Bmw M3 E36 3.2 Turbo 600Hp - 4SALE -

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Det finns nog lika mkt ja sägare som nej dito...men vi kommer inte köra med ngra fler cometic packningar iaf punk slut! :evil:

och ja...jevligt drygt o skruva mer..men då får vi ju förbättra och bygga för framtiden :twisted:
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Surt som fan att blåsa packningen :(
Vad kör ni med för topplocksbultar?
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

M3JONAS wrote:Surt som fan att blåsa packningen :(
Vad kör ni med för topplocksbultar?
ARP, blir till o mäta upp dom så d inte "sträckt" sig över maxgränsen.
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Fan va surt! :evil:

Jag har inte heller någon bra erfarenhet av MLS packning. Nu blir det pyramider!
Rent spontant tycker jag det verkar vara många som faktist har haft problem med MLS? :?
Då räknar vi bort dom som chansar och inte planar block o topp ordentligt.

Det verkar hållbarare med O-ringning och originalpackning tycker jag!
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Jag blåste 2 MLS packningar tillsammans med Raceware pinnbultar som bara skulle dras 75nm. Efter byte till ARP bultar tror jag inte att jag blåste packningen. Dessvärre så gick kolvarna då istället men det berodde på nånting annat.
Men iofs så var ju effekten i motorn (urtagen effekt på veven + kompressordriveffekten) ca 140hk per cylinder då. Det blir nog rätt rejäla tryck i pannrummet då.
User avatar
Ola
Posts: 88
Joined: 05 Jun 2006, 16:56
Location: Norge
Contact:

Post by Ola »

Er pyramidringar felfritt da?
Enkelt å få tett etc.?

Må en ikke svetsa og plana toppen for varje gang en demonterer den?
ola(A)sunndals.net
03` Audi A4 1.8TQ Brukis
92` Bmw 325 Coupe (2,8,CP, eagle,SC61 turbo ++)
x: E30 3.0 M-power
x: Audi 90Q 20v Turbo
x: M535i Turbo
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nu hade den här motorn spikat bra mycket. Men vi har aldrig blåst någon MLS under 740whp på S50, så jag tycker de funkar bra om man håller sig under 700 whp.

Men oringning och origpackning håller minst lika bra, men oftast monterar man mls för kompsänkning.
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Japp vi sköt motorn i bänken hos Motornord...gick tunt en kort tid på 3000varv och resterande pull´s slutade den ge ngn effektökning...och tillslut vart det ett vitt moln bakom oss.. och det räckte för att det skulle bli kolvhaveri!

Vi sätter iaf inte dit nå mer MLS.

Ngn som har nya smidda kolvar (CP,Wiseco,JE) för 86,50´s borr som vet att dom inte får ihop maskinen i sommar??
Last edited by Vision79 on 27 Jun 2008, 20:23, edited 1 time in total.
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

tråkigt det där...

men varför bänkning hos motornord? var det mappning också lr?

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

robbz wrote:tråkigt det där...

men varför bänkning hos motornord? var det mappning också lr?

/mvh
Varför?

för dom har en dynapack bromsbänk och vi bor ngra kilometer därifrån samt brukar hänga där o handla där...support ur locals lr vad d kallas :)
User avatar
Tjottirotti
Posts: 764
Joined: 23 Jun 2007, 19:59
Location: Göteborg / Karlstad

Post by Tjottirotti »

fy va surt... Men men... i med smitt och kör igen... blir nog bra till slut det å! Men det är så surt!
Bmw 745 -85 618whp 848Nm
+46703905533
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Tjottirotti wrote:fy va surt... Men men... i med smitt och kör igen... blir nog bra till slut det å! Men det är så surt!

Japp e runkiball :)
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Vision79 wrote:
robbz wrote:tråkigt det där...

men varför bänkning hos motornord? var det mappning också lr?

/mvh
Varför?

för dom har en dynapack bromsbänk och vi bor ngra kilometer därifrån samt brukar hänga där o handla där...support ur locals lr vad d kallas :)
kk. de förklarar saken, fick för mig att motornord låg nån helt annanstans än i sundsvall, tänkte att isf borde väl en bromsning samt mappning varit att styra kosan till ppf :wink:

-tråkigt än en gång att det strular för er.
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Allt är rivit i molekyler sedan "länge" och blocket på borrning då vi blivit tvungna att ta upp det 5/100, toppen fick sig en kyss oxå så den har varit på STT för svetsning och ska nu riktas på Sundvall & co som gör alla våra mekaniska jobb.

En hög med nya packningar ska beställas...nya kolvar beställs under morgondagen.

ett Autronic sm4 samt en näve tändspolar ska ombesörjas av PPF mot en mindre påse med guld.

vi kämpar på..:)
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

så här i efterhand,så kanske det sulle ha vart billigare att lagt ett riktigt sprut från början känns det som :roll:
Team Boost Performance

+358405680216
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

HULTA wrote:så här i efterhand,så kanske det sulle ha vart billigare att lagt ett riktigt sprut från början känns det som :roll:
Om man inte provar får man aldrig veta?...ville inte gå i andras fotspår...ville vara banbrytare med ALLT intakt!..det funkade med det vart knas i bänken!...hade redan lagt 300 felfria mil på den innan!

NU tar vi dock på oss ngn annans gamla skor o ställer oss i ledet.
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Blocket borrat och deckat
Kolvar beställda
MLS topppackning beställd EFTER påtryckningar vill Patrik gå den "enkla" vägen o prova igen, nu vet vi att det inte var packningen som gav sig pga hållbarhet utan att den svetsades sönder, och effekten kommer aldrig överstiga 700whp så vi tror på Ärtan o co och kör. (jag är imot)
Toppen svetsad och riktplanad

Hakkapeliiitta!!!
Post Reply