Lite värme i vinterdvalan ;)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Lite värme i vinterdvalan ;)
Liten BMW turbo film på MECA i Malmö!!
http://hem.bredband.net/fatmif/325turbo.mpg
Motorn jag byggt till min bror är :
Standard m20/b25 (frästa kolvar)
standard packning
b20 top
T04E turbo (1,2 bar), 42mm Wg
740 IC
sinter
megasquirt % spark, 440cc spridare
3" rostfritt avgas med en ljuddämpare längst bak!
Obs: Den irriterande mannen som pratar är JAG
http://hem.bredband.net/fatmif/325turbo.mpg
Motorn jag byggt till min bror är :
Standard m20/b25 (frästa kolvar)
standard packning
b20 top
T04E turbo (1,2 bar), 42mm Wg
740 IC
sinter
megasquirt % spark, 440cc spridare
3" rostfritt avgas med en ljuddämpare längst bak!
Obs: Den irriterande mannen som pratar är JAG
flp wrote:den verkar gå bra! ska nog bygga i vinter och då blir det ms&s. så jag har en fråga:
går det att ställa tändningen med ms&s ifall man kör original tänddelar? (m20b25)
hur har ni gjort?
MVH MIcke
Har kört alla mina konverterade bilar med orginal tänddelar, och dom funkade som den på film. Brorsans bästa tid blev 7,83@ 148km/h med 1,89 i 60fot vid samma ladd.
Krillian wrote:hmm var ska man börja.. var i eslöv bor du/han?? jag tror jag såg din bil live typ nästa sista körningen för i år på meca. stämmer de? isåfall fasiken vad den gick..
Ps. bor lite utan för eslöv ( stehag ).
Vi bor i Eslöv båda, och ja det var näst sista onsdagen som det är inspelat (den sista regnade bort).
_JP_ wrote:Är inte 740 ICn ganska kass för bygget? Har spräckt en sån förut vid 1 bar.. Plus att de sägs att de inte är nå bra flöde igenom dom?
Har du spänt ihop den?
/ Johan
Ja har kört 1,7 bar i min m20 utan problem. Tror nog att det är baktändningarna och för liten dump som dödar dom. ca 400-450hk kan man få ut av 740 IC:n.
_JP_ wrote:Är inte 740 ICn ganska kass för bygget? Har spräckt en sån förut vid 1 bar.. Plus att de sägs att de inte är nå bra flöde igenom dom?
Har du spänt ihop den?
/ Johan
Ja har kört 1,7 bar i min m20 utan problem. Tror nog att det är baktändningarna och för liten dump som dödar dom. ca 400-450hk kan man få ut av 740 IC:n.[/quote]
Jaha å-fan.. alltså volvo 740 ic vi snackar om nu?
/johan
Audi 90 quattro
Tyvär måste jag säga att det låg på ca 68 grader vid full last....visst det är högt, men hela bygget har kostat ca 15k ( inklusive bilköp) .
Tur man inte har tummen mitt i handen
Kommer att uppgraderas till nya sesongen där lika mycke pengar ska läggas i bara motorn. Ny större turbo ska på (TA51 men 1:15 avgashus), större IC och dubbla 380cc spridare med 4,5 bar bränsle tryck, 3 bars mapsensor och M/T däck för 60 fotens skull....
Tur man inte har tummen mitt i handen
Kommer att uppgraderas till nya sesongen där lika mycke pengar ska läggas i bara motorn. Ny större turbo ska på (TA51 men 1:15 avgashus), större IC och dubbla 380cc spridare med 4,5 bar bränsle tryck, 3 bars mapsensor och M/T däck för 60 fotens skull....