Pelko - 320 E30 M50B25 Turbo - ALLT TILL SALU.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

MathiasH wrote:
Chrille wrote:Porriga bilder... gött att det rör på sig...


Lurar på mitt bromservo men det är alltså E21 som gäller... Fick du modda fästerna något eller är det bara stången som måste kortas?


Tänkt på de, med dom 2 olika bromsservosarna. Skiljer det i prestanda om man säger så? Är e21 sämre än e30 ? Bör man inte byta till nån bra grej om man kör hög effekt. Eller kvittar de?


Folk som har bytt säger att skillanden är så liten så den inte märks.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Vet inte om kapacitet skiljer, men ett servo är ett servo... det är högerbenet som gör jobbet.. servot hjälper bara till...

Är det mindre så får man trycka lite hårdare på pedalen... Riktigt män kör utan bromservo, Är bara 23 år så jag vill inte räkna mig som man än, så jag köra gärna med bromsservo :wink:
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Chrille wrote:Vet inte om kapacitet skiljer, men ett servo är ett servo... det är högerbenet som gör jobbet.. servot hjälper bara till...

Är det mindre så får man trycka lite hårdare på pedalen... Riktigt män kör utan bromservo, Är bara 23 år så jag vill inte räkna mig som man än, så jag köra gärna med bromsservo :wink:


Ligger något i det du säger, 5 år yngre här :roll:

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Blev några timmar idag också.

Helsvetsade avgassystemet och byggde om sista biten så att ljuddämparen kom lite högre upp och rakare. Svetsade även dit två stycken 3" ändrör, dieselkrök kan man ha då man kör töörbo :D

När bilen börjar rulla så ska jag börja bygga ett nytt soppasystem vid sidan om och sedan bara slänga i, i samma veva försvinner org tanken och då bygger jag sidepipe.

Jag byggde även om E36 stödlagret så att den passade i karossen. Så nu sitter allt under bilen fastmonterat, sånär som på en bult.

Kommer mer imorgon...

Bilder:

Helsvetsat.
Image

Ljuddämparen.
Image

Måste få skryta nu när jag har lärt mig miggen ordentligt :D .
Image

Kardan och avgasrör på plats.
Image

Detta återstår, från grenrör till avgas.
Image

Sista biten.
Image

Bakifrån.
Image

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

den sista biten på avgas blir tajt..
ja höll på ett tag med mitt just på den biten.
fast du kanske har en bättre lösning än va jag hade :)
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Menar du innan röret går in i ljuddämparen? :D

Höll på ett jäkla tag med det också om du menar det, blev dock skitbra till slut.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Fick du alla turbogrejjer sålda? du borde ha lite hyllvärmare tills du har råd att smacka på agg :)

Blir nog en galet kul förstabil detdär! :twisted:
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Japp alla turbosaker försvann fort som attan :(

Jag hoppas den blir rolig, ska bli kul att se hur den går mot polarens S2 och polarens 330 E46. S2'an ska chippas och vad allt fjantigt nu heter, så det lutar la åt att man får ta en vecka i sommar och smacka på turbo. Får in lite mer pengar i juni-juli :D

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

pelko wrote:Menar du innan röret går in i ljuddämparen? :D

Höll på ett jäkla tag med det också om du menar det, blev dock skitbra till slut.

Mvh Mathias


ja menar precis från grenröret. ja ha de tajt vid krängninghämmarn..
hoppas du har en bra lösning
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

pelko wrote:Japp alla turbosaker försvann fort som attan :(

Jag hoppas den blir rolig, ska bli kul att se hur den går mot polarens S2 och polarens 330 E46. S2'an ska chippas och vad allt fjantigt nu heter, så det lutar la åt att man får ta en vecka i sommar och smacka på turbo. Får in lite mer pengar i juni-juli :D

Mvh Mathias


Okey, går ju visserligen att få tag i allt igen :)

Kör hela sommaren och smacka på turbo till sommaren 09 och häng av dina polare :twisted:
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

david__ wrote:
pelko wrote:Menar du innan röret går in i ljuddämparen? :D

Höll på ett jäkla tag med det också om du menar det, blev dock skitbra till slut.

Mvh Mathias


ja menar precis från grenröret. ja ha de tajt vid krängninghämmarn..
hoppas du har en bra lösning


Började med det igår, kommer lite bilder ikväll på hur jag löste det.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Blev ett par timmar idag också. Gjorde mest småsaker som att plugga anslutningar på spjället som inte kommer användas, drog fram vakumslangar till b.la bränsletrycksregulatorn. Jag fixade även remdragningen, den måste byggas om då jag kör utan servopump. Så en kortare rem skall bara inhandlas. Fixade inte remspännarskiten igår så idag tog jag med en del instruktioner och fixade det :D

Jag monterade även startmotorn och fixade dragningen för kylarvattnet. Sedan började jag dra kablarna för sprutet och fick klart allting utom vevtriggern och bredbandslambdan, men den ska ju startas utan lambda så.

Kommer mer imorgon ...

Bilder:

Maaassa papper för remspännaren.
Image

Såhär blir det fast med en kortare rem.
Image

Butplugg.
Image

Startmotorn på plats.
Image

Butpluggen på plats.
Image

Insug med spridare, BTR, vakumskit. Rengjordes ordentligt innan det stoppades på plats.
Image

Följande ställen är tattarmekade :D
Image

Såhär ser det ut idag. Inte mycket som sitter fast ordentligt dock.
Image

Image

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Två utav tre pedaler fungerar nu, fixade gasen idag. Återstår att lufta kopplingen sedan kan man bromsa, koppla, gasa och svänga. Sedan är det bara till 99% elarbeten nu för att starta så en uppstart är inte långt ifrån.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Ja jag hade tänkt att börja med det i helgen på riktigt. Jag har köpt box, bredbandsmlambda, avgastemp, mappsensor och lite sådant. Sedan använder man org vevtrigger, TPS, motortemp, lufttemp m.m.

Så man kör lite org och lite VEMS.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Post Reply