E21 323 m60b40

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

E21 323 m60b40

Post by Dahlstrom »

Köpte mig en gammal Bmw 323 -79 med gammal husvagnslukt invändigt och m20b25 från en E34, med sönderrostade skärmar, trösklar och antagligen ett antal fler ställen. Var tänkt att bygga motor i den först men så annonserade silverryggen ut en e21a som var nästintill rostfri med värre bakvagn. Blev ett bra impulsköp och vips så hade man sig en till bil.
Men jag sparar en massa tid på rost och så slipper jag förhoppningsvis bygga om bakvagnen. Den köptes nästan ny från fabrik för att bygga till rallybil, men den ställdes undan i en lada i en massa år. Sen byggde en kille från Sala om den och stoppade i en Bmw v12a.


Blir till att köra sugmotor i sunkisen för att kolla så motorn fungerar riktigt först. Jag har motorn som projektarbete och presentationen blir att visa den för lärarna osv osv.
Är massa jobb på den vita innan jag kan få den körklar
Den blåa blev besiktad 15/1 -09 med endast en 2a, handbromsen :shock: Jag hade räknat med 5-6 2or minst :lol:
Just nu har jag kört 22 mil med motorn utan bekymmer i skrivande stund 16 januari -09:D

Jag siktar på ca 3-400 hk i den iaf

Specs
nyrenoverad och o-ringad M20b25 -89
m21b24 diesel vev
320 stakar

ARP-bultar i toppen
Svetsad topp
Frästa ventilsäten
788cc spridare
Ställbar PPF BTR
2x Bosch 984 pumpar
KKK k27
Hks 50mm kopia WG
Kina IC
Kina dump

Bakvagn
Klump axlar och knutar från 3.0 csi

Image
Image
Image

Rätt så skaplig kardantunnel..
Image

Image

Image

Det "fina" motorutrymmet :lol:
Image

Motorn påväg ur
Image

Image

Nån timme senare
Image

Perfekt placering av turbo :D
Image

Och så här står den just nu
Image

Någon som har nå bra tips på hur man får loss den stora bulten på vevaxeln utan att ha sönder någonting? :)
Last edited by Dahlstrom on 16 Dec 2011, 23:00, edited 4 times in total.
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
jocke_e30
Posts: 991
Joined: 01 Apr 2007, 16:20
Location: Mora

Post by jocke_e30 »

Så gjorde jag funka perfekt :)

Image

Lycka till med projektet :)
User avatar
PBRacing
Posts: 613
Joined: 23 Nov 2005, 17:30
Location: Örebro

Re: E21 323 Sunksleeper m20b27 turbo

Post by PBRacing »

Dahlstrom wrote:
Någon som har nå bra tips på hur man får loss den stora bulten på vevaxeln utan att ha sönder någonting? :)
har du gassvets så värm på bulten tills den e knall röd... sen vänta tills den svalnat så den inte e spec röd längre sen bara gå lös med mutterknacken
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Det är ju bara att stoppa in en vedklabb mellan blocket och en vev-skinka.. :roll:
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Mattias Sandgren wrote:Det är ju bara att stoppa in en vedklabb mellan blocket och en vev-skinka.. :roll:
Jaa, ibland tänker man inte efter heller :oops: Tack så mkt :)
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

veven kan bli vind av att göra så men men :wink:
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Post by Magnaten »

härligt att du står på leffe smedhs trappa när du kläpper första bilden *asg*
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Magnaten wrote:härligt att du står på leffe smedhs trappa när du kläpper första bilden *asg*
Haha, nej men nästan. Är på parkeringen bakom hans hus. Direkt efter att jag kom hem med bilen
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Nu är kolvar och lager urplockade ur motorn, man ser fortfarande honingsrepor i cylinderloppet och sågott som alla lager såg nästan nya ut :) Det var ett som var helt slut, såg ut som nå skit som har kommit mellan veven och lagret
Kolvringsgapet var nu Ca: 0,5 mm på övre och mittersta och mellan 0,8-1 på nedre. Vad ska gapet vara?
Oavsett vad så ska kolvringarna bytas men tänkte bara kolla lite om de är väldigt slitna

Image

Image

Ett par m20 toppar
Image

Börjat slipa litegrann på blocket
Image

Skapligt sunkig inredning, luktar ruttet oxo
Image

Blir en hel del jobb för att få det här fint också :(
Image

Image

Image
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Nya spridare inhandlade av Rode. Siemens Deka 788cc
Har även köpt på mig en sprillans ny vänster tröskel (impulsköp)
Kan man ha 315cc spridare till m20b27 eller blir det för stort? (Original styrsystem)
Tänkte ha till besiktning, bilen ska gå på e85

Image
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

bra att spridarna kom fram.

fick beställa nya spridare till mig som kom förrigår äntligen efter en veckas väntan då jag sålde den uppsättning jag skulle ha till dig :twisted: :D .

lycka till med projektet :wink: .
The Lower Class
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

RoDe wrote:bra att spridarna kom fram.

fick beställa nya spridare till mig som kom förrigår äntligen efter en veckas väntan då jag sålde den uppsättning jag skulle ha till dig :twisted: :D .

lycka till med projektet :wink: .
Tack så mkt :) Nu ska jag bara ha tag på ett MS som tar lågohms spridare också. Är väl MSII som har det inbyggt va?
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

Dahlstrom wrote:
RoDe wrote:bra att spridarna kom fram.

fick beställa nya spridare till mig som kom förrigår äntligen efter en veckas väntan då jag sålde den uppsättning jag skulle ha till dig :twisted: :D .

lycka till med projektet :wink: .
Tack så mkt :) Nu ska jag bara ha tag på ett MS som tar lågohms spridare också. Är väl MSII som har det inbyggt va?
ms1 v.3 också. kör jag med.
The Lower Class
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

RoDe wrote:ms1 v.3 också. kör jag med.
Okej, vad kör du för tändning?
Jag tänkte använda MSD spolen med inbyggt tändsteg, alltså den som styrs med dwell
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

Dahlstrom wrote:
RoDe wrote:ms1 v.3 också. kör jag med.
Okej, vad kör du för tändning?
Jag tänkte använda MSD spolen med inbyggt tändsteg, alltså den som styrs med dwell
skrotade hela originaltändningen.

kör med 3st msd dubbelspolar, msd tändkablar och 3st tändsteg i ms:et. funkar kanon.
The Lower Class
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

RoDe wrote:kör med 3st msd dubbelspolar, msd tändkablar och 3st tändsteg i ms:et. funkar kanon.
Okej, jag har hört att det är MS1 V.3 med extra koden jag ska ha.
Räcker det med bara 1 tändspole eller bör man ha fler?
Är väl tänkt att ha runt 3-400 hk på e85
Jag kan inte lägga ut hur mkt pengar som helst då jag bara har sommarjobb och ska börja sista året på gymnasiet sen
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

Dahlstrom wrote:
RoDe wrote:kör med 3st msd dubbelspolar, msd tändkablar och 3st tändsteg i ms:et. funkar kanon.
Okej, jag har hört att det är MS1 V.3 med extra koden jag ska ha.
Räcker det med bara 1 tändspole eller bör man ha fler?
Är väl tänkt att ha runt 3-400 hk på e85
Jag kan inte lägga ut hur mkt pengar som helst då jag bara har sommarjobb och ska börja sista året på gymnasiet sen
det beror på om du ska köra med fördelare. gör du det så räcker det med en msd tändspole med inbyggt tändsteg som ppf har. det blir billigast också.
The Lower Class
Post Reply