Pelko - 320 E30 M50B25 Turbo - ALLT TILL SALU.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Jag slet min åt helvete. Ska väll vara för bensinångorna eller liknande.
Ingen som vet det ang. lutningen?
Mvh Mathias
Ingen som vet det ang. lutningen?
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Ballfroog wrote:Jag skruvade med min e30 igår o såg att det satt en behållare över bakdäcket vid tanklocket. Ser ut som en spolarvätska behållare vad är den till? förmodar att den är till tanken men var tar slangarna vägen och kan man fimpa den o plugga utgångarna ?
mvh Rasmus
Bensin måst ju ha någon stans att ta vägen vid temperaturväxlingar då du har full tank
Nja lite trögt går det men det ska nog kunna ta fart igen snart. Väntar på att få hem allt material först och så ska jag och pappa svetsa klart det som återstår. Sedan blir det till att köra på tills den blir startklar då jag har alla komponenter utöver VEMS, vilket beställs inom 3v.
Mvh Mathias
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
M3-emil wrote:Vart beställer man VEMS?
Kul att följa ditt projekt
Du kan kolla på VEMS forumet och kontakta lite olika personer beroende på var i landet du bor.
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Har varit dött här ett tag men idag åkte jag till garaget igen och började lite smått. Fick gjort en hel del trots att jag enbart var där dryga tre timmar.
Jag tog hem en IS läpp i veckan så jag började med att slipa och spackla till den, sedan grundade jag den i väntan på riktig lack. Jag slipade bort all bodykitskit-sak på stötfångaren också så den blev plåtren, sedan grundade jag den också. Det blev bra mycket finare efter detta.
Jag fick hem min efterlängtade 328 E36 kardan som jag även monterade, dock får jag modda stödlagret lite så det passar bättre. Så nu sitter hela drivlinan ihop, återstår dock lite finjusteringar.
Imorgon ska jag köpa 3" rör och börja snickra ihop ett avgassystem.
Bilder:
Stötfångaren innan slipning, lite taget i mitten redan.
IS-läppen innan jag började med den.
Plåtrent på stötfångaren, all rost slipades också bort med en roterande stålborste.
Grundat IS-läppen samt stötfångaren.
Kardanen med hardyskiva.
Passade på lådan och allt sånt.
Sedan kapade jag till en bit vinkeljärn som ska stå som grund för växellådsbalk. Borrade lite hål i den i pelarborren.
Monterad på bilen. Kommer bli 100% stum montering utav lådan med rör mellan låda och balk. Mer bilder på det senare i helgen.
Kardanen halvt monterad.
Kardanen är så mycket utsträckt så att jag inte kan skruva på denna "koppen". Det är ju inte bra att det kommer in skit i splinsen, hur löser man det smidigast?
Provmonterade läppen tillsammans med stötfångaren på bilen. Blev riktigt sjysst!
Slipade och lackade gälarna.
Sedan var det dags att åka hem och låta ängeln fortsätta vaka över bilen
Mvh Mathias
Jag tog hem en IS läpp i veckan så jag började med att slipa och spackla till den, sedan grundade jag den i väntan på riktig lack. Jag slipade bort all bodykitskit-sak på stötfångaren också så den blev plåtren, sedan grundade jag den också. Det blev bra mycket finare efter detta.
Jag fick hem min efterlängtade 328 E36 kardan som jag även monterade, dock får jag modda stödlagret lite så det passar bättre. Så nu sitter hela drivlinan ihop, återstår dock lite finjusteringar.
Imorgon ska jag köpa 3" rör och börja snickra ihop ett avgassystem.
Bilder:
Stötfångaren innan slipning, lite taget i mitten redan.
IS-läppen innan jag började med den.
Plåtrent på stötfångaren, all rost slipades också bort med en roterande stålborste.
Grundat IS-läppen samt stötfångaren.
Kardanen med hardyskiva.
Passade på lådan och allt sånt.
Sedan kapade jag till en bit vinkeljärn som ska stå som grund för växellådsbalk. Borrade lite hål i den i pelarborren.
Monterad på bilen. Kommer bli 100% stum montering utav lådan med rör mellan låda och balk. Mer bilder på det senare i helgen.
Kardanen halvt monterad.
Kardanen är så mycket utsträckt så att jag inte kan skruva på denna "koppen". Det är ju inte bra att det kommer in skit i splinsen, hur löser man det smidigast?
Provmonterade läppen tillsammans med stötfångaren på bilen. Blev riktigt sjysst!
Slipade och lackade gälarna.
Sedan var det dags att åka hem och låta ängeln fortsätta vaka över bilen
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Vem har sagt att jag ska köra med en HX50?
Jag ska köra med en HX40 med avgashus 14 vilket kommer ge ett ganska brett register tror jag.
Sedan är det omöjligt att säga när man får ett visst tryck på en motor då det är miljoner faktorer som spelar roll.
Mvh Mathias
Jag ska köra med en HX40 med avgashus 14 vilket kommer ge ett ganska brett register tror jag.
Sedan är det omöjligt att säga när man får ett visst tryck på en motor då det är miljoner faktorer som spelar roll.
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Jo det är skönt att vara igång igen Philip!
Idag blev det ett par timmar och bland annat så slipade jag klart golvet för att sedan dra på med svart färg. Det blev helt okej med tanke på omständigheterna, men nu är det lågprioriterat då bilfan ska starta först och sedan blir det seriös lack inför nästa år. Ska lacka klart bakre delen utav golvet imorgon och kapa klart hatthyllan och även fäste takluckan. Sedan kan man montera i stolar och dörrar och se glad ut.
Jag grundade även massa fula kåpor för bränslepumparna och den skiten, ska lacka dem i någon ball färg som bryter av det svarta, koolT!
Jag trodde även att jag kunde svetsa ihop växellådsbalken idag men sen kom jag att tänka på att det vore en bra ide att anpassa spakstället först, så det får jag modifiera innan jag kan svetsa ihop allt.
Imorgon ska jag som sagt göra klart invändigt och köpa avgasrör rör
Bilder:
Böjde till staget i spakstället så den inte tar i hardyn.
Polarn ville inte ha töörbo i sin 330 E46 men den passade rätt gött.
Kass bild på golvet. Får ta med stativ någon dag, tar man med blixt ser det allan ut.
Grundade kåpor.
Lekte lite med slutartiderna, höhö.
Mvh Mathias
Idag blev det ett par timmar och bland annat så slipade jag klart golvet för att sedan dra på med svart färg. Det blev helt okej med tanke på omständigheterna, men nu är det lågprioriterat då bilfan ska starta först och sedan blir det seriös lack inför nästa år. Ska lacka klart bakre delen utav golvet imorgon och kapa klart hatthyllan och även fäste takluckan. Sedan kan man montera i stolar och dörrar och se glad ut.
Jag grundade även massa fula kåpor för bränslepumparna och den skiten, ska lacka dem i någon ball färg som bryter av det svarta, koolT!
Jag trodde även att jag kunde svetsa ihop växellådsbalken idag men sen kom jag att tänka på att det vore en bra ide att anpassa spakstället först, så det får jag modifiera innan jag kan svetsa ihop allt.
Imorgon ska jag som sagt göra klart invändigt och köpa avgasrör rör
Bilder:
Böjde till staget i spakstället så den inte tar i hardyn.
Polarn ville inte ha töörbo i sin 330 E46 men den passade rätt gött.
Kass bild på golvet. Får ta med stativ någon dag, tar man med blixt ser det allan ut.
Grundade kåpor.
Lekte lite med slutartiderna, höhö.
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Fint att det går framåt här! Jag lär nog få fixa mitt växelstag också.. Böjde du det så mycket som man ser på bilden, eller fick du ta mer?
Jag undrar om din växellåda är kortare än min? Eller varför blev det så mycket synligt på splinsen?
(kul att leka med kameran också hehe)
Jag undrar om din växellåda är kortare än min? Eller varför blev det så mycket synligt på splinsen?
(kul att leka med kameran också hehe)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Så som det ser ut på bilden, så finns det ingen risk att hardyn tar i. Men då jag måste bygga shortshift för att få i andra växlar än trean och femman (:D) så kommer staget komma närmare hardyn, så jag vet inte om det blir den slutgiltiga "böjjen".
Då fästet på 328 stödlagret är för stort för att passa i org E30 fästet så har jag inte fått upp kardanen ordentligt i kardantunneln och ju längre upp jag får kardanen ju kortare blir den. Så jag tror det kommer passa sedan då jag har fått upp kardanen ordentligt, tänkte inte till sist
Mvh Mathias
Då fästet på 328 stödlagret är för stort för att passa i org E30 fästet så har jag inte fått upp kardanen ordentligt i kardantunneln och ju längre upp jag får kardanen ju kortare blir den. Så jag tror det kommer passa sedan då jag har fått upp kardanen ordentligt, tänkte inte till sist
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Jo det ska fungera men det krävs ungefär 10 min modifiering för att det skall passa med E36 stödlagret.
Mvh Mathias
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Idag kapade jag bort hela innertaket, sågade bort rosthålet i taket (hur man nu kan såga bort ett hål), sågade bort hela hatthyllan och kapade även bort reservhjulsbaljan. Sedan kladdade jag på lite grundfärg i motorrummet, ska ta resten då motorn är ur och jag har slipat klart.
Ska nästan bli roligare att se vad den väger än och starta den
Bilder:
Maskerade och kapade AC hålet.
Började kapa innertaket.
Innertak och reservhjulsbalja.
Blev gött med plats, ska göra en öppningsbar lucka över hålet så man kan leka med bakaxeln smidigare.
Grundat.
Bilen.
Mvh Mathias
Ska nästan bli roligare att se vad den väger än och starta den
Bilder:
Maskerade och kapade AC hålet.
Började kapa innertaket.
Innertak och reservhjulsbalja.
Blev gött med plats, ska göra en öppningsbar lucka över hålet så man kan leka med bakaxeln smidigare.
Grundat.
Bilen.
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com