BMW 850 (M70) turbo projekt
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Krånglat med installation av LC-1 (som verkar vara riktig dynga, tar inte programmerningen av dom analoga utgångarna).
Hade problem med +15 matning (tändning till) och hade satt i ett stift för att mäta, och naturligtvs klantade jag till det..
Stiftet låg mot jord med tändning till.... verkar inte vara säkrat, så det blev rök från motorhärvan istället!
Fy fan, gick bara därifrån för att inte slå sönder nåt..
Motivationen har nått botten nu!
Hade problem med +15 matning (tändning till) och hade satt i ett stift för att mäta, och naturligtvs klantade jag till det..
Stiftet låg mot jord med tändning till.... verkar inte vara säkrat, så det blev rök från motorhärvan istället!
Fy fan, gick bara därifrån för att inte slå sönder nåt..
Motivationen har nått botten nu!
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Liten uppdatering igen..
Har kollat motorhärvan, och det var inte så farligt.
Kabeln hade brunnit av innan den hann orsaka någon större skada. Ingen av dom andra kablarna behöver bytas.
Men, det kan bli lite jobb att få till det brända stiftet i kontakthuset till styrboxen.
Lite tur i oturen alltså.
Har dessutom fått lite special-tips på hur man programmerar LC1, så det kanske löser sig när jag fått till härvan.
Har kollat motorhärvan, och det var inte så farligt.
Kabeln hade brunnit av innan den hann orsaka någon större skada. Ingen av dom andra kablarna behöver bytas.
Men, det kan bli lite jobb att få till det brända stiftet i kontakthuset till styrboxen.
Lite tur i oturen alltså.
Har dessutom fått lite special-tips på hur man programmerar LC1, så det kanske löser sig när jag fått till härvan.
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Har kört lite på rullarna idag o fått till en liten grundmapp på grundtryck.
Naturligtvis krånglar den ena LC1:an..(funkar 1 gång på 10 )
så jag har kollat lambda på ena banken när jag justerat soppa o kopierat mappen till andra boxen och hoppas det blir samma..
pga detta så ligger jag ganska fett än så länge, ca 0,8 på 0,4 i ladd. Med denna grovjustering ligger effekten på ca 400hk.
Avgastempen är under 600, så det ska nog gå att bra på lite mera ladd än
Var ute på en kort provtur och fick direkt påhälsning av en i närheten som hade åsikter på min körstil (gick kanske lite brett..)
Naturligtvis krånglar den ena LC1:an..(funkar 1 gång på 10 )
så jag har kollat lambda på ena banken när jag justerat soppa o kopierat mappen till andra boxen och hoppas det blir samma..
pga detta så ligger jag ganska fett än så länge, ca 0,8 på 0,4 i ladd. Med denna grovjustering ligger effekten på ca 400hk.
Avgastempen är under 600, så det ska nog gå att bra på lite mera ladd än
Var ute på en kort provtur och fick direkt påhälsning av en i närheten som hade åsikter på min körstil (gick kanske lite brett..)
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Fortfarande inte hittat felet med varvtalsspikarna.
Alltid på bank 1 oberoende om jag skiftar styrboxarna.
Har testat växla tändspolar och fördelare också.
Hade samma fenomen innan turbokonverteringen, och då testade jag byta givarn också, men det hjälpte inte.
Kollade signalen på oscilloskåp då, och den var fin.
Har 300ohm parallellt med vr-givarna, men det hjälper inte heller..
Så är det väl när man ska bygga snik.. mycket extrajobb..
Alltid på bank 1 oberoende om jag skiftar styrboxarna.
Har testat växla tändspolar och fördelare också.
Hade samma fenomen innan turbokonverteringen, och då testade jag byta givarn också, men det hjälpte inte.
Kollade signalen på oscilloskåp då, och den var fin.
Har 300ohm parallellt med vr-givarna, men det hjälper inte heller..
Så är det väl när man ska bygga snik.. mycket extrajobb..
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Ligger nu på omkring 480 på 0,6 i ladd, tror vridet är ca 680.
Har ingen laddtrycksstyrning än, så jag har bara pyst upp trycket.
Börjar bli lite feg, vill inte gärna köra så högt tryck på lägre varv, så jag funderar på att försöka få bilen körbar o köra lite istället..
Pillade på dwell så blev det bättre med varvtalsspikarna och misständningarna..
Har ingen laddtrycksstyrning än, så jag har bara pyst upp trycket.
Börjar bli lite feg, vill inte gärna köra så högt tryck på lägre varv, så jag funderar på att försöka få bilen körbar o köra lite istället..
Pillade på dwell så blev det bättre med varvtalsspikarna och misständningarna..
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
-
- Posts: 283
- Joined: 21 Nov 2005, 21:18
- Location: Åstorp
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Nu är motorn på väg ur och koppling på g. Tänkte testa med reservmotorn, eftersom den som satt i verkar vara en oljemissbrukare..
Troligtvis dåliga styrningar, verkar ryka mest på tomgång och när man startar.
Hoppas den andra är frisk..
Kanske blir att fixa topparna senare och se om man kan bättra flödet lite samtidigt.
Angående jordning så använder jag original jordkablar, och dom går till samma punkt om jag inte tar helt fel. Har testat med separat extrajordning också, men det hjälpte inte..
Troligtvis dåliga styrningar, verkar ryka mest på tomgång och när man startar.
Hoppas den andra är frisk..
Kanske blir att fixa topparna senare och se om man kan bättra flödet lite samtidigt.
Angående jordning så använder jag original jordkablar, och dom går till samma punkt om jag inte tar helt fel. Har testat med separat extrajordning också, men det hjälpte inte..
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn