Mickes 328IX Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Mickes 328IX Turbo

Post by skarvsladden »

Nu är det väl min tur att lägga upp lite info om mitt turbobygge.
Bilen är en 325IX Touring -89.

Motor: M20B25

Block: Stressborrat, stresshonat, o-ringat
Topp: Svetstad ,portad samt Mirafrästa säten. ARP topplocksbult.
Fjädrar: Racefjädrar samt CrMo retainers
Ventiler: Rostfria raceventiler
Kam: Z45 turbo
Kolvar: Smidda custom ROSS kolvar
Stakar: Sten Parner 130 mm långa
Stödgördel: Egentillverkad för att passa IX
Vevaxel: m51 Diesel vev (82,8 mm slaglängd)
Turbo: Schwitzer S2 samt HX55 för framtida bruk
Grenrör: Egentillverkat av 42 mm turbrörsböjar.
Wastegate: HKS kopia 60 mm
Sprut / Tändning: Autronic SM4.
Spridare: 1680cc lågohmiga
Regulator: Aeromotive A1000
Bränslepumpar: Dubbla walbro i tank.
Bränsle: E85
Plenumkammare: Egenbyggd i aluminium
Spjäll: Volvo 960
Dump: 50 mm
Intercooler: 600x300x76.
Avgassystem: 3"
Växellåda: Getrag 260 med ZF- fördelningslåda
Diffar: Fram ombyggd för att klara effekten. Bak visco diff 3,91:1
Svänghjul och koppling: Lättat M20 svänghjul Sachs 618 tryckplatta 6-puckad sinterlamell
Last edited by skarvsladden on 10 Aug 2009, 21:44, edited 8 times in total.
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

lite bilder

Post by skarvsladden »

Rost :(
Image

Image

Image


Någon vecka senare:
Image
Grundlacken
Image

Lack
Image
Last edited by skarvsladden on 20 Apr 2008, 17:52, edited 3 times in total.
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Grenrörsbygge

Post by skarvsladden »

Lånade Bonjes jigg för att tillverka grenrör.

Skall bara dit med lite avgasbandage sen är jag rätt nöjd.

Image

Image

Image
Last edited by skarvsladden on 20 Apr 2008, 19:28, edited 1 time in total.
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Bakvagn

Post by skarvsladden »

Svarvade lite på jobbet o fixade bussningar till bakvagn ,kompletterade med powerflex sen lite färg.

Image

Image
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Megasquirt

Post by skarvsladden »

404
Last edited by skarvsladden on 22 Nov 2009, 22:20, edited 2 times in total.
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Lite grejor

Post by skarvsladden »

Parner stakar 130mm
Image

Spridarna
Image
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Någon som har en IX bakaxel?

Post by skarvsladden »

Någon som vill sälja en bakre diffklump till IX?
Letar även efter en fördelningslåda från en Ford Bronco lr liknande.


Bild på bottendel/oljepump:
Image

Klyven fördelningslåda:
Image
Image
Last edited by skarvsladden on 20 Apr 2008, 07:50, edited 1 time in total.
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Stödgördel

Post by skarvsladden »

404
Last edited by skarvsladden on 22 Nov 2009, 22:20, edited 1 time in total.
User avatar
Vigge
Posts: 132
Joined: 26 Feb 2006, 16:28
Location: Eskilstuna

Post by Vigge »

Joo dåå
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Fan va kul att se att någon prövar att ge 4-krafsarna en chans...
Är drivlinan (fördelningslkåda och framdiff) så klen som alla påstår... typ max 300hk...

För tittar man på din spec så ser det ut som att det lär bli bra mycket mer mos än så :wink:
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Post by E34 RRT »

intresannt bygge! fortsätt i samma stil! :D
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Post by skarvsladden »

Chrille wrote:Fan va kul att se att någon prövar att ge 4-krafsarna en chans...
Är drivlinan (fördelningslkåda och framdiff) så klen som alla påstår... typ max 300hk...

För tittar man på din spec så ser det ut som att det lär bli bra mycket mer mos än så :wink:



Ja bilen ska tappa lacken utav fartvinden..:P
Jag har siktat på ca 600-700hk
Vigge känner en som hade ca 500hk i sin IX den verkade hålla.
Drivlinan skall uppgraderas genom att sätta en bakaxel från en IX fram uppochned så att ingående axel går åt rätt håll då borde framdiffen hålla.:roll:
Men fördelningslådan borde klara 500-600HK ,ska förstärka den lite men man får akta sig för momentspikar. Tänke ta en fördelningslåda från en Ford Bronco den borde klara mer.
Last edited by skarvsladden on 21 Apr 2008, 17:53, edited 1 time in total.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Fy helvete va elak den kommer bli om du får det att hålla i hop...
Jävla monster :twisted:
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Post by skarvsladden »

Chrille wrote:Fy helvete va elak den kommer bli om du får det att hålla i hop...
Jävla monster :twisted:


Om den håller ihop så behöver man inte stanna när konstapeln vinkar in en.. :lol:
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

tjoa om du behöver delar.. har skrotat en ix :)
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

FYFAN VA COOOOOOOOLT!
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
skarvsladden
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2007, 07:45
Location: Eskilstuna

Lite delar

Post by skarvsladden »

Fick kam ,kamdrev ,lager ,packningar m.m idag :)
Image
Post Reply