Lite värme i vinterdvalan ;)

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Lite värme i vinterdvalan ;)

Post by Mirre »

Liten BMW turbo film på MECA i Malmö!!

http://hem.bredband.net/fatmif/325turbo.mpg

Motorn jag byggt till min bror är :

Standard m20/b25 (frästa kolvar)
standard packning
b20 top
T04E turbo (1,2 bar), 42mm Wg
740 IC
sinter
megasquirt % spark, 440cc spridare
3" rostfritt avgas med en ljuddämpare längst bak!


Obs: Den irriterande mannen som pratar är JAG :)
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

den verkar gå bra! ska nog bygga i vinter och då blir det ms&s. så jag har en fråga:

går det att ställa tändningen med ms&s ifall man kör original tänddelar? (m20b25)
hur har ni gjort?


MVH MIcke
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

robert wrote:smattra lauch en halvtimme innan den andra stage:at in ? :P


Det kallas att skrämmas :>
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

flp wrote:den verkar gå bra! ska nog bygga i vinter och då blir det ms&s. så jag har en fråga:

går det att ställa tändningen med ms&s ifall man kör original tänddelar? (m20b25)
hur har ni gjort?


MVH MIcke


Har kört alla mina konverterade bilar med orginal tänddelar, och dom funkade som den på film. Brorsans bästa tid blev 7,83@ 148km/h med 1,89 i 60fot vid samma ladd.
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

okay. trevligt :) går det att ställa tändningen eller går det bra med original vid ca 1bars ladd?

MVH Micke
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

Går att ställa både tändning och bränsle.
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

hmm var ska man börja.. var i eslöv bor du/han?? jag tror jag såg din bil live typ nästa sista körningen för i år på meca. stämmer de? isåfall fasiken vad den gick..

Ps. bor lite utan för eslöv ( stehag ).
User avatar
_JP_
Posts: 43
Joined: 20 Nov 2005, 17:09
Location: Luleå / Mora

Post by _JP_ »

Är inte 740 ICn ganska kass för bygget? Har spräckt en sån förut vid 1 bar.. Plus att de sägs att de inte är nå bra flöde igenom dom?

Har du spänt ihop den?

/ Johan
Audi 90 quattro
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

Krillian wrote:hmm var ska man börja.. var i eslöv bor du/han?? jag tror jag såg din bil live typ nästa sista körningen för i år på meca. stämmer de? isåfall fasiken vad den gick..

Ps. bor lite utan för eslöv ( stehag ).


Vi bor i Eslöv båda, och ja det var näst sista onsdagen som det är inspelat (den sista regnade bort).


_JP_ wrote:Är inte 740 ICn ganska kass för bygget? Har spräckt en sån förut vid 1 bar.. Plus att de sägs att de inte är nå bra flöde igenom dom?

Har du spänt ihop den?

/ Johan


Ja har kört 1,7 bar i min m20 utan problem. Tror nog att det är baktändningarna och för liten dump som dödar dom. ca 400-450hk kan man få ut av 740 IC:n.
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

fan va coolt.. visste inte att det var folk som höll på med triming i eslöv..
User avatar
_JP_
Posts: 43
Joined: 20 Nov 2005, 17:09
Location: Luleå / Mora

Post by _JP_ »

_JP_ wrote:Är inte 740 ICn ganska kass för bygget? Har spräckt en sån förut vid 1 bar.. Plus att de sägs att de inte är nå bra flöde igenom dom?

Har du spänt ihop den?

/ Johan


Ja har kört 1,7 bar i min m20 utan problem. Tror nog att det är baktändningarna och för liten dump som dödar dom. ca 400-450hk kan man få ut av 740 IC:n.[/quote]


Jaha å-fan.. alltså volvo 740 ic vi snackar om nu?

/johan
Audi 90 quattro
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

Japp :)
Snurrbo
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 15:55
Location: Sölvesborg

Post by Snurrbo »

Har du mätt insugstemp med 740 ic:n ?

Jag lovar att du kommer bli förvånad när du ser hur hög temp det blir med den..
En lite grövre alu ic ger nog en fin effektökning. :wink:
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

Tyvär måste jag säga att det låg på ca 68 grader vid full last....visst det är högt, men hela bygget har kostat ca 15k ( inklusive bilköp) .
Tur man inte har tummen mitt i handen ;)

Kommer att uppgraderas till nya sesongen där lika mycke pengar ska läggas i bara motorn. Ny större turbo ska på (TA51 men 1:15 avgashus), större IC och dubbla 380cc spridare med 4,5 bar bränsle tryck, 3 bars mapsensor och M/T däck för 60 fotens skull....
Post Reply