Prog eller ställbar BTR till m20 snikturbo?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Prog eller ställbar BTR till m20 snikturbo?

Post by Nisse Järnet »

Vilket är att föredra vid en "vanlig" snikkonvertering? (svarvade kolvar + mls och arp)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
brun
Posts: 134
Joined: 20 Nov 2005, 17:28
Location: fiskvik/Bergsjö

Post by brun »

progressiv ställbar btr. 3mm mls+arp
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Jasså, finns det sånt också :lol: Tänkte riva hela maskin och se över lager osv. och passa på att svarva kolvarna mm. så en 3mm arp känns onödig?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
brun
Posts: 134
Joined: 20 Nov 2005, 17:28
Location: fiskvik/Bergsjö

Post by brun »

mls å arp är ju alldrig onödigt, men ska du svarva så kan du ha orginal tjoklek på mls packningen
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Eller så o-ringar du och dunkar ihop det med orginal packning.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

brun wrote:mls å arp är ju alldrig onödigt, men ska du svarva så kan du ha orginal tjoklek på mls packningen
Ja det var så jag menade, sorry :) (att 3mm var onödigt alltså)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

peppe wrote:Eller så o-ringar du och dunkar ihop det med orginal packning.
Ja det är det som är det svåra valet! Aja, får väl se hur det blir :shock:
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
jeppan
Posts: 251
Joined: 19 Dec 2005, 15:58
Location: Kallinge

Post by jeppan »

när du ändå har maskinen lyft så kan du ju lika gärna o-ringa.
Jesper Gustavsson
0733/52 26 88
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

jeppan wrote:när du ändå har maskinen lyft så kan du ju lika gärna o-ringa.
Jo det är sant, är väl bara att ta ur tråden om man kör ARP?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
tobbe tlrecond
Posts: 959
Joined: 20 Dec 2005, 17:59
Location: vagnhärad
Contact:

Post by tobbe tlrecond »

Nisse Järnet wrote:
jeppan wrote:när du ändå har maskinen lyft så kan du ju lika gärna o-ringa.
Jo det är sant, är väl bara att ta ur tråden om man kör ARP?

vitsen med mls är att man slipper svarva kolvar mm bara lyfta toppen o montera. Då behöver du ju inte lyfta ur motorn man spar tid.
Har man mls så ska man ha Arp!.
svarvar du kolvar så kör man med oringning och orginalpackning
och arp!
självklart kan man ha mls 1,8mm och svarvade kolvar men det blir mer jobb och lite dyrare fast inte i längden. Om man måste riva toppen några gr:wink: ! Då blir det dyrare med oringning och orginal packning.
Tobbe. L
Mob 070-5631319

7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Bilen går iof som en klocka men har gått dryga 25000 mil, så jag tänkte ändå byta lager och oljepump osv :) Då kan man ju lika gärna svarva kolvarna :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

har du ändå ur motorn å tar isär den så är det klart att du ska o-ringa blocket å byta allt som är dåligt, nått annat vore ju som sagt redigt dumt.
tjockare toppackning är ju bara en genväg om man inte orkar ta ut/å isär motorn
User avatar
jeppan
Posts: 251
Joined: 19 Dec 2005, 15:58
Location: Kallinge

Post by jeppan »

knotan wrote:har du ändå ur motorn å tar isär den så är det klart att du ska o-ringa blocket å byta allt som är dåligt, nått annat vore ju som sagt redigt dumt.
tjockare toppackning är ju bara en genväg om man inte orkar ta ut/å isär motorn


håller med "knotan" helt och hållet. men om du bara ska byta ram och vevlager så behöver du ju inte lyfta ur motorn de gjorde jag och en kompis på plats på en 164 sugis bara att släppa fästena och spänna upp den så gott det går. då sparar du ju tid då är det ju ide att börja fundera på mls.. men om du ska lyfta ur maskinen ska du ju helt klart o-ringa.
Jesper Gustavsson
0733/52 26 88
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Varför tror ni att o-ringning är bäst? Är nog likvärdigt med MLS. Verkar ju kosta lika mycket åxå, men då går MLS att återanvända..
Apoptygma
Posts: 35
Joined: 15 Jan 2006, 22:20
Location: Uppsala

Post by Apoptygma »

Är det någon som lyckats ha sönder en mls-packning? Om den nu skulle gå sönder är det ju inte kul. O-ringning skall väl hålla o skulle packningen gå sönder så kostar den ju iaf inte lika mkt pengar som en ny mls...

Låter tankarna flyga fritt (detta är mitt resonemang)...
/Apoptygma

Kärrorna:
BMW 325 -88 (projektbilen)
BMW M3 GT -95 (ögonstenen)
Post Reply