Hjälp med sprut!!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
egnesund
Posts: 145
Joined: 11 Dec 2005, 16:05
Location: Västerås

Hjälp med sprut!!

Post by egnesund »

Är de någon som vet ett sprut som klarar av att styra vanos på m3 3.0
aktivt eller liknande v-tech stil?
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

varför inte plocka bort vanos?
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
egnesund
Posts: 145
Joined: 11 Dec 2005, 16:05
Location: Västerås

Post by egnesund »

orka=) sen blir de ju bättre med en fungerande vanos och turbo ihop=)

nån aning om annars ifall jag nu tar bort den om de finns nå färdiga kåper att ersätta den med?

och vad ska jag göra med oljan till vanos? plocka pumpen och hela skiten eller?
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
Burn0ut
Posts: 452
Joined: 20 Nov 2005, 14:11
Location: Kågeröd
Contact:

Post by Burn0ut »

Autronic sm4 kan. Men vanosen på 3.0an är ju bara av eller på.
Porsche 996 GT2
BMW 1602
BMW 2002
Mazda RX-4
Volvo 245 med V8 :P
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Tycker att man borde kunna styra Vanos på en enkel vanos motor med de flesta spruten om det bara krävs en signal av/på. Det finns massor av sprut med programerbara utgångar.
egnesund
Posts: 145
Joined: 11 Dec 2005, 16:05
Location: Västerås

Post by egnesund »

den är inte bara av eller på, den justeras över hela registret, en v-tech däremot är av eller på.

De verkar inte vara någon här annars som har settat ner och försökt ställa in vanosen också?
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
Flaxis
Posts: 195
Joined: 22 Nov 2005, 03:51
Location: gbg

Post by Flaxis »

egnesund wrote:den är inte bara av eller på, den justeras över hela registret, en v-tech däremot är av eller på.

De verkar inte vara någon här annars som har settat ner och försökt ställa in vanosen också?


Enkel vanos ÄR 2-steg, av-på kalla det vad du vill...
Dubbel vanos däremot av den typen du beskriver...
Är det något du undrar gällande detta så kolla in på polarens sida www.limmet.se
På hans bil/motor används vanos, denna styrd utav en kanal i hans Haltech e11v2-sprut...
//Flaxis
förvirrad!!!
emil
Posts: 177
Joined: 22 Nov 2005, 08:45
Location: Skellefteå

Post by emil »

Enda problemet man åker på vid styrning av en sådan är väl att det blir lite mixter för att prova flytta varvtalet, om inte insprutningen har stöd för 2 separata tabeller vid avslagen/påslagen vanos.
egnesund
Posts: 145
Joined: 11 Dec 2005, 16:05
Location: Västerås

Post by egnesund »

måste bara säga att du fortfarande har fel gällande enkel vanos, jobbar som mekaniker på bmw och vi håller på med dem relativt ofta och om du har tillgång till verktyg för att komma åt databoxen och läsa av värdetabellen så ser du detta.

dubbel vanos är samma sak bara det att de sitter en vanos enhet på insugsidan och en på avgassidan.

så förväxla ej detta med enklare enheter liknande v-tech.

samt om de vore så simpelt så skulle du ju ej behöva en egen databox bara för vanosen eller hur?
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
egnesund
Posts: 145
Joined: 11 Dec 2005, 16:05
Location: Västerås

Post by egnesund »

glömde bort att skriva att enkel vanos går att styra av/på men då får du inte den funktion som den har som original då den inte avänds bara av och på utan regleras konstant,
sen att de går att styra av/på är en annan sak.. men de jag vill är att kunna använda vanosen som den fungerar original.
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det kan du med SM4.
Post Reply