Projekt PPF on ice.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Projekt PPF on ice.
Vi har slängt ihop en isbil med målet att vara snabba på Sonnboviken här hemma i Avesta. Kostnaderna har hållits på ett minimum, och det är därför inget monster, men väl på gränsen för hur mkt effekt man kan köra med på isen.
Hela bygget är genomfört på ca 10 kvällars jobb, inklusive demont och mont motor samt tillverkning av allt. Har man dåligt med tid får man vara effektiv om något sånt här ska ihop.
Receptet:
BMW 318is 16v -90, totalt urplockad med bur och två st OMP ARS stolar, Momo ratt, knopp och pedaler.
Fulldubbade isdäck, så klart!
Motor:
M42, nyrenoverad och kompsänkt till 7,3:1, PPF insug, PPF grenrör, rostfria polerade tryckrör med Samco slangar, 325 spjäll, omställda original kammar, Volvo 940 aggregat(TB03) med int wg, Volvo 940 IC,PPF 50mm dump, 465cc spridare, Sachs race engineering tryckplatta, original pump som förpump och en 984 för att mata systemet med rätt tryck, MS&EDIS styrsystem. Effekt ca 220hk med fullt laddtryck från 2000rpm, mao en perfekt ismaskin.
Bilder kommer, både in action och motorrum mm.
Hela bygget är genomfört på ca 10 kvällars jobb, inklusive demont och mont motor samt tillverkning av allt. Har man dåligt med tid får man vara effektiv om något sånt här ska ihop.
Receptet:
BMW 318is 16v -90, totalt urplockad med bur och två st OMP ARS stolar, Momo ratt, knopp och pedaler.
Fulldubbade isdäck, så klart!
Motor:
M42, nyrenoverad och kompsänkt till 7,3:1, PPF insug, PPF grenrör, rostfria polerade tryckrör med Samco slangar, 325 spjäll, omställda original kammar, Volvo 940 aggregat(TB03) med int wg, Volvo 940 IC,PPF 50mm dump, 465cc spridare, Sachs race engineering tryckplatta, original pump som förpump och en 984 för att mata systemet med rätt tryck, MS&EDIS styrsystem. Effekt ca 220hk med fullt laddtryck från 2000rpm, mao en perfekt ismaskin.
Bilder kommer, både in action och motorrum mm.
Last edited by Bäckis on 06 Mar 2007, 23:01, edited 2 times in total.
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
Behövs inte mycket för att en E30 ska bli snuskigt rolig på isen det har jag fått erfara i vinter.
Ligga fullt på fyran o slänga i nästa växel o det fortfarande går loss är tufft.
Tyvärr tar däcken stryk när man kör på max hela tiden och jag hinner inte med att ratta alla gånger med diverse vallbesök som resultat.
Men kul är det.
Se till att dokumentera nu.
Ligga fullt på fyran o slänga i nästa växel o det fortfarande går loss är tufft.
Tyvärr tar däcken stryk när man kör på max hela tiden och jag hinner inte med att ratta alla gånger med diverse vallbesök som resultat.
Men kul är det.
Se till att dokumentera nu.
/Per
a.k.a. Jevlar
a.k.a. Jevlar
Vad åker ni med för styrväxel? Jag provade polarens 325:a utan servo på isen förra vintern och det var hopplöst att hinna ratta tillbaks när returerna kom. Det sitter väl samma växel original på 318is?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Med servo iof. Hade varit skönt med en snabbare, men va fan.
Det är inga tävlingar på Sonnboviken, bara lek på helgerna ibland.
Ska försöka fixa lite biler och en filmsnutt. Mototrummet lever inte upp till PPF standard, men det är även byggt på 1/4 av tiden, och det ser ändå rätt OK ut. Vi får väl se vad ni tycker.
Det är inga tävlingar på Sonnboviken, bara lek på helgerna ibland.
Ska försöka fixa lite biler och en filmsnutt. Mototrummet lever inte upp till PPF standard, men det är även byggt på 1/4 av tiden, och det ser ändå rätt OK ut. Vi får väl se vad ni tycker.
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
Jag har köpt några såna här
som jag gjort iordning o ska prova på min, en med 1,5 utväxling och en med 2,0.
Har kapat ett rattaxelrör och gjort fästbygel så den hamnar ovanför pedalerna.
Kommer ge antingen 2,05 eller 2,73 rattvarv.
Även fast man är försiktig och hinner känna av när bilen byter håll i kurvorna så är det inte lätt när det går undan och hoppar o far åt alla håll.
som jag gjort iordning o ska prova på min, en med 1,5 utväxling och en med 2,0.
Har kapat ett rattaxelrör och gjort fästbygel så den hamnar ovanför pedalerna.
Kommer ge antingen 2,05 eller 2,73 rattvarv.
Även fast man är försiktig och hinner känna av när bilen byter håll i kurvorna så är det inte lätt när det går undan och hoppar o far åt alla håll.
/Per
a.k.a. Jevlar
a.k.a. Jevlar
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
Det spelar ingen roll, där den passar bäst helt enkelt.
Finns massor med adapterstycken med olika splines.
Jag tänkte prova lite för de är billigare än en snabbare kuggstång.
Fast om man tänker ha på en bil som ska besiktas så får man gömma undan den lite för jag tror inte det är tillåtet.
Finns massor med adapterstycken med olika splines.
Jag tänkte prova lite för de är billigare än en snabbare kuggstång.
Fast om man tänker ha på en bil som ska besiktas så får man gömma undan den lite för jag tror inte det är tillåtet.
/Per
a.k.a. Jevlar
a.k.a. Jevlar
Re: Projekt PPF on ice.
Bäckis wrote:Bilder kommer, både in action och motorrum mm.
Blire nå bilder?
/M|cke F@.gner
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping