e36 m3 m50b30 Pt6766 Bromsad 840whp 1170wnm i Dynapack

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Någon som har en susning om vad min turbo klarar av att leverera?

Hoppas på att kunna ladda minst 1 bar och landa på kring 400 friska ?

Turbonetics T3/T4 Stage 3 wheel. 0.63 instansat i avgashuset.
Last edited by ippe on 26 Feb 2008, 10:00, edited 1 time in total.
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

någon?
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

400hk lär den klara av att leverera men den är den lika stor in som ut?
kanske lär ladda mer än 1bar isf..

Mvh
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

T04E .57AR
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Blev en sväng i garaget med tobymontana!

Monterade koppling och förlängde kopplingsarmen tillslavcylindern och div.

Image

Koppling på plats. M20 svänghjul orig lamell 618 platta.

Image

Mätte ut hur mycket som behövdes förlängas

Image

Kapade upp rätt mått

Image
Image


Svetsade ihop.

Monterade spakställ och div.Sedan blev det tvätt av motorrum någon timma.

Image

Måste ha tag n metallpackningemellan block och låda innan jag kan slänga ner motorn. Någon?


Hur är det sedan med m20 starten. Bulta dit med orig bultar eller ska den justeras något för att ligga rätt mot hjulet? Tycker minnas att jag läst något sådant.
Persson-
Posts: 552
Joined: 02 Dec 2006, 18:17

Post by Persson- »

dendär metallpackningen du surrar om är inte dyr ny på BMW, så du vet :)

annars ser det bra ut tycker jag!
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Det tror inte jag heller, dock brukar det ta tid innan den lokala handlaren har får hem sakerna.

Tack till bmw_daniel som hörde av sig!
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Här jäklar händer det grejor.
Nu känns det verkligen att man ligger en hel del efter :(

Jobba på :D
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Blev lite småpill i väntan på nya motorkuddar.


Image

Före

Image

Efter





Image

Tar ju emot att smälla dit dessa. Någon som vet om det finns några utan m3?



Image

Bultat ihop lådan och startmotor. Klar för att hängas i.

Tack till bmw daniel för packningen.
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Då har man hängt i motorn.

Image

Image

Image

Skönt att kunna torrbryta lite växlar igen!



Sen var det dags att dra runt motorn för att kolla så man har oljetryck.
Kopplar startmotor gör allt redo. Sen ska jag dra runt skiten med spärrskaft för att kolla så allt står rätt till...

Självklart är det något som kärvar :evil: går lätt som det ska sen tar det emot och går riktigt trögt för att sedan lossna och gå som det ska, för att sedan kärva igen.

Bort med ventilkåpa ur med kammar, det är uteslutet.

Drog runt motorn flertalet varv innan koppling svänghjul åkte på, så något på den sidan måste det nästan vara men vad är frågan....?
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Vevade runt motorn någor varv och går runt lätt som den ska :o
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Blev lite mer skruvande igår. Jobbade upp oljetryck och olja kommer det till turbon !



Image

Bara att snöra i kammarna igen och tima


Image

Gjorde plats för intercoolern.

Image
Image

Ser helt OK ut. Fattas bara en lack på fronten.



Image

Tänkte roa mig med att börja koppla upp lite idag..

Vilka ingångar ska man behöva plugga till insuget?


Någon som följer tråden överhuvudtaget ?
Pontus_bmw
Posts: 20
Joined: 26 Sep 2007, 21:47

Post by Pontus_bmw »

Ser riktigt bra ut :D
User avatar
lakris=)
Posts: 181
Joined: 19 Oct 2006, 11:01
Location: övik

Post by lakris=) »

Varje dag, varannan iaf 8)
Per Grafström
perper_87@hotmail.com
maila om ni vill ha nr.
Sveriges fräschaste 318is?

garage hyres i övik
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Tackar :)

Kopplat ihop det mesta idag. Tanken är att starta den som sugmotor och kolla så allt lirar innan det ska kopplas sprut.
User avatar
TobyMontana
Posts: 79
Joined: 04 Dec 2007, 21:06
Location: Umeå

Post by TobyMontana »

Bra jobbat ! :wink:
Fd 4wd åkare!
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Då blev den startad igår :)

Image

Image

Skönt som fan efter allt jobb med motorn.


En liten film från första uppstarten

http://www.megaupload.com/?d=ZXIFU0F0

Nu återstår det att bygga avgas, dra klart tryckrör och sprut
Post Reply