BMW 850 (M70) turbo projekt

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Så här ser det ut just nu:
Image
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Krånglat med installation av LC-1 (som verkar vara riktig dynga, tar inte programmerningen av dom analoga utgångarna).
Hade problem med +15 matning (tändning till) och hade satt i ett stift för att mäta, och naturligtvs klantade jag till det..
Stiftet låg mot jord med tändning till.... verkar inte vara säkrat, så det blev rök från motorhärvan istället!
Fy fan, gick bara därifrån för att inte slå sönder nåt..
Motivationen har nått botten nu!
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Liten uppdatering igen..
Har kollat motorhärvan, och det var inte så farligt.
Kabeln hade brunnit av innan den hann orsaka någon större skada. Ingen av dom andra kablarna behöver bytas.
Men, det kan bli lite jobb att få till det brända stiftet i kontakthuset till styrboxen.
Lite tur i oturen alltså.
Har dessutom fått lite special-tips på hur man programmerar LC1, så det kanske löser sig när jag fått till härvan.
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Ska bli roligt att se hur det slutar, någor säger mig att det kommer bli lite vrid i maskin när allt lirar.
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Har kört lite på rullarna idag o fått till en liten grundmapp på grundtryck.
Naturligtvis krånglar den ena LC1:an..(funkar 1 gång på 10 :evil: )
så jag har kollat lambda på ena banken när jag justerat soppa o kopierat mappen till andra boxen och hoppas det blir samma..
pga detta så ligger jag ganska fett än så länge, ca 0,8 på 0,4 i ladd. Med denna grovjustering ligger effekten på ca 400hk.
Avgastempen är under 600, så det ska nog gå att bra på lite mera ladd än :)
Var ute på en kort provtur och fick direkt påhälsning av en i närheten som hade åsikter på min körstil (gick kanske lite brett..)
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Testade kalibera om LC1:orna idag('total' kalibereing), men det sket sig.
Sedan växlade jag sensorerna, och så verkar det funka efter det.. stabilt..?
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Har kört lite på rullarna idag och justerat lite soppa och tändning. Lambdorna funkar bra nu, men naturligtvis ska nåt krångla..
Nu är det varvtalsspikar på ena MS som ställer till det. Kan få spikar upåt 15000rpm omkring 5000, och så går ju naturligtvis varvstoppet i..
Får felsöka imorgon..
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Fortfarande inte hittat felet med varvtalsspikarna.
Alltid på bank 1 oberoende om jag skiftar styrboxarna.
Har testat växla tändspolar och fördelare också.
Hade samma fenomen innan turbokonverteringen, och då testade jag byta givarn också, men det hjälpte inte.
Kollade signalen på oscilloskåp då, och den var fin.
Har 300ohm parallellt med vr-givarna, men det hjälper inte heller..
Så är det väl när man ska bygga snik.. mycket extrajobb..
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Kul! 400 pollar är ju inte fy skam med en så grov mapp, hur mkt vrid hade du? Hoppas resten löser sig!
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Var uppe i 450 igår, ville slira på rullana på 4:an, så jag fick gå upp på 5:an.
Tändningen börjar bli ganska hög, så det känns inte bra att det skjuter o har sig när jag får varvtalsspikarna..
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Ligger nu på omkring 480 på 0,6 i ladd, tror vridet är ca 680.
Har ingen laddtrycksstyrning än, så jag har bara pyst upp trycket.
Börjar bli lite feg, vill inte gärna köra så högt tryck på lägre varv, så jag funderar på att försöka få bilen körbar o köra lite istället..
Pillade på dwell så blev det bättre med varvtalsspikarna och misständningarna..
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Jaha.. nu har jag konstaterat att originalkopplingen inte orkar med..
Körde en sväng idag, och det slirade till rejält på 4:an.
Bara att ställa skiten i verkstan igen... koppling kostar väl skjortan..
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Post by Marco Garver »

Är båda styrsystemen jordade på samma punkt? Problemen du beskriver låter precis som att ena kabelhärvan har dålig jord. /M
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Nu är motorn på väg ur och koppling på g. Tänkte testa med reservmotorn, eftersom den som satt i verkar vara en oljemissbrukare.. :(
Troligtvis dåliga styrningar, verkar ryka mest på tomgång och när man startar.
Hoppas den andra är frisk..
Kanske blir att fixa topparna senare och se om man kan bättra flödet lite samtidigt.

Angående jordning så använder jag original jordkablar, och dom går till samma punkt om jag inte tar helt fel. Har testat med separat extrajordning också, men det hjälpte inte..
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Hade med mig kameran igår, så jag slänger upp någon bild på nya kopplingen:

Image

Image
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Lyfte ena toppen på 'gamla motorn' idag. Verkar som det var problem med styrningarna..
Kände en del glapp på dom ventiler som stod öppna, men det är ju svårt at bedöma innan allt är isär.
Inga 'sandblästrade' kolvtoppar heller :-)

Image

Image
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

hur går de här??
Post Reply