klarar max 500Hk?
Är det 500Hk innan den börjar strypa effekten där eller går det inte att plocka mmer än så???? Det är bara siffror tagna ur luften!
Det är måååånga som har motorer på långt över 500hk med såna här IC.
Nog om det!

Micke. Har du fått hem dina kolvar än? glöm inte bort att jag vill kolla på dom INNAN du har monterat dom! :wink:
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
danvikman
Posts: 54
Joined: 25 Mar 2008, 21:01
Location: Luleå

Post by danvikman »

Det är ett schysst bygge du har! Jag undrar bara över bilden där man ser ena förpumpen. Jag håller på med att bygga tankarmatur för första gången och jag undrar vart du fått tag på det vita filtet som man ser lite av på bilden. Sedan undrar jag också över det svarta kontaktstycket ovan på pumpen, vart man får tag på ett sådant? Ser det ut så orginal?
User avatar
Clew
Posts: 662
Joined: 21 Nov 2005, 21:32
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Clew »

Fan vad najs! Har väntat på att nån ska bygga en grym IX!
Och dessutom i Eskilstuna, då kanske man får se den på några nattliga aktiviteter eller så :P

Det gick/byggdes ju en grym IX i stan för några år sedan, det är kanske den du skrev om? Snackades om 500+ i den, har lite bilder på den men såg den aldrig in action så att säga.


Lycka till med bygget!
Post Reply