Projekt PPF on ice.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Projekt PPF on ice.

Post by Bäckis »

Vi har slängt ihop en isbil med målet att vara snabba på Sonnboviken här hemma i Avesta. Kostnaderna har hållits på ett minimum, och det är därför inget monster, men väl på gränsen för hur mkt effekt man kan köra med på isen.

Hela bygget är genomfört på ca 10 kvällars jobb, inklusive demont och mont motor samt tillverkning av allt. Har man dåligt med tid får man vara effektiv om något sånt här ska ihop. 8)

Receptet:

BMW 318is 16v -90, totalt urplockad med bur och två st OMP ARS stolar, Momo ratt, knopp och pedaler.

Fulldubbade isdäck, så klart!

Motor:

M42, nyrenoverad och kompsänkt till 7,3:1, PPF insug, PPF grenrör, rostfria polerade tryckrör med Samco slangar, 325 spjäll, omställda original kammar, Volvo 940 aggregat(TB03) med int wg, Volvo 940 IC,PPF 50mm dump, 465cc spridare, Sachs race engineering tryckplatta, original pump som förpump och en 984 för att mata systemet med rätt tryck, MS&EDIS styrsystem. Effekt ca 220hk med fullt laddtryck från 2000rpm, mao en perfekt ismaskin.

Bilder kommer, både in action och motorrum mm.
Last edited by Bäckis on 06 Mar 2007, 23:01, edited 2 times in total.
bergman
Posts: 22
Joined: 20 Nov 2005, 21:42
Location: hallstahammar

Post by bergman »

Låter nästan som en sommarbil för en annan ;) hehe. Du får lägga upp någon film på den tycker jag :D. Kul o få se ännu ett roligt projekt från er.

// bergman
^_^
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

låter lattjo det där ! :twisted:
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Behövs inte mycket för att en E30 ska bli snuskigt rolig på isen det har jag fått erfara i vinter.

Ligga fullt på fyran o slänga i nästa växel o det fortfarande går loss är tufft.
Tyvärr tar däcken stryk när man kör på max hela tiden och jag hinner inte med att ratta alla gånger med diverse vallbesök som resultat.

Men kul är det. :D


Se till att dokumentera nu.
/Per
a.k.a. Jevlar
Simon__
Posts: 67
Joined: 20 Nov 2005, 14:12
Location: Sala

Post by Simon__ »

Var är den där Sonnboviken? Är det nån tävling där snart eller gör ni den ändå?
Kan ju vara kul att åka och titta nån gång.
BMW über alles.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Låter som ett sten kul projekt A & A , ser fram emot film :)
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Vad åker ni med för styrväxel? Jag provade polarens 325:a utan servo på isen förra vintern och det var hopplöst att hinna ratta tillbaks när returerna kom. Det sitter väl samma växel original på 318is?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Orig styrväxel.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Med servo iof. Hade varit skönt med en snabbare, men va fan.

Det är inga tävlingar på Sonnboviken, bara lek på helgerna ibland.

Ska försöka fixa lite biler och en filmsnutt. Mototrummet lever inte upp till PPF standard, men det är även byggt på 1/4 av tiden, och det ser ändå rätt OK ut. Vi får väl se vad ni tycker.
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Jag har köpt några såna här Image
som jag gjort iordning o ska prova på min, en med 1,5 utväxling och en med 2,0.

Har kapat ett rattaxelrör och gjort fästbygel så den hamnar ovanför pedalerna.

Kommer ge antingen 2,05 eller 2,73 rattvarv.

Även fast man är försiktig och hinner känna av när bilen byter håll i kurvorna så är det inte lätt när det går undan och hoppar o far åt alla håll.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

den var tuff. Exakt var placerar man den? längst upp lr?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Det spelar ingen roll, där den passar bäst helt enkelt.
Finns massor med adapterstycken med olika splines.
Jag tänkte prova lite för de är billigare än en snabbare kuggstång.

Fast om man tänker ha på en bil som ska besiktas så får man gömma undan den lite för jag tror inte det är tillåtet.
/Per
a.k.a. Jevlar
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Exact vad skulle de kosta mig att få en sådan att dimpa ner i min brevlåda?
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Re: Projekt PPF on ice.

Post by Micke »

Bäckis wrote:Bilder kommer, både in action och motorrum mm.



Blire nå bilder? 8)
/M|cke F@.gner
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

wuffee wrote:Exact vad skulle de kosta mig att få en sådan att dimpa ner i min brevlåda?


1500-2000kr ungefär tror jag.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Glömde kameran, men det kommer i veckan.

Vi har rallat idag, men efter ca 2 varv så försvann 3:an i lådan :cry:

Blir en 325 låda nu, och den åker dit i veckan. Skulle tro att nästa helg blir sista chansen att åka iS på is.

Ska filma och ta lite bilder så ni får se busisen.
Post Reply