Ritning till justeringskit?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

kallevedlund

Post by kallevedlund »

borde ju gå att göra såhär..
fräsa brickan med spår i, mycket enkelt. Edan bara svavrva en bricka som man borrar ett excentriskt hål i. Svetsa sedan brickan på en insexbult av rätt längd...

Image
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
peppe
Moderator

Post by peppe »

Skurt har du missat att det är vad vi har pratat om hela tiden, förutom att bultarna kommer från E34 M5 eller E39.

Skiljer 1mm i längd mellan E34 M5 och E39 bultarna tydligen.

Henka: Jag "fick" mina bultar, men dom går att köpa på BMW. M5 bultarna beställde jag idag åt en kompis, det blev 170kr för 2st bultar, 4st brickor.
kallevedlund

Post by kallevedlund »

vad jag menar är att istället för att köpa dessa bultar svarva en bricka tar typ 5 min...

Image

borra 12 mm hål som på bilden, i med en m12 insex, svetsa fast. På andra sidan där muttern är är brickan lös och används bara som förstärkning.
Då får man den längd på bulten man vill ha...
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Visst kan man svarva egna brickor, frågan är bara om det är värt besväret?

På BMW´s bultar finns det även styrning på brickan som sitter på muttersidan genom att det är en flik som går i ett spår i bulten. Detta medför att det inte finns någon risk att bulten hamnar snett och att det då kan bli brytningar i fästet och bussningen.
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Har för mig brickan kostar 10kr, så man köper nog färdig:)
kallevedlund

Post by kallevedlund »

M3JONAS wrote:Visst kan man svarva egna brickor, frågan är bara om det är värt besväret?

På BMW´s bultar finns det även styrning på brickan som sitter på muttersidan genom att det är en flik som går i ett spår i bulten. Detta medför att det inte finns någon risk att bulten hamnar snett och att det då kan bli brytningar i fästet och bussningen.

om dom har dom styrningarna så är det helt klart bättre o köpa dom, blir jobbigt att tillverka...
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
Bonje

Post by Bonje »

Jag sladdade förbi BMW i dag innan jobbet och fick mäta lite hastigt på E34 exenterbulten. Jag blev lite besviken på den justeringsmån som den tillåter.. :(

Brickan mäter 27,6 mm i diameter. Bulten sitter bara 1,8 mm förskjuten från entrum.
Det ger alltså bara en justeringsmån på 3,6 mm.
Det kanske duger till toe justering, men camber de vet i fan.

Jag tycker det var en bra förslag som mr skurt kom med. Plattorna som man svetsar fast på fäsöronen på balken tillåter faktis 12 mm justering!
peppe
Moderator

Post by peppe »

Okej, ger det bara 3,6mm justering är det ju verkligen bortkastade pengar.

Riktigt skumt, folk säger ju att det funkar med dom bultarna?
kallevedlund

Post by kallevedlund »

Bonje wrote:Jag sladdade förbi BMW i dag innan jobbet och fick mäta lite hastigt på E34 exenterbulten. Jag blev lite besviken på den justeringsmån som den tillåter.. :(

Brickan mäter 27,6 mm i diameter. Bulten sitter bara 1,8 mm förskjuten från entrum.
Det ger alltså bara en justeringsmån på 3,6 mm.
Det kanske duger till toe justering, men camber de vet i fan.

Jag tycker det var en bra förslag som mr skurt kom med. Plattorna som man svetsar fast på fäsöronen på balken tillåter faktis 12 mm justering!

Frågan är ju om det fungerar med excenterbricka bara på ena sidan. Blir ju genast mycket krångligare om man måste fräsa ett spår i bulten för att styra brickan på "muttersidan"...
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
kallevedlund

Post by kallevedlund »

peppe wrote:Okej, ger det bara 3,6mm justering är det ju verkligen bortkastade pengar.

Riktigt skumt, folk säger ju att det funkar med dom bultarna?

Klart det fungerar, men känns ju dunt att inte få ordentliga justeringsmarginaler när man ändå håller på..
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
Bonje

Post by Bonje »

[/quote]Klart det fungerar, men känns ju dunt att inte få ordentliga justeringsmarginaler när man ändå håller på..[/quote]

Precis min åsikt.. ska de va så ska det va ordentligt!

Det verkar bli till att svarva egna brickor med 6 mm exentriskt hål och sedan svetsa på en bult med rätt längd.

:idea: Eller varför inte rita upp en bricka i caden så man får styrningen för det spår man får fräsa i bulten också..

>Bmwandreas. Förstod jag rätt att ni har beställt hem plattorna man svetsar på balken? Pris på dom isf?!
Henka.

Post by Henka. »

Man skulle ju också kunna laserskära ut brickorna och fräsa spår i bultarna?!
Henrik Back
ragge_c

Post by ragge_c »

fixa ritning så fixar jag skärning,, =)
kallevedlund

Post by kallevedlund »

ragge_c wrote:fixa ritning så fixar jag skärning,, =)

inga problem kan fixa ihop en ritning på excenterbrickorna imorn
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
peppe
Moderator

Post by peppe »

Ja, är det så att M5 och E39 bultarna ger lite slag är man ju inte intresserad av dom.

- Jag köpte gärna en bricka, och bult eller vad det nu kan tänkas vara.
kallevedlund

Post by kallevedlund »

tänkte på at det kanske behäver vara finare snitt än det som blir med laser, fast det har ju kanske inte så stor betydelse, man använder ju bara brickan vid justeringen, sen kommer den ju att sitta stilla...
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
Post Reply