Vad använder ni när ni polerar turbo?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
SoreuQ
Posts: 655
Joined: 20 Nov 2005, 20:28
Location: Kalmar
Contact:

Vad använder ni när ni polerar turbo?

Post by SoreuQ »

Undrar vilka trissor och papper ni använder när ni putsar?

Har putsat som en galning och blir inte klok på det här :)

Har använt P80 och P120, sen poler-kit från "Clas Ohlson"
Hur kommer ni åt överallt?


Detta är vad jag lyckats med ( repig som fan :( )

Image

Image


Mvh Tommy
Tommy Nauclér
BMW 325 Turbo - Powered by PPF
BMW 335D - Powered by Vtech
User avatar
DelJoJJo
Posts: 327
Joined: 01 Dec 2005, 17:42
Location: Eksjö

Post by DelJoJJo »

Först och främst gäller de att få en jämn å fin yta att arbeta med.. ett 240 papper kanske kan va bra då. Men iom att din redan har en bra yta att börja slipa på så kanske du kan börja med 320.. arbeta länge med detta pappret för att få en bra yta.. byt sedan till ett 400 papper och våtslipa.. sen 800 och våtslip.. fortsätt upp till 2000 våtslip tills du har en ordentligt fin yta.. där reporna inte är så jätte synliga.. egentligen ska man gå ännu längre för att få absolut repfritt resultat. Efter detta så ska aluminiumet tvättas rent ordentligt. Clas ohlson prylarna testade jag också en gång, men de trissorna slipar mer än de polerar =).. köp ett glänsvax som heter g300a eller nåt från www.schmidtspolermedel.se.. sen en lumptrissa eller nånting att polera med.. kommer inte ihåg namnet på firman där jag köpte mina trissor tyvärr =(.. Blänket kommer efterhand.. Ta lite vax på trissan och polera små ytor i stöten.. lite men ofta.. När du känner dig nöjd kan du rengöra aluminiumet och sedan dra på sonax tunnflytande hårdvax som "skydd" då man tappar känslan av den polerade ytan om man klarlackar

Mina resultat efter polering som ja förklarat
Image
Image
Före
Image
Efter
Image
Före
Image
Efter
Image
Och så en liten bild på hur de ser ut monterat =)
Image

Hoppas de hjälpte något och att bilderna får dig att vilja lägga tid på de. För de tar grymt lång tid att slipa tills ytorna är klara för polering.. om de inte är delar som är lätta att komma åt på.. Insuget var ett rent helvete.. Tog väl 40 timmar å slipa och 40 minuter å polera =/
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

baah vad det glänser fulltank i din bil å så mycke bmw delar ja har till dig om du kommer å polerar mina tryckrör å custom insug :D :D :shock:
User avatar
DelJoJJo
Posts: 327
Joined: 01 Dec 2005, 17:42
Location: Eksjö

Post by DelJoJJo »

bmw_fredde wrote:baah vad det glänser fulltank i din bil å så mycke bmw delar ja har till dig om du kommer å polerar mina tryckrör å custom insug :D :D :shock:


Eller också gör du på så sätt som ja förklarat och gör jobbet själv =).. ja har verkligen inte tid me de där längre.. Mina egna tryckrör är inte gjorda än vettu =)
borde gå smidigt iom att de inte är gjutna grejjer.. såå inga gjutporer å gjutskägg att slipa ner.. de som är mest tidskrävande.. + att de e roligare när de e klart om man gjort de själv =)
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

mina är inte heller gjorda... har tyvärr inget tålamod till å sitta å putsa men ja får väl ta mig i kragen å bita ihop:(
User avatar
DelJoJJo
Posts: 327
Joined: 01 Dec 2005, 17:42
Location: Eksjö

Post by DelJoJJo »

bmw_fredde wrote:mina är inte heller gjorda... har tyvärr inget tålamod till å sitta å putsa men ja får väl ta mig i kragen å bita ihop:(

tycker de.. inte svårt, bara att de tar tid
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
User avatar
SoreuQ
Posts: 655
Joined: 20 Nov 2005, 20:28
Location: Kalmar
Contact:

Post by SoreuQ »

DelJoJJo wrote:Först och främst gäller de att få en jämn å fin yta att arbeta med.. ett 240 papper kanske kan va bra då. Men iom att din redan har en bra yta att börja slipa på så kanske du kan börja med 320.. arbeta länge med detta pappret för att få en bra yta.. byt sedan till ett 400 papper och våtslipa.. sen 800 och våtslip.. fortsätt upp till 2000 våtslip tills du har en ordentligt fin yta.. där reporna inte är så jätte synliga.. egentligen ska man gå ännu längre för att få absolut repfritt resultat. Efter detta så ska aluminiumet tvättas rent ordentligt. Clas ohlson prylarna testade jag också en gång, men de trissorna slipar mer än de polerar =).. köp ett glänsvax som heter g300a eller nåt från www.schmidtspolermedel.se.. sen en lumptrissa eller nånting att polera med.. kommer inte ihåg namnet på firman där jag köpte mina trissor tyvärr =(.. Blänket kommer efterhand.. Ta lite vax på trissan och polera små ytor i stöten.. lite men ofta.. När du känner dig nöjd kan du rengöra aluminiumet och sedan dra på sonax tunnflytande hårdvax som "skydd" då man tappar känslan av den polerade ytan om man klarlackar

Hoppas de hjälpte något och att bilderna får dig att vilja lägga tid på de. För de tar grymt lång tid att slipa tills ytorna är klara för polering.. om de inte är delar som är lätta att komma åt på.. Insuget var ett rent helvete.. Tog väl 40 timmar å slipa och 40 minuter å polera =/


Låter som om det kommer bli en del jobb, men efter att ha sett dina bilder blev man absolut sugen på att ut och slipa igen :)

Har bara en fråga till:
Hur man ska komma åt alla kanter och innuti osv, har ni något verktyg eller så? för det går ju inte att komma åt överallt med endast papper och fingrarna.


Mvh Tommy
Tommy Nauclér
BMW 325 Turbo - Powered by PPF
BMW 335D - Powered by Vtech
User avatar
DelJoJJo
Posts: 327
Joined: 01 Dec 2005, 17:42
Location: Eksjö

Post by DelJoJJo »

SoreuQ wrote:
DelJoJJo wrote:Först och främst gäller de att få en jämn å fin yta att arbeta med.. ett 240 papper kanske kan va bra då. Men iom att din redan har en bra yta att börja slipa på så kanske du kan börja med 320.. arbeta länge med detta pappret för att få en bra yta.. byt sedan till ett 400 papper och våtslipa.. sen 800 och våtslip.. fortsätt upp till 2000 våtslip tills du har en ordentligt fin yta.. där reporna inte är så jätte synliga.. egentligen ska man gå ännu längre för att få absolut repfritt resultat. Efter detta så ska aluminiumet tvättas rent ordentligt. Clas ohlson prylarna testade jag också en gång, men de trissorna slipar mer än de polerar =).. köp ett glänsvax som heter g300a eller nåt från www.schmidtspolermedel.se.. sen en lumptrissa eller nånting att polera med.. kommer inte ihåg namnet på firman där jag köpte mina trissor tyvärr =(.. Blänket kommer efterhand.. Ta lite vax på trissan och polera små ytor i stöten.. lite men ofta.. När du känner dig nöjd kan du rengöra aluminiumet och sedan dra på sonax tunnflytande hårdvax som "skydd" då man tappar känslan av den polerade ytan om man klarlackar

Hoppas de hjälpte något och att bilderna får dig att vilja lägga tid på de. För de tar grymt lång tid att slipa tills ytorna är klara för polering.. om de inte är delar som är lätta att komma åt på.. Insuget var ett rent helvete.. Tog väl 40 timmar å slipa och 40 minuter å polera =/


Låter som om det kommer bli en del jobb, men efter att ha sett dina bilder blev man absolut sugen på att ut och slipa igen :)

Har bara en fråga till:
Hur man ska komma åt alla kanter och innuti osv, har ni något verktyg eller så? för det går ju inte att komma åt överallt med endast papper och fingrarna.


Mvh Tommy


Jag har faktiskt inget bra svar på de.. Det jag slipat har ja gjort med små lamelltrissor till en början och sen handslipat.. ii vissa skrymslen kommer man helt enkelt inte åt.. mellan rören på insuget till exempel, har inte hittat nåt att pilla ner där.. men syns inte som tur e =).. köp nåra nylon trissor.. de kommer åt bra, men ger ganska stora repor, iaf den röda.. den blå e lite finare. Och kom ihåg att när du har polerat turbon, så kommer du tycka andra delar är fula å vilja polera dem med =)

Röd nylontrissa samt den lilla extra chucken.. bra att ha då man får den stora äckliga org. chucken en bit bort från aluminiumet
Image
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
User avatar
SoreuQ
Posts: 655
Joined: 20 Nov 2005, 20:28
Location: Kalmar
Contact:

Post by SoreuQ »

DelJoJJo wrote: Och kom ihåg att när du har polerat turbon, så kommer du tycka andra delar är fula å vilja polera dem med =)


Har redan stora planer för allt annat :)

Dock blev jag inte lika sugen när jag såg att tog ~40h för att bli klar med insuget, tror det blir ett lackat insug iaf :)

Blir att köpa ett par nylontrissor till veckan, sen vet man vad man har att vänta i helgen =)

Tack för alla svar btw
Tommy Nauclér
BMW 325 Turbo - Powered by PPF
BMW 335D - Powered by Vtech
User avatar
DelJoJJo
Posts: 327
Joined: 01 Dec 2005, 17:42
Location: Eksjö

Post by DelJoJJo »

tycker ja du ska.. sen är de mycket handslip som gäller
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

Eller så kan man slipa ner skitet och måla med vanlig fälgfärg som jag :)

Image
User avatar
DelJoJJo
Posts: 327
Joined: 01 Dec 2005, 17:42
Location: Eksjö

Post by DelJoJJo »

cleant.. och är de inte en kompressor som skymtar ? =)
va e de tre hålen i v.kåpan till för?
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

Ja,de e en kompressor i en ix som inte gav så mycke HK som jag ville, så då åkte GT40:in på istället :). Gammalt projekt 2004?

Hålen är orginal på gammla kåpan, sitter någon ventil skruvad där?? Orkade inte svetsa igen dom ;)
User avatar
Love
Posts: 151
Joined: 20 Nov 2005, 16:40
Location: Bollnäs

Post by Love »

DelJoJJo wrote:Först och främst gäller de att få en jämn å fin yta att arbeta med.. ett 240 papper kanske kan va bra då. Men iom att din redan har en bra yta att börja slipa på så kanske du kan börja med 320.. arbeta länge med detta pappret för att få en bra yta.. byt sedan till ett 400 papper och våtslipa.. sen 800 och våtslip.. fortsätt upp till 2000 våtslip tills du har en ordentligt fin yta.. där reporna inte är så jätte synliga.. egentligen ska man gå ännu längre för att få absolut repfritt resultat. =/


Behöver man värkligen gå så långt som 2000 våtslip,tar inte polerpastorna och sialaskiva/lappolerskiva dom repor som blir av 800 våtslip?
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.

www.pom.info.se
Ticco
Posts: 330
Joined: 20 Nov 2005, 23:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ticco »

DelJoJJo
Du har på tok för mycket fritid ser jag :lol: :wink:
http://www.garaget.org/Ticco-GBG" onclick="window.open(this.href);return false;
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

f*n vad smutt.
:lol:
Kul att se att folk orkar.
/mvh
User avatar
Henke_325_JKPG
Posts: 42
Joined: 05 Dec 2005, 12:00

Post by Henke_325_JKPG »

att ni orkar.. haha men fint blir det.. hur många timmar har ni lagt ner på tillexempel insuget
Post Reply