Ritning till justeringskit?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- kallevedlund
Skurt har du missat att det är vad vi har pratat om hela tiden, förutom att bultarna kommer från E34 M5 eller E39.
Skiljer 1mm i längd mellan E34 M5 och E39 bultarna tydligen.
Henka: Jag "fick" mina bultar, men dom går att köpa på BMW. M5 bultarna beställde jag idag åt en kompis, det blev 170kr för 2st bultar, 4st brickor.
Skiljer 1mm i längd mellan E34 M5 och E39 bultarna tydligen.
Henka: Jag "fick" mina bultar, men dom går att köpa på BMW. M5 bultarna beställde jag idag åt en kompis, det blev 170kr för 2st bultar, 4st brickor.
- kallevedlund
Visst kan man svarva egna brickor, frågan är bara om det är värt besväret?
På BMW´s bultar finns det även styrning på brickan som sitter på muttersidan genom att det är en flik som går i ett spår i bulten. Detta medför att det inte finns någon risk att bulten hamnar snett och att det då kan bli brytningar i fästet och bussningen.
På BMW´s bultar finns det även styrning på brickan som sitter på muttersidan genom att det är en flik som går i ett spår i bulten. Detta medför att det inte finns någon risk att bulten hamnar snett och att det då kan bli brytningar i fästet och bussningen.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Bmwandreas
- Moderator
- kallevedlund
M3JONAS wrote:Visst kan man svarva egna brickor, frågan är bara om det är värt besväret?
om dom har dom styrningarna så är det helt klart bättre o köpa dom, blir jobbigt att tillverka...
Jag sladdade förbi BMW i dag innan jobbet och fick mäta lite hastigt på E34 exenterbulten. Jag blev lite besviken på den justeringsmån som den tillåter..
Brickan mäter 27,6 mm i diameter. Bulten sitter bara 1,8 mm förskjuten från entrum.
Det ger alltså bara en justeringsmån på 3,6 mm.
Det kanske duger till toe justering, men camber de vet i fan.
Jag tycker det var en bra förslag som mr skurt kom med. Plattorna som man svetsar fast på fäsöronen på balken tillåter faktis 12 mm justering!
Brickan mäter 27,6 mm i diameter. Bulten sitter bara 1,8 mm förskjuten från entrum.
Jag tycker det var en bra förslag som mr skurt kom med. Plattorna som man svetsar fast på fäsöronen på balken tillåter faktis 12 mm justering!
- kallevedlund
Bonje wrote:Jag sladdade förbi BMW i dag innan jobbet och fick mäta lite hastigt på E34 exenterbulten. Jag blev lite besviken på den justeringsmån som den tillåter..
Frågan är ju om det fungerar med excenterbricka bara på ena sidan. Blir ju genast mycket krångligare om man måste fräsa ett spår i bulten för att styra brickan på "muttersidan"...
- kallevedlund
[/quote]Klart det fungerar, men känns ju dunt att inte få ordentliga justeringsmarginaler när man ändå håller på..[/quote]
Precis min åsikt.. ska de va så ska det va ordentligt!
Det verkar bli till att svarva egna brickor med 6 mm exentriskt hål och sedan svetsa på en bult med rätt längd.
Eller varför inte rita upp en bricka i caden så man får styrningen för det spår man får fräsa i bulten också..
>Bmwandreas. Förstod jag rätt att ni har beställt hem plattorna man svetsar på balken? Pris på dom isf?!
Precis min åsikt.. ska de va så ska det va ordentligt!
Det verkar bli till att svarva egna brickor med 6 mm exentriskt hål och sedan svetsa på en bult med rätt längd.
Eller varför inte rita upp en bricka i caden så man får styrningen för det spår man får fräsa i bulten också..
>Bmwandreas. Förstod jag rätt att ni har beställt hem plattorna man svetsar på balken? Pris på dom isf?!
- kallevedlund
- kallevedlund