Mickes 328IX Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- skarvsladden
- Posts: 55
- Joined: 21 Jun 2007, 07:45
- Location: Eskilstuna
Mickes 328IX Turbo
Nu är det väl min tur att lägga upp lite info om mitt turbobygge.
Bilen är en 325IX Touring -89.
Motor: M20B25
Block: Stressborrat, stresshonat, o-ringat
Topp: Svetstad ,portad samt Mirafrästa säten. ARP topplocksbult.
Fjädrar: Racefjädrar samt CrMo retainers
Ventiler: Rostfria raceventiler
Kam: Z45 turbo
Kolvar: Smidda custom ROSS kolvar
Stakar: Sten Parner 130 mm långa
Stödgördel: Egentillverkad för att passa IX
Vevaxel: m51 Diesel vev (82,8 mm slaglängd)
Turbo: Schwitzer S2 samt HX55 för framtida bruk
Grenrör: Egentillverkat av 42 mm turbrörsböjar.
Wastegate: HKS kopia 60 mm
Sprut / Tändning: Autronic SM4.
Spridare: 1680cc lågohmiga
Regulator: Aeromotive A1000
Bränslepumpar: Dubbla walbro i tank.
Bränsle: E85
Plenumkammare: Egenbyggd i aluminium
Spjäll: Volvo 960
Dump: 50 mm
Intercooler: 600x300x76.
Avgassystem: 3"
Växellåda: Getrag 260 med ZF- fördelningslåda
Diffar: Fram ombyggd för att klara effekten. Bak visco diff 3,91:1
Svänghjul och koppling: Lättat M20 svänghjul Sachs 618 tryckplatta 6-puckad sinterlamell
Bilen är en 325IX Touring -89.
Motor: M20B25
Block: Stressborrat, stresshonat, o-ringat
Topp: Svetstad ,portad samt Mirafrästa säten. ARP topplocksbult.
Fjädrar: Racefjädrar samt CrMo retainers
Ventiler: Rostfria raceventiler
Kam: Z45 turbo
Kolvar: Smidda custom ROSS kolvar
Stakar: Sten Parner 130 mm långa
Stödgördel: Egentillverkad för att passa IX
Vevaxel: m51 Diesel vev (82,8 mm slaglängd)
Turbo: Schwitzer S2 samt HX55 för framtida bruk
Grenrör: Egentillverkat av 42 mm turbrörsböjar.
Wastegate: HKS kopia 60 mm
Sprut / Tändning: Autronic SM4.
Spridare: 1680cc lågohmiga
Regulator: Aeromotive A1000
Bränslepumpar: Dubbla walbro i tank.
Bränsle: E85
Plenumkammare: Egenbyggd i aluminium
Spjäll: Volvo 960
Dump: 50 mm
Intercooler: 600x300x76.
Avgassystem: 3"
Växellåda: Getrag 260 med ZF- fördelningslåda
Diffar: Fram ombyggd för att klara effekten. Bak visco diff 3,91:1
Svänghjul och koppling: Lättat M20 svänghjul Sachs 618 tryckplatta 6-puckad sinterlamell
Last edited by skarvsladden on 10 Aug 2009, 21:44, edited 8 times in total.
- skarvsladden
- Posts: 55
- Joined: 21 Jun 2007, 07:45
- Location: Eskilstuna
lite bilder
Rost
Någon vecka senare:
Grundlacken
Lack
Någon vecka senare:
Grundlacken
Lack
Last edited by skarvsladden on 20 Apr 2008, 17:52, edited 3 times in total.
- skarvsladden
- Posts: 55
- Joined: 21 Jun 2007, 07:45
- Location: Eskilstuna
Grenrörsbygge
Lånade Bonjes jigg för att tillverka grenrör.
Skall bara dit med lite avgasbandage sen är jag rätt nöjd.
Skall bara dit med lite avgasbandage sen är jag rätt nöjd.
Last edited by skarvsladden on 20 Apr 2008, 19:28, edited 1 time in total.
- skarvsladden
- Posts: 55
- Joined: 21 Jun 2007, 07:45
- Location: Eskilstuna
Bakvagn
Svarvade lite på jobbet o fixade bussningar till bakvagn ,kompletterade med powerflex sen lite färg.
- skarvsladden
- Posts: 55
- Joined: 21 Jun 2007, 07:45
- Location: Eskilstuna
- skarvsladden
- Posts: 55
- Joined: 21 Jun 2007, 07:45
- Location: Eskilstuna
Lite grejor
Parner stakar 130mm
Spridarna
Spridarna
- skarvsladden
- Posts: 55
- Joined: 21 Jun 2007, 07:45
- Location: Eskilstuna
Någon som har en IX bakaxel?
Någon som vill sälja en bakre diffklump till IX?
Letar även efter en fördelningslåda från en Ford Bronco lr liknande.
Bild på bottendel/oljepump:
Klyven fördelningslåda:
Letar även efter en fördelningslåda från en Ford Bronco lr liknande.
Bild på bottendel/oljepump:
Klyven fördelningslåda:
Last edited by skarvsladden on 20 Apr 2008, 07:50, edited 1 time in total.
- skarvsladden
- Posts: 55
- Joined: 21 Jun 2007, 07:45
- Location: Eskilstuna
Fan va kul att se att någon prövar att ge 4-krafsarna en chans...
Är drivlinan (fördelningslkåda och framdiff) så klen som alla påstår... typ max 300hk...
För tittar man på din spec så ser det ut som att det lär bli bra mycket mer mos än så
Är drivlinan (fördelningslkåda och framdiff) så klen som alla påstår... typ max 300hk...
För tittar man på din spec så ser det ut som att det lär bli bra mycket mer mos än så
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
intresannt bygge! fortsätt i samma stil!
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
- skarvsladden
- Posts: 55
- Joined: 21 Jun 2007, 07:45
- Location: Eskilstuna
Chrille wrote:Fan va kul att se att någon prövar att ge 4-krafsarna en chans...
Är drivlinan (fördelningslkåda och framdiff) så klen som alla påstår... typ max 300hk...
För tittar man på din spec så ser det ut som att det lär bli bra mycket mer mos än så
Ja bilen ska tappa lacken utav fartvinden..
Jag har siktat på ca 600-700hk
Vigge känner en som hade ca 500hk i sin IX den verkade hålla.
Drivlinan skall uppgraderas genom att sätta en bakaxel från en IX fram uppochned så att ingående axel går åt rätt håll då borde framdiffen hålla.
Men fördelningslådan borde klara 500-600HK ,ska förstärka den lite men man får akta sig för momentspikar. Tänke ta en fördelningslåda från en Ford Bronco den borde klara mer.
Last edited by skarvsladden on 21 Apr 2008, 17:53, edited 1 time in total.
Fy helvete va elak den kommer bli om du får det att hålla i hop...
Jävla monster
Jävla monster
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
- skarvsladden
- Posts: 55
- Joined: 21 Jun 2007, 07:45
- Location: Eskilstuna
- skarvsladden
- Posts: 55
- Joined: 21 Jun 2007, 07:45
- Location: Eskilstuna
Lite delar
Fick kam ,kamdrev ,lager ,packningar m.m idag