hårdare motorkuddar?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Cruelty

Post by Cruelty »

Polarbear wrote:Jag fick nya svarvade i Polyretan och dom blev både bra och HÅRDA!!
Vi tog bort styrpinnen då den inte behövs, åtminstone på E34

Kan rekommendera sådana.

PM:a om du vill ha nr till en som gör sådana snabbt och till vettiga priser.

Mvh

hör av mig efter helgen till dig..ska bara kolla lite först..men nu när det blev lite liv i tråden så kan jag lika bra fråga om mått oxå!
Kör:
Bmw e36 2.8l turbo
Saab 9-5 aero
volvo 244
erikjakan

Post by erikjakan »

Volvo valpkuddar är hårda och smidiga!

Image

MVH Erik
Polarbear

Post by Polarbear »

Andersson wrote:Polarbear körde ni med bult rätt igenom, eller en pinnbullt i var ände som org. kudden?
Vi (Björn) gängade ett hål och sen skruvade han en gängstång rakt igenom.
För att den inte skulle kunna snurra så limmades den fast.

Erik: Valpkuddarna såg lite väl tunna ut.. Säkert hårda men hamnar inte motorn långt ner med dom?
Mina motorkuddar är 65mm höga. (E34 535)
Kent Henell
Projekt: 545 TIC

www.tjarnbergsmekaniska.se/
auto bildelar luleå
hydroscand luleå
Cruelty

...

Post by Cruelty »

är inte e36:ans kuddar olika höga?
Kör:
Bmw e36 2.8l turbo
Saab 9-5 aero
volvo 244
Markus F

Post by Markus F »

Jo, det skulle jag tro.
Kör med 535 kuddar till M50 med E36 fästen och då har jag klippt till några aluplåtar på passagerarsidan, kommer inte ihåg exakt men runt 5mm är det nog jag la dit för att tråget skulle hamna i våg.
Cruelty

..

Post by Cruelty »

Markus F wrote:Jo, det skulle jag tro.
Kör med 535 kuddar till M50 med E36 fästen och då har jag klippt till några aluplåtar på passagerarsidan, kommer inte ihåg exakt men runt 5mm är det nog jag la dit för att tråget skulle hamna i våg.
ok..så 535:ans kuddar är hårdare
Kör:
Bmw e36 2.8l turbo
Saab 9-5 aero
volvo 244
Markus F

Post by Markus F »

Ja dom är rätt hårda, men inte som plastkuddar förstås.
11811128932 heter dom.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=10
Markus F

Post by Markus F »

Dom här har jag till lådan, matchar 535-kuddarna rätt bra.
Framförallt missar man inga växlar, alukopparna tillåter bara att vibrationerna isoleras, försöker det röra sig mer så blir det tvärstopp.
De svarta: http://www.uucmotorwerks.com/html_produ ... /about.htm
Cruelty

...

Post by Cruelty »

har du beställt därifrån oxå?
bra leveranstid?

får se hur det blir nu,om det e någon som har tid så får ni gärna måta kuddarna ni har till era e36:or
Kör:
Bmw e36 2.8l turbo
Saab 9-5 aero
volvo 244
HULTA

Post by HULTA »

35mm höga lastbils kuddar använder ja med alu distansar under,funkar kalas

mvh
Team Boost Performance

+358405680216
Markus F

Re: ...

Post by Markus F »

grenade wrote:har du beställt därifrån oxå?
bra leveranstid?

får se hur det blir nu,om det e någon som har tid så får ni gärna måta kuddarna ni har till era e36:or
Ja, köpte det där.
Med vanlig frakt så flygs det ju och då har du det nog på ca 1 vecka.
Köpte en del annat samtidigt och tog sjöfrakt via en bilimportör, så det hela tog längre tid för mig pga det.
Polarbear

Re: ...

Post by Polarbear »

Markus F wrote:
grenade wrote:har du beställt därifrån oxå?
bra leveranstid?

Ja, köpte det där.
Med vanlig frakt så flygs det ju och då har du det nog på ca 1 vecka.
Köpte en del annat samtidigt och tog sjöfrakt via en bilimportör, så det hela tog längre tid för mig pga det.
Vad kostade det totalt?
Själva kuddarna var ju inte speciellt dyra.
Men sen tillkommer frakt och sen moms och tull på det, så det kanske inte blir så billigt ändå?

Men att gå från original motor/vxllådskuddar till delrin eller polyuretankuddar är ett stort steg.

De senare kuddarna flexar från 0 till ingenting så allt ljud och vibrationer kommer väl in i kupén gissar jag.
För mig var det enkelt, min motor ska sitta FAST!
Oljud eller inte, den ska inte röra på sig nämnvärt.
Ett plus ytterligare är väl också att det inte ska kosta en förmögenhet, hehe
Kent Henell

auto bildelar luleå
hydroscand luleå
cats

Post by cats »

Angående lågbudgetalternativet att borra genom orginal kuddar och fixa genomgående bult/gängstång för att kunna dra åt för att på det viset stabilisera.. då pratar vi orginalkuddar som har pinnbultarna i linje eller? Annars blir det väl lite galet vid montering eller hur löser man det? Är det en dålig lösning att göra på detta vis och varför isfl?
Polarbear

Post by Polarbear »

cats wrote:Angående lågbudgetalternativet att borra genom orginal kuddar och fixa genomgående bult/gängstång för att kunna dra åt för att på det viset stabilisera.. då pratar vi orginalkuddar som har pinnbultarna i linje eller? Annars blir det väl lite galet vid montering eller hur löser man det? Är det en dålig lösning att göra på detta vis och varför isfl?
Kruxet är väl att original så är gummit alldeles för mjukt antar jag.
Och drar du ihop dom så kommer motorn "längre" ner och man borde få en annan vinkel mot mellanaxeln.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Kent Henell

auto bildelar luleå
hydroscand luleå
Jonas_Linder

Post by Jonas_Linder »

Beror ju på hur gamla kuddarna är, men visst dras dom ihop litegranna och visst ändras vinkeln mot mellanaxeln lite, men det lilla lär inte göra nått, dessutom är ju knutkors en bra uppfinning :)
Polarbear

Post by Polarbear »

Jo förvisso

Men knutkorset (hardyskivan) är ju konstruerad för en bil med original effektuttag.

Jag skulle vilja påstå att ju mer pulver du plockar ur din motor desto känsligare blir kringutrustningen för inbyggda "fel".

Kanske inte spelar så stor roll i detta fall, men kanske nåt att tänka på i alla fall.

Sen kan man kanske ta sig en funderare på att om man är beredd på att lägga ner x 10 tusentals kr på att trimma motorn, men man vill inte köpa riktiga motorkuddar (inte ens nya original)..
Är inte det lite konstigt resonemang..?

Mvh
Kent Henell

auto bildelar luleå
hydroscand luleå
cats

Post by cats »

Är helt med på att orginal kuddar kan komma att pressas samman när man spänner åt med genomgående pinnbult men det kan man ju justera med någon form av mellanlägg så man efter åtdragning fortfarande har orginal höjd.

Självklart blir påfrestningarna större med mer effekt men om man kan uppnå fullgod funktion med mindre pengar (gratis) är detta intressant ialf för mig, i synnerhet om det gäller en så "enkel" sak som att få motorn att sitta mer stabilt och flexa mindre i sina fästen.

Men det är därför jag frågar för att inte vara dumsnål, och ångra mig i efterhand. Bortsett från höjdproblemet, vad gör "riktiga" motorkuddar bättre än genomborrade åtdragna orginal?
Post Reply