Några nackdelar med att "sneställa" motorn???

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Några nackdelar med att "sneställa" motorn???

Post by xelerator »

Som rubiken lyder.. finns det några nackdelar med att sneställa motorn o köra..

ur smörjning/kylning synpunkt.. arbetssynpunkt för invärtas delar i motorn etc...

funderar på det då grenröret tar i balken o jag ev. måste kapa i den.. vill helst inte göra det så ja tänkte om man kanske skulle kunna ställa motorn nån cm högre upp än orig på motorfästet som sitter på avgassidan.. på andra sidan kör man som vanligt...

e de åt hel**te dumt eller kan det funka????

mvh
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Det brukar fungera bra, inte för mycket bara, då kanske du får bygga om pickupen så att du inte suger torrt vid kraftiga svängar. Ur kylningssynpunkt blir det inget sämre, möjligtvis ur luftningssynpunkt.

Tänk på att om du bygger upp motorfästet på ena sidan bör du sätta ett lägre på andra sidan, annars får du brytningar i motorfästena och de KOMMER att gå av såvida du inte gjort egna än de mindre exotiska gjutna orginal.
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

ok.. men säg att jag höjer den med typ 1-1.5cm.. e de lugnt då ur smörjningssynpunkt???

skulle ja inte tex kunna sätta en bult på bulten för motorfästet som sitter i karrossen, o därefter slänga på motorn.. på så sätt höjer jag ju "sittpunkten" för motorn på ena sidan...

e de lugnt o göra så o kommer fästena att hålla, eller borde ja bygga nya motorfästen (jobbigt :cry: :oops:) som har en höjdskillnad...
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Försök isf att byta motorkudde till en högre, en mutter som anläggningsyta mot framvagnsbalken kommer att resultera i att balken går sönder om du inte förstärker den.
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

ok...
så att köra med en högre motorkudde borde va lugnt alltså...
då borde jag inte få några problem med smörjningen ifall ja skaffar en motorkudde som e 1-1.5cm högre???

men vart får ja tag på en sådan motorkudde?? blir de o göra en själv eller??
Post Reply