Chrille - BMW E30 M50 M-Tech II Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Chrille wrote:
moonzhine wrote:jo men de måste väl vara bra pilligt med kammarna kvar..
är ju ingen sak att plocka bort dom heller..
ang hylsan passar 7mm på dom 3 bultarna i framkant..


Nope var inte pilligt med kammarna kvar i.

3 mindre bultar i framkant??? 2 st är det väl bara.
Prövat med vanlig 7mm hylsa men den går bara runt.


En eller två är väl samma bult som kedjesträckaren sitter i..
V8
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Ja visst var det så, helvete vad jag slet och bankade innan det gick upp ett ljus, Är alltid bra att vara två när man tänker :wink:

Tog ju även ett tag innan jag fattade att man var tvungen att vrida runt motorn för att få ut vanosen.

Image

Image

Image

Image

Image




Min torxhylsa passade ju inte till de främre försänkta små bultarna eftersom den hade 3/8 infästning och blir så stor uppe till.

Image



Efter att varit på allas vår favorit varuhus med trädgårdstillbehör och lite bildelar och skulle köpa en lös Torx E8 med 1/4 infästning så slutade med att det blev en hel torxsats. Alltid bra att ha, Nu e skiten dän i alla fall.


Image
Image
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Känner igen det med torxen i framkant! Bytte dom själv till insex.

Vad har du för planer till motorn i övrigt då?
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

upp med motorspec och effektmål så jag ser hur mycket du tänkt köra från mig 8)
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Spec ska finnas längre bak i tråden tror jag.. Blir typ orginal...

I går tvättades och målades blocket.

Image

Image
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Sådär, kammarna bortplockade.

Ställde dem så att bara tryck fanns på 1 ans cylinder enligt tips på PelicanTech, lossade 1 ans överfall sist.

Image

Image
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

ser nice ut! ska bli kul om man får se bilen live i sommar =)
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Daniel_J
Posts: 6
Joined: 25 Feb 2008, 22:59
Location: Järfälla

Post by Daniel_J »

Tjaba!

Lycka till med allt bygge framöver!
BMW 325 E30 ja tack!
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Tack för kommentarerna.... det ska nog att få i hop den här skiten till slut.


Eftersom de flesta kör med silvrig eller svart ventilkåpa och remhjul ville jag pröva något annat...

Ser ju rätt fjantig ut nu men kanske inte blir så "hEj JAg e fJoRTon År oCH LuKTar KisS" när det väl kommer på motorn/bilen,
Vad tror ni?

Image
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

jag tror att de oranga kommer matcha vääldigt fint när de väl sitter på bilen.. tror inte du kommer lukta 14åring för de ;)

Mvh
Uffe
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Har jag en härmapa i sikte? :wink:
Image

Just kiddin, det är bra fint med orange/röd ventilkåpa m.m.

Kommer bli fint det där Chrille!

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Sedär ja.. Skönt att se att man inte är ensam :)

Jag har beställt Image -packning och Image -bultar.

Så fort de kommit är det dags att banka ihop motorn igen.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Toppen e hämtad från planing...

Oljereturen fixad... lite dum vinkel men va fan...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
k3ZZk
Posts: 156
Joined: 08 Jun 2006, 13:19
Location: västerås

Post by k3ZZk »

hahaa det den där färgen är ju lyx en annan kör me ung samma färg som peppe har på sitt block! baby blått block och ventilkåpa!....DET kommer blir en :"HEj Jag Är FjorTon ÅR ocH lukTAR KISs" =)hahaha! ha det bra och lycka till!

mvh steve!
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Toppen nyplanad och fin:

Image
Image


Dags kasta i det jag rensade ut:

Image
Image
Image
Image
Image


Passade även på att lacka lite:

Image
Image


MLS packning och ARP-bultar:

Image
Image
Image
Image




packning känns ju sjukt jävla tjock... räcker verkligen kedjan?






Avslutar med en lite bild på hur det blev med remhjulen:

Image
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Skall tydligen vara tight med en ny kedja med mlsen. Behövde kämpa lite för att få på drevet på kammen men inget allvarligt.

Vad använde du för hylsa när du lossade toppen med kammar och bryggorna monterade?
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

ippe wrote:Skall tydligen vara tight med en ny kedja med mlsen. Behövde kämpa lite för att få på drevet på kammen men inget allvarligt.

Vad använde du för hylsa när du lossade toppen med kammar och bryggorna monterade?



Ska ju köra med original kedjan 23K mil så det borde väl gå då antar jag.. slapp och uttänjd :)


använde mig av vanlig biltema torxhylsa med 3/8 infästning samt förlängare.
inga problem alls att komma åt... Behövde inte ans anväda led..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Post Reply