Alpha Serivce/PPF: Projekt E21 dragrace 1048hk!!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

CumsteR
Posts: 64
Joined: 16 Dec 2005, 15:08

Post by CumsteR »

Bmwandreas wrote:Jag hade PT76 på min 525 i början.
Dvs en helt orig M20 med svarvade kolvar samt trimkam.
Jag hade fullt ladd = 1 bar vid 4000-4500 rpm.


Fy, det er jo kjempe bra da! Var det BB på den? Hvor mye ekstra blir det da...?
MVH Espen
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

Overcharged wrote:hur mycket flödade din m50 topp då om man får fråga?
bara nyfiken 8)


jag kan scanna pappret och lägger upp det snart
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

låter fint det!
men det roliga hade ju också varit att se hur mycket en portad topp ger så man har något att gämföra med!
men m50 toppen flödar väl ganska så bra har jag hört?
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

Image

ursäkta kvalitet men scannern är lite konstig och förminskade bilden lite för mkt
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
stian329
Posts: 115
Joined: 21 Nov 2005, 10:04
Location: Stavanger, Norwegen

Post by stian329 »

peppe wrote:Det hade varit riktigt mysigt att få en standard 325 topp flödad, sedan detta monster.

Kul att se skillnaden, 325 toppen är väll ändå inte helt så tokig från början. För att vara en standard kanal.


Jeg har flowdata på std 325i topp, på gateportet 325i topp og på en raceportet AMC(utbytes)topp :wink:

Som sug flödar std topp 222hk, gateportad 238hk og min nye raceportade AMC-top flödar over 260hk som sug... :D
E30 M3
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Trevligt, du har inget papper / diagram på det så man kan få läsa lite? :)

- Vi kan ta resten i PM så slipper vi pajja denna grymma projekt tråd.
ZVR
Posts: 36
Joined: 22 Nov 2005, 07:07
Location: Malmköping
Contact:

Post by ZVR »

Det här är alltså Bäckis gråa vi snackar om som nu är såld, inte SBR E21 den blåa?

Jag har alltid trott att M20 motorn va den 4-cylindriga...
Är inte så inne på BMWs motorer längre...

När ska du (Bäckis) börja med din dragracingmaskin då?

Är det också en M20 du ska bygga på?
Force by ZVR
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

CumsteR wrote:
Bmwandreas wrote:Jag hade PT76 på min 525 i början.
Dvs en helt orig M20 med svarvade kolvar samt trimkam.
Jag hade fullt ladd = 1 bar vid 4000-4500 rpm.


Fy, det er jo kjempe bra da! Var det BB på den? Hvor mye ekstra blir det da...?


Nej en vanlig med 0.81 avgashus.
BB kostar 3-4000 extra.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Så här ser det ut just nu:

Image

Image

Image
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

myket fint :!: och jag är så förbannat snål på ett insug utan plenum :twisted:
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

ZVR wrote:Det här är alltså Bäckis gråa vi snackar om som nu är såld, inte SBR E21 den blåa?

Jag har alltid trott att M20 motorn va den 4-cylindriga...
Är inte så inne på BMWs motorer längre...

När ska du (Bäckis) börja med din dragracingmaskin då?

Är det också en M20 du ska bygga på?


Min dragracemaskin, i grunden en M50, är mer eller mindre färdig, men inte ihopmonterad. Finns lite annat att göra nu, men jag ska försöka få ihop den i sommar om gaträsern vill fungera så jag slipper skruva med den.
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Ser jag lite galet kanske.. Men har ni helsvetsat från turbo till spjällhus? Varför i så fall?
Rädda att inte skarvarna ska hålla laddtrycket? (för jag förmodar att denna pjäs ska ladda några bar :wink: )
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Du ser nog lite galet:)
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Insuget är BMW porr på högnivå.
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Bmwandreas wrote:Du ser nog lite galet:)


Hehe, jasså de gör jag? Men vart är de blå siliconslangarna dÅ? vaa? :wink:
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Du ser skarven mellan ic och turbo.
Sen sitter det ingen slang vid spjället på bilden.
Anders Elenius
Posts: 212
Joined: 21 Nov 2005, 07:52
Location: Finland

Post by Anders Elenius »

Vad blir det för kompression i denna motor?
Locked